Sträcka virkning
Varför ska man sträcka vissa virkning (eller är det alla?) mellan fuktiga handdukar?
Måste man nåla fast virkningen, eller räcker det med att det är sträckt mellan?

Delar till stickade plagg ska spännas ut mellan fuktiga dukar som det så fint heter innan montering. Detta för att de ska få precis rätt form. När man spänner ut stickat så nålar man fast arbetet så det får rätt storlek. Antar att det är samma sak med virkat.
Man gör så med många andra handarbeten också. Speciellt viktigt är det när det är fråga om ull eller silke. Man får arbetet slätt utan att det pressas ihop. Formen fixar man genom att nåla tätt utmed kanten. När det gäller arbeten med lugg - t.ex. ryor - så har man fukten bara underifrån.

Tack för svar! Nu ligger min sjal mellan ett par fuktiga handdukar.

Hur blev sjalen? det brukar bli så otroligt stor skillnad när man väl har fått det sträckt, då ser man mönstret ordentligt.
Sajtvärd för mitt eget liv

Den blev bra. Nu var det visserligen ingen sån tunn sjal, men en massa komplicerade mönster.
Det var en sjal med virkade spindlar, och jag hade akrylgarn och en ganska grov nål.
Kan du lägga upp ett foto?

Försöker lägga in en bild, men det strular.

Men jisses så epa det blev…ignorera den lilla fjuppen.
Snygg blev den i alla fall!

Tack! :-)

Ja den är jättefin! Tänk dig den över en studentklänning! Fint.

Helsnygg! En 10-poängare!
Vågar inte visa den för min syrradorra, hon älskar sjalar, och skulle propsa på att få likadan.
Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Tack snälla ni!

Jag blev riktigt sugen på att virka, ska rota fram garn och nål i morgon 

Vad kul! Vill du ha mönstret?

Virkar nog inget så stort än, har problem med axlarna, men tar gärna mönstret för framtida planer. Min systerdotter skulle bli lyrisk över en sån fin sjal. Kanske att jag kan göra den till nästa skolavslutning 

Skulle jag kunna få mönstret????? Snälla!!!!!

Tack för mönstret! Började på den igår kväll (för att ha en virkning på gång oxå) fast jag hade bara ett bomullsgarn i husbilen, men det får gå.