Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettbroderi
Läst 4401 ggr
parsley
0

Fläckiga dukar

Jag har några tvättade, men fortfarande fläckiga dukar, som jag vill försöka ta ur fläckarna på innan de hamnar i linneskåpet, i väntan på nästa generation.

Det är sydda på bomullsväv, möjligen är någon duk av halvlinne. Broderierna är såpass nya så jag vågar försöka ta ur fläckarna på dem. Ett gammalt jugendbroderi hade jag inte rört. Jag tänkte försöka ta ur fläckarna genom att badda med Javex eller Klorin. Gnuggar man med Javex så kan det bli hål på tyget, så man måste vara försiktig.

Någon som har något annat tips?

Jo, jag vet att man kan sy om och återanvända fläckiga broderier, men inte i det här fallet. Här är det linneskåpet som gäller, med eller utan fläckar.  Obestämd

Imasy
0

Jag törs inte svara på om detta funkar på dina dukar, men här använder jag galltvål på ALLT med svårtborttagna fläckar, och i 9 av 10 fall försvinner fläcken.

trollet60
0

Du kan även prova att lägga dem i OXI. finns att köpa i matvaruaffärer.

Jag har fått bort mögelfläckar på trasmattor med det.

parsley
0

OXI har jag aldrig hört talas om. Måste kollas upp.

[SusanneKs]
0

För känsliga textilier skulle jag också använda Galltvål, som egentligen är ett effektivt modernt tvättmedel med oxgalla tillsatt för att lösa fett. Förr använde jag diskmedel direkt på nya fläckar (ett gammalt husmorsknep som jag lärde mig på en kurs i jobbet), det kunde torka in och sedan tvättas ur. Numera väntar jag och använder flytande Galltvål på nya och urgamla  fläckar. Det kan också torka in och vänta på tvätt. Det är skonsamt för textilien och tar bort fläckarna bättre än något annat.

OXI låter som om det innehåller ozon, en form av syre. Det tar bort mögellukt men kan verka blekande.

Pialinn
0

Hur gick det? Fått bort fläckarna?

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!