Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettnålbindning
Läst 5445 ggr
promenixan
0

Göra mönster

Om man vill göra mönster till korsstygnsbroderi eller annat där man sätter kryss på rutat papper för att få fram mönstret, finns det någon data-variant?

Jag menar kan man göra mönster i datorn, i något slags rutnät som fungerar bra?

Jag ritar till flerfärgsvirkning på rutat papper, men mönstrena går ju inte att göra så stora som jag vill utan att klistra ihop papper.

Sajtvärd för mitt eget liv

[SusanneKs]
1

Det finns många datorprogram för att rita korsstygnsmönster. Du kan hitta tips på gratisversioner genom att gå in på gruppen 03. Broderi och läsa tråden Program för korsstygnsmönster.

Man kan naturligtvis använda något mer eller mindre avancerat ritprogram för att göra sitt eget rutnät som man sparar i en grundform. Använd en kopia när du vill göra ett mönster. Sedan är det bara att pytsa i rutorna med färgburken.

Fördelen med ritprogram är att man kan göra rutorna högre eller lägre så att de passar för virkning med stolpar, stickning, rya mm. Jag jobbade så i Paint i flera år innan jag skaffade specialprogram.

Kaylaza
0

Inte för att jag provat själv, men borde det inte fungera i Excel (som ingår i office-paketet)?

En kompis till mig gjorde brickvävsmönster i det programmet innan han hittade specialgjorda program på nätet.

promenixan
0

Jag har laddat ner det ena programet som du rekomenderade Susanne, får se om jag förstår mig på det sen.

Kaylaza, jo du har nog rätt, men jag har inte exel och jag tycker att det är lite krångligt att använda faktiskt. Jag vill ha mycket små rutor så att jag ser större del av mönstret på en gång. Jag ska testa det där andra, annars så får jag väl köpa mig ett specialprogram kanske.

Tack för svaren Glad

[SusanneKs]
0

Det är flera som jobbar i Excel för sina textila mönster, de personerna använder oftast Excel på annat sätt också så de behöver inte lära sig så mycket nytt. Det finns andra gratisprogram av den typen, t.ex. har Open Office ett kalkylprogram. Det går nog inte att få ner storleken på rutorna hur mycket som helst, rätta mig gärna.

Fördelen med rit- och korsstygnsprogram är att man kan kopiera och vrida en del av mönstret. I åtminstone ritprogram brukar man kunna skala om så att man ser olika storlek på rutorna, i vissa kan man justera olika mycket i höjd- och breddled.

En del korsstygnsprogram har funktioner som många användare aldrig behöver, t.ex hela färgskalan i DMC och halvstygn. Det kan tyckas vara onödigt att betala för sånt om ett enklare program gör vad man vill.

promenixan
0

Tack för all information Susanne, du kan detta förstår jag Glad