Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikett: sömnad
Läst 5150 ggr
parsley
0

Tunika el dyl av bomullstyg

Jag provade att sy tunikan som fanns i tidningen Allers häromveckan i ett bomullstyg av samma kvalitet som lakansväv. Tunikan har ett slätt liv och en kjoldel som rynkas mot livet. Ärmen rynkas mot axeln och har resår i ärmslut. Jag tycker tunikan blev lite för klumpig i det tyget och att den inte faller så bra. Men tyget fanns hemma och jag var sugen på att testa mönstret. Mönstret i sig är jag nöjd med, men nu gäller det att hitta något bra tyg att sy av.

Tror ni man kan använda tunnare bomullstyg av typen amerikanskt lapptäckstyg, bredd 110 cm, till en tunika med rynkat liv utan att det blir klumpigt?

Fungerar trikå / jersey till en sådan modell?

Finns det någon modell av topp, tunika eller klänning som kan sys av lakansväv motsv?

Lill-Kisse
0

Visserligen känner jag inte till det mönster du nämner, men generellt sett anser jag inte att lakansväv fungerar till kläder. Varken fall eller rynkning blir bra.

[SusanneKs]
0

Lakansväv är gjord i tuskaft som är den tätaste bindningen. Den blir stadig, till och med för stabbig för kläder. Nya tyger innehåller appretyr som gör dem änny stelare. En glesare, tunnare tuskaft typ batist kan nog fungera men helst skulle jag välja ett tunt tyg i kypertbindning eller satinbindning.

Jag tror inte på trikå eller jersey för en modell som är gjord för vanligt tyg. Man behöver mycket mindre rörelsevidd för modeller i elastiska tyger.

Om du vill experimentera och har gott om lakansväv kan du försöka skära till delarna på snedden. Det ger ett bättre fall. Ett annat tips är att använda påslakan som har tvättats flera gånger.

parsley
0

En del säger att jag är jättefin i tunikan, andra säger att jag ser fet ut i den. Från barn och dårar för man höra sanningen heter det ju, så ni kan ju gissa hur jag tycker att jag ser ut i den. Cool Ska kolla igenom mina tyger och se om jag kan hitta något att skära på snedden. Tack för tipset.

kaisakavat
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Till tunikor: Jag har använt "lapptäcksbomull" nån gång - blev jättebra. Det är ju tunnare.. (visst vet du att tvätta tyget innan, det krymper..)Se bilden, beige plagget.. (för stor för mig nu… grrrr..)

Annars finns det ju tunnare tyger t ex ngt som kallas poplin, bomull eller blandning bomull och syntet. Funkar bra.. Du kan använda crepe-tyger åxå.. Tunna fluffiga tyger, sen använder du ett linne under bara..

Bomullstyg a la lakansväv är ju rätt "styvt", jag har använt sånt tyg massor till skjortor, t ex storskjortor med eller utan krage.. Även till sommarbyxor, modell lite vidare..

Skulle inte rekommendera det till klänningar.. kommer i alla fall inte på nån modell, förutom långskjorta då, som skulle bli bra..

Luccy
1

Skrattande Men va kul jag har åxå fått hem det mönstret o köpt tyg, jag valde lite tunnare tyg än bomull, minns inte vad det heter dock. En vännina till mig har sytt blusen o den är jättebra i modellen speciellt för mig som är lite större. Men det kan ju bero på mönstringen i tyget åxå.

Mönsterpapper ska jag köpa sen är det bara o köra igång. Vissa quilttyger är väldigt tunna o dom tror jag fungerar.

vickan1976
0

#0 kan du inte lägga upp en bild? Är så nyfiken på mönstret och din tunika.

Maia
0

Ja, bild!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Luccy
0

Bild på tunikan

[SusanneKs]
0

Tack! Jag hade hunnit bli riktigt nyfiken.

Pialinn
0

Lägger in en bild på min särk i lakansväv. Detta är min andra då jag nött sönder den första.

Eftersom den är av bomullstyg funkar den inte att ha när det är medeltid som gäller, men har en likadan i ganska tjockt linne.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Pialinn
0

Här är en dålig bild på mönstret jag använder. Är snart 20 år gammalt, så Stil-mönstret finns ej mer.

Finns en beskrivning hur man tar ett smal-ärm mönster och ändrar det till en puff-ärm.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Luccy
0

Den ser jätteskön ut, tackar för titten Skrattande