Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikett: pyssel-heminredning
Läst 8070 ggr
vildarosen
1

egna disktrasor o skurtrasor

Jag brukar virka egna skurtrasor o disktrasor själv o det är ett bra spartips då man kan tvätta dom i tvätt maskin..

Miljövänligt är det oxå!!!

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

Alex05
0

Jag stickar mina disktrasor, det är både roligt och användbart. Som sagt ovan, miljövänligt oxå.

Har aldrig provat o virka nån men det kanske jag skall göra. Bra tips!

Westis
0

Har ni någon bra beskrivning på virkad disktrasa?

parsley
0

Läs gärna min artikel om den lille skrubbisen här på textilhantverk iFokus. Han är visserligen ingen trasa, men ändå en trevlig bekantskap. Skrubbisen virkas av akrylgarn. Man sätter ihop två lika stycken, så han blir stadig och rejäl.

http://textilhantverk.ifokus.se/Articles/Read.aspx?MessageId=ee347653-555e-4724-9101-4d5ae2646e2f&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

Har ni någon beskrivning på stickade eller virkade disktrasor så dela gärna med er. Storlek, material, teknik, t ex rätstickning eller fasta maskor.

Alex05
0

Den lille skrubbisen låter intressant, men tyvärr hade jag inte tillgång till att läsa artikeln.

Beskrivningar på stickade disktrasor har jag hittat på nätet, tex

dishandwashclothmania

knittingpatterncentral

Virkade har jag inte testat än men skulle tro att det oxå finns på nätet om man googlar.Glad

dara
0

jag hade inte heller tilgång att se den artickeln…Gråter… hur får men det?

parsley
0

Jag har kontaktat supporten ang artiklen. Här kommer texten i alla fall.

Den lille skrubbisen

Den lille skrubbisen är en trevlig och lättvirkad bekantskap.

Material: Akrylgarn och passande virknål

Storlek: Alldeles lagom

Teknik: Fasta maskor

Utseende: Valfritt, t ex rund, rektangular, kvadratisk

Användningsområde: Putsa och städa i t ex kök och badrum, tvätta bilrutor, värdinnegåva, ta hand om restgarner av akryl, handarbete som är lätt att ta med i handväskan…

Gör så här

Virka t ex två runda bitar med fasta maskor, lägg dem ovanpå varandra och virka ihop dem, eller virka en rektangel och vik den dubbel och virka ihop sidorna eller virka två fyrkanter och lägg dem ovanpå varandra och virka ihop. Fäst lösa trådar. Skrubbisen ska alltså vara dubbel så den blir riktigt stabil och go´att använda. Tvättas i maskin vid behov.

Alex05
0

Den lille skrubbisen verkar kul o användbar, måste testas!

Tack för artikeln!

Westis
0

Tack för bra tips!

vildarosen
0

Bra tips #6! Jag brukar lägga upp ca25 maskor o sen virkar jag me hålstolpar tills jag blir nöjd me storleken!

Garner brukar vara vanligt bomulls snöre som man använder som hushållssnöre!

Mvh Rosen

Alex05
0

Den lille skrubbisen är att rekommendera! Jag har virkat 2 st redan och de är verkligen bra!

Maia
0

Finns det något garn som är bättre än andra på att ta upp vatten, tycker ni?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

[SusanneKs]
0

Lin torkar upp bäst, särskilt när trasan har använts och tvättats några gånger. En linnetrasa torkar också fort efter användning. Det är bra för bakterier stormtrivs i fuktiga trasor

Maia
0

#12 Tack! Jag anade det. Bra att få veta från någon som vet.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

vildarosen
0

Tack det visste jag inte om linet! Funderar på att odla lin nästa år till att göra lingarn av

Mvh Rosen

[SusanneKs]
0

Men vad kul! Jag har aldrig odlat lin själv, men fick en massa hemodlat, färdigrötat och häcklat av en gammal väninna som bestämt sig för att lägga av. Villkoret för gåvan var att jag kunde spinna och det kunde jag.

vildarosen
0

Det låter ju kanon bra ju.. mamma ahar en vännina som bor i närheten som ska lära mig det me lin o det ska bli hur kul som helst ju.

Mvh Rosen

[SusanneKs]
0

Jag kan bara gratulera!

vildarosen
0

TackarGlad

Mvh Rosen