Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettvirkning
Läst 4105 ggr
Maia
0

Lösmaskor?

Hej!

Jag har upptäckt att jag säger lösmaskor istället för luftmaskor när jag ska ge virkbeskrivningar och att många då säger: Vad är en lösmaska?

Hur är det med er? Finns det någon som säger lösmaskor precis som jag? Eller har ni aldrig hört någon använda det ordet?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

[SusanneKs]
0

Nej, det ordet har jag nog aldrig hört. Men det är väl inte konstigare än luftmaskor.

vickan1976
0

Nej, det ordet har jag aldrig hört, däremot lös maska. Kanske något du hört från någon med dialekt.

Karinakerlund
0

JAg hörde någon som sa löp maska en gång men inget jag hört fler säga.

[SusanneKs]
0

Löpmaskor hör ihop med stickning, särskilt med gammaldags silkestrumpor. Ett litet hål kunde göra att en maska släppte och blev "ostickad". Det gick att fiska upp den med en virknål eller ett särsklit redskap och så kunde man laga strumpan.

vickan1976
0

Löpmaska när det gäller stickning är väl den man gör innan uppläggningen också.?

[SusanneKs]
0

Den kan nog kallas det. Det finns ett annat namn också som jag inte kommer på just nu.

Maia
0

Intressant! Tack för alla svar.

Ett av resultaten på Google är att lösmaska är en maska som gått i den finstickade strumpan och som man får hämta upp. Kan det kännas igen?

Men annars finns det alltså några som säger lösmaska… Jag tror också det kan vara dialektalt och hoppas på fler svar från virkare runtom i landet. Kanske hittar vi dialekten.

[tillbakalutat]

vickan1976
0

Fortsättning följer!

Maia
0

#8 Hoppas också på fortsättning.

[tillbakalutat]

Westis
0

Jag säger också lösmaska!

Maia
0

#10 Äntligen! Och du bor inte på Himalaya utan kanske i Hälsingland eller närliggande län? (undrar jag efter att ha skummat din presentation)

Själv bor jag i Kållered.

[tillbakalutat]

Westis
0

Jag bor i Västmanland :-)

Maia
0

#12 Aha! Då har vi en göteborgare (eller, ja, Kållered då) och en västmanlänning. Mystiken tätnar.

Hoppas det finns några fler!

[tillbakalutat]