Hur ska jag göra?
Är inte medlem här, men har en liten fråga. Antar att detta är rätt forum för min fråga, eller jag hoppas :D
Jag har under senare tiden funderat på att börja göra olika motiv med korsstygn, brukar skissa olika figurer och lite tatueringmotiv. Hur kan jag ändra mina bilder till ett korsstygnsmönster?
Och samma fråga om det är en digital bild.
Eftersom jag aldrig provat på detta innan behöver jag alla tips som finns :)

Hej,
ett sätt är att köra det i en kopieringsmaskin med rutigt papper. Jämför olika förstoringsgrad så att mönstret blir lagom stort.
Lena
#1 Okej, smart idé. En korkad följdfråga, ska det rutiga mönstret på pappret vara lika stort som det på duken?
Som sagt har jag noll koll på sådant :)

Det rutiga pappret behöver inte vara lika stort som ditt färdiga motiv. Man brukar ju sy korsstygn på aidaväv som har ett tydligt rutmönster. Olika aidaväv har olika stora rutor, vilket ger olika många stygn per centimeter. Samma mönster kan sys på grovaida med två stygn per centimeter eller finare aidaväv med kanske fem stygn per centimeter. Motivet blir samma men storleken på det färdiga arbetet skiljer.
Använd det rutpapper som du tycker är lättast att arbeta med. Hittar du inget färdigt rutpapper med lagom stora rutor så kan du göra eget rutpapper i ett kalkylprogram.
Okej, men om jag ska göra exempelvis av ett foto. (hittade ett gratisprogram på internet där man ändrar om bilder)
Då är det bättre att ha ex. 5 stygn per centimeter så att det blir tätare?
Nu vet jag inte om jag talade i nattmössan känns så nu.
Kankse ska göra det klarare, jag vill göra ett mönster på en yta ca 30x40 med endel detaljer. Ska man då har många stygn per centimeter eller färrre?

Då ska du helst ha fler stygn/cm. Ju fler stygn, desto mer detaljer kan du får med.
Okej jättebra, tack för alla svar^^
Ska gå till tyghuset här i stan´och köpa in lite tillbehör :)
Var hittade du ett programsom omvandlar foton till korsstygngsmö nster?
Jag hittade två olika som jag laddat ner, ett på svenska och ett på engelska. :)
problemet är bara att om man ska kunna se mönstret när man skriver ut blir det iaf 10 sidor ><
Jag får helt enkelt ta det en sida i taget :)
Jo, förresten på engelska är 14 stitches/inch standard. Är det ungefär 5-6 stygn med svenska mått då?
#9 Japp! Per centimeter.
#10 Va bra :)Tycker det är lite jobbigt med inches :D

Har du möjlighet att ge oss länkar till programmen?
Japp, har skapat en ny tråd med länkarna till programmen :)