Någon som säljer sina alser?
Jag frågar av ren nyfikenhet, hade inte tänkt tillverka och sälja själv ;)
Men är det någon av er som säljer det ni stickar, broderar mm? Får man betalt för det eller får man igen materialkostnaden enbart?
Och hur sätter man ett pris på de timmar det tagit att sticka tex en mössa? Och uppskattar folk att det är hemgjort och kan tänka sig att betala därefter?
Yes, jag säljer. Mattor, virkat, stickat och lite sytt. Mattor tar jag tex 450 kr/ lm på 80:s bredd. Ligger på smärtgränsen vad kunderna vill betala. Men kommer det folk från Stockholm och utlandet betalar dom glatt och tycker det är billigt. Lämnar 20% i kommision, det är billigt. Jobbar i den butiken där jag säljer mina saker så jag får betalt för att sälja mina egna grejjer. Tycker annars att folk som ska handla gnäller på priset. Sen finns det såna som har vävning som terapi och kan ta 75 kr/ lm för mattor. Snacka om prisdumpning! Sånt gör mej sur!!!
Jag säljer inte så mycket handarbeten. Men att få betalt för de timmar man lagt ner är i stort sett omöjligt.
Det jag säljer som är maskinbroderat, får jag knappt igen materialkostnaden för.
Folk vill ha allt "till en billig penning", i stort sett gratis!
Utan jag hjälper de som inte kan eller vill sy, ändrar, byter blixtlås syr gardiner och annat.
Och eftersom jag är ganska snabb, känns det bli en hyfsad timpenning.
För några år sedan var det en som ville ha en lusetröja stickad, jag begärde 500 kronor för att sticka den, hon tyckte att det var dyrt.
Men hur det var så fick jag göra den ändå. Men jag kan ju inte påstå att det vart någon timpenning på den!
Vad betyder detta: Lämnar 20% i kommision ?
Hmm, får man inte i princip betala mer är 500 kr för en sådan tröja i butik?
Det stoppar nog inte med 1000 kronor i butik!
# 3 Det betyder att 20 % på priset tillfaller butiken där jag har mina saker. Alltså får JAG för mattorna 360 kr/ lm. Det ska täcka mitt material och arbete. Väver nästan bara av nytt material, mycket batikfärgar jag för att få rätt färger och nyanser. Blir inte mycket pengar " över "

Jag sydde en julkalender som min arbetskamrat blev förtjust i och ville köpa. Jag begärde inköpspriset 350:-, men hon betalade 500:-
När jag nålbinder en mössa tar jag 500-600kr beroende på om personen ifråga har eget material åt mig eller ej. Ska jag färga garnerna själv så tar jag mer betalt.
Men i regel så tar jag en 500 för en mössa som inte är "mönstrad" en sån jag har på mig på bild tar jag 600 för.
Ibland idkar jag byteshandel med vänner och då blir det väldigt jämna byten. För jag beställer något som jag inte kan/vill göra själv och tvärtom men då byter man med någon som inte försöker dra ner priset eftersom de ofta vet vad för tid de lägger ner och kan uppskatta vad jag lägger ner i tid på mössorna/vantarna/sockarna.
I regel tar en mössa i lovikka en kväll att göra, vanligt ullgarn tar väl en 20-25 timmar i anspråk, tunnare garner tar definitivt längre tid…
Men rent allmänt när jag målar och tecknar så ligger jag på tok för lågt i mina priser…
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Jag har svårt att ta ordentligt betalt för mina grejer, förstår väl inte att någon vill betala för något j-a-g har gjort…
Läste på en norsk sticklista att några tog dubbla garnkostnaden för stickade alster, om det gick att följa med i TV-program samtidigt! Mer komplicerade saker var 3 x garnkostnaden.
# 7 Jätteläcker mössa!

Jag har sålt en del virkade mössor som tar 1-2 timmar att virka. Jag säljer dem för 250kr.
Barnkläder går ofta fort att sy och kostar lite i material så det kan man tjäna några slantar på. Det gäller bara att inte sy för mycket som jag har gjort och sedan blir det liggande på hög.

Jag inser att jag kommer ha jättesvårt att ta betalt för mina alster. Planerar att börja sälja (då många undrar varför jag inte gör det).
Muddar är min lilla specialitet, och de går ju för 300:- och uppåt i hemslöjdsbutiker…
'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'
Men folk betalar iallafall för hemgjort, trots att det är bra mycket dyrare?
Jag kan ju gå till tex Rusta, ÖB mfl och köpa ett par varma ordentliga vantar för 20-30 kr. Visserligen går de väl sönder relativt fort, men endå…

Jag är egen företagare, så jag MÅSTE ta betalt, men det är inte lätt alla gånger. Det bästa är om jag kan ge ett pris innan. Jag tillverkar pälsar, västar och annat i lammskinn, och där är det lättare att ta betalt än i textil-sömnad. Det jag däremot kan vara duktig på - är att ta betalt för det någon annan har gjort.

Det känner jag igen. Det jag gjort är inte så märkvärdigt och det tog inte såå lång tid. Men det andra gjort är så fint och då måste de ta ordentligt betalt!! (fin väst förresten).
Vad ska man ha som signatur tro?
har sålt en del, både sådant som jag har sytt, virkat, stickat, broderat och pärlat… jag var alldeles för billig till en början, men har satt rätt bra priser tror jag.
men det är många som vill ha något hemgjort, och helst av allt skulle jag vilja leva på det, men får se om det går…

Jag stickade en norsk lusetröja och sålde på Tradera. Fick inte tillbaka garnkostnaden ens. Det går inte att sälja hantverk.
Är van vid Stockholm o där går det att sälja. En garnaffär jag handlar i tar 800 kr för uppstickningskostnaden.
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
Snyggt! :)
Om du tycker att 1500 kr var dyrt, har du aldrig varit inne på Indiska kan jag säga… ;)
#19 tycker inte 1500kr är så mycket för ett quiltat täcke…. du kan ju få något liknande på diverse inredningsbutiker för den nätta summan av 4500kr så…. nog betalar folk om de vill ha hantverk. speciellt sådana som är litet större för det är mer värde än ett par nålbundna sockar.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Satt och surfade runt lite när jag letade mattvarp, och en butik gjorde mattor på beställning. De tog 1000 kr per kvadratmeter för en vanlig enkel radig tvåfärgad matta 
Visst, jag har ju insett nu själv vilket hästjobb det är sedan jag skaffade mig en egen vävstol. Men endå, jag hade skämts om jag skulle ta två papp för en vanlig gångmatta. Känns som att jag skulle råna folk för nåt jag har klåpat ihop.
Betalar folk verkligen sådana pengar för en matta? Om vi leker med tanken att jag faktiskt skulle sälja en matta jag har gjort, så ha de ju inte ens några garantier om den blir förstörd eller så.
# 22 Beror helt på var i landet man säljer. I Huvudstaden är det snordyrt medans du på landet kan betala 75 kr metern för en matta faster Tyra vävt! Det behöver inet vara skillnad på kvaliten för det!
Haha, man får satsa på huvudstaden då ;) Jag och syrran skojade om att vi skulle starta en butik i sthlm. Hon skulle klä om möbler mm, och har sömmerska utb. och jag kunde väva mattor ;)
Men hur kan det vara sådan skillnad? Är folk snåla ute på landet eller vad?
# 24 Jag har iaf på landet upplevt att visst tittar folk på mina mattor och tycker om dom. Men sen får det vara bra, jag kan gå hem och göra en likadan tycker dom. I vissa extermfall åker papper och penna fram för att skissa av mattan ifall minnet skulle tryta. Fräckt!
Storstadsfolk har mer pengar och mindre tid till eget skapande.
Jag har sålt några barntröjor jag stickat men som gott som bara tagit betalt för garnet sen är de upp till den som köper om de velat betala mer.
Jag har beställt en trappmatta och den ska vara 70cm bred och 8 meter och 30 cm och fick välja färg och hur stora ränder osv själv och jag betalar 650kr för de. Ska få mattan i slutet av augusti.
Normalt ligger hon på 85kr meter på sina mattor och de är väldigt fint vävda.

Jag småpysslar mest och säljer till vänner och bekanta för vad de vill betala. Mina 3-D kort har varit väldigt populära, och jag har fått mellan 15-50 kr st!
Ja jag är med på Filippamässan men man får inte ut mycket över materialkostnaden men det är roligt iallafall tycker jag det är ju min största hobby
ni kan ju gå in på min hemsida och titta om ni vill

Förstår att du får sälja. Verkligen fina!

ABSOLUT
Jag säljer i stort sett ALLA mina alster och får ständigt beställningar på nya!
Jag säljer via min hemsida www.hemskapat.se och får även beställningar från vänner och bekanta!
Min senaste beställning var en Lovikka Bikini till ett företag som ska använda den i sin skyltning!
De som uppskattar hantverk och vill ha ett par rejäla Lovikka vantar som är täta och ruggade handlar av mig, sådan får du inte tag på i vanliga butiker!
Jag driver hemsidan för min stora skaparlust, jag älskar det jag gör, och det syns på det jag skapar!
Men vad läcker! ;D

Kul och roligt. Såg även en bikini i människohår hos en hårkulla en gång. Den rekomenderade hon inte att man skulle bära,
#14 *Snygg väst*!
#19 En kompis i min "lapptäckeskurs" som hållit på i 15 år beräknar kostnaden för ett dubbelsängstäcke till 15000 kr m material o timpenning…ingen betalar det…möjligen om du hänger det på väggen o kallar det konst m ngt "djupt" namn.
#29 *Åååhhh*…det översta…!!!
Jag har bara varit ute på marknader några ggr änsålänge. Min (o min systers) erfarenhet är att stadbor gärna köper o betalar mer för hemgjort (vi stickar sockar o vantar) än vad de på landet gör. Som ngn här ovan sa; stadsborna är mer stressade…dessutom tror jag att många i städerna inte har samma "närhet" till hantverk som vi på landet. Rätta mig om jag har fel men på landet bor man ofta i närheten av sina äldre som har en annan inställning till hemgjort som en del av hushållsekonomin.
Fn håller jag på att lägga upp ett socklager inför kommande julmarknad, har bara gjort 20 st änsålänge. Kommer också att sälja julgodis; gick som smör i solsken i fjol o så mobilsmycken. Syrran gör vantar o systerdöttrarna julkransar. Håll tummarna för oss i dec! Hoppas få ihop ett litet startkapital så jag kan lägga upp ett råvarulager inför kommande år. Det jag anv nu är sådant som legat i träda i flera herrans år, inköpt på rea i min ungdom samt arvegods efter svärmor (således gratis för mig) o "slattar" som blivit över från andra projekt.

Jag har maskinstickat en del i vinter och sedan sytt jackor av det. Det är inte många som kommer till min verkstad, så jag måste få sälja mina alster någon annanstans. Nu har jag lämnat in alla mina alster till en firma i sta´n och de lägger på 43 %. Jag har inte gått ner något i mina krav, men jag undrar om någon har lust att betala 2400 kr för den här t.ex.
*S*k*i*t*s*n*y*g*g*! Ursäkta ordvalet men det var vad jag utbrast högt när jag såg bilden.
Stil o kvalitet betalar jag gärna mer för. Nu har jag aldrig anv för ngt så elegant…o har inte haft ngn inkomst sedan 1995 så… Men om jag fick ett jobb o kanske tom behövde vara lite tjusig…helt klart! 

Det tror jag. Det är inte mycket för en jacka av den kvaliten. Så lycka till med försäljningen.