Vad ta betalt för en matta?
Har fått en förfrågan på om jag kan göra en matta, i ca 80 cm bred och 1,5-2 m lång.
Men hur mycket kan jag ta betalt? Vet ännu inte heller om jag kan rota fram trasor i från skåpet eller om jag måste köpa. Gör man någon skillnad prismäsigt då?
Klassar mig själv som nybörjare som bara har detta som hobby, så jag jag vill ta betalt därefter.

kan finte vad mattor kosterså kan inte hjälpa dig med det tyvär, det jag tänkte på var att jag inte anser det borde vara skildnad i pris hurvida du köper eller har trasorna hemma, du bör ta betalt för trasorna du har hemma också (för att i framtiden också kunna fortsätta hobbyn)
Det är svårt att säga.. gå en rundtur i hantverksaffärer och titta efter priser på handvävda mattor och fråga där/Lycka till Hälsningar Astrid
Här tror jag en matta av samma storlek går på runt tusenlappen.
Meterpriset ligger på allt mellan 75-800 kr metern. " Gamla faster " som väver som hobby kan ta 75 kr och fina designern 800 kr. Men fasters mattor kan vara bättre både stilmässigt och kvalitetsmässigt. Hon kanske har tid att väva in lite kärlek och känsla också!
Hej… där !
Jag tror att de som väver…väver in både känslor och kärlek. Däremot har inte hantverk i alla tider uppskattats tillräckligt av folk som ej känner till hur mycket arbetstimmar det ligger bakom…och det är på tiden att detta görs.
Så är det tyvärr och hantverk ,särskilt inom textil har alltid klassats för lågt i alla år… Vi kvinnor och män som väver,broderar,syr,spinner ,tovar stickar.m.m. måste resa oss upp någon gång och tala om att detta ska uppskattats prismässigt också… sedan kan säkert gamla faster…också…
men låt oss hjälpas åt att höja statusen för textilt hantverk.
Det finns kanske människor som idag i arbetslöshetens tider försöker få en slant för många timmars vävning.
Hälsningar astrid
Ta och läs i spalten till vänster på Textilhantverk, här,där diskuterar man priser för det vilda. Överskriften är: är det någon som säljer sina alster../Astrid
Jag har nyss beställt en trasmatta av en dam som väver normalt tar hon 85/kr men eftersom jag skulle ha en matta som är 8.3 meter skulle jag få betala 650kr.
Hon står för all material så som varp och trasor de ingår alltså i hennes pris på 85kr meter.

#7 shit vilketunderpris hon tog… men trevligt för sin plånbok. 
Tycker också det är ett underpris. Tycker sånt förstör för oss som försöker leva på hantverket. Men prissättningen är ju fri…..
Hon väver för att de är roligt säger hon och har de som hobby.
Jag vill bara ha trasmattor och jag har inte råd att köpa nya, köper oftast på auktioner eller loppisar för de passar min plånbok så när jag sprang på henne på ett loppis för hon stod där o sålde samt sina mattor blev jag överlycklig då jag har velat haft en trappmatta länge.
Jag är kanon nöjd eftersom jag fick välja färger helt själv så nu går jag o väntar på min matta de skulle ta in i augusti för hon hade så mycke mattor beställda.
Ja det är synd att man inte kan ta betalt för tiden och materialet. Det tar ju inte direkt en kvart att sno ihop en matta. För att inte tala om förarbetet!
Vi får slå oss samman och göra en nätbutik eller nåt, men ordentliga priser ;)