Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettsömnad
Läst 6531 ggr
vildarosen
0

Lapptäcke nybörjare!

Jag har samlat på mig lite  tyger i olika lila färger o mönster som jag ska använda till ett lapptäcke tänkte jag.. Men då jag är rätt ovan på att sy me maskin(virkar hellre) vad ska jag tänka på? Tips på allt inom detta ämne.. Finns det böcker att läsa om hur man gör lapptäcken? Funderar på att göra en väska i samma teknik oxå,vilket skulle vara lättast att börja me?

Tacksam för svar!

Mvh VildaRosen

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

MaMaMade
0

Lite snabbt…svår huvudvärk på ingående här; titta in på ditt bibliotek, det finns jättemånga olika böcker om lappteknik. Har de inte hemma så be att de beställer hem. Internet är också en outsinlig källa, gör lite olika sökningar o du får upp mängder m träffar, särskilt om du kan tänka dig engelsspråkiga hemsidor.

Toppen till ett täcke är inte så svår att göra, du kan ju börja m att sy ihop fyrkantiga rutor. För mig är det svåra att sy ihop, kvilta, toppen med mellanlägget o baksidestyget o få det snyggt…o inte få så ont i händer o nacke om det är ett stort arbete.

Skär du tyget el klipper du? Att skära tyget m rullkniv o linjal på skärmatta är överlägset. Du får på kort tid en mängd lappar/längder på ett enkelt sätt. Enklast är att sy ihop länger av tyg, pressa ut sömmarna o sedan skära dem tvärsöver. Gör en skiss innan du börjar så att du syr ihop rätt färger m varandra.

Själv är jag ingen väskmänniska men en enkel bag är lätt att göra genom att sy ihop en längd som du vikt räta mot räta. Sy av hörnen på avigan. Sy handtag o sy fast på väskan. Gör likadant m ett fodertyg o nästa fast. Använd ett kraftigt tyg om du inte gör en lappväska, då gör du som m en vanlig kvilt o använder mellanlägg o ett baksidestyg som du kviltar ihop o sedan syr du av hörnen. Handtag o sedan ett tunnt fodertyg.

Det finns andra varianter där du inte behöver fodra men som sagt; jag är inte väskexpert! Lycka till! Glad

vildarosen
0

Tack så mycket för tipsen!!! Niger o bockar!!!!! 

GladDet blir en rullkniv att skära med… Det ska jag göra ,söka på bibban o på nätet!

Åter igen tack så mycket!Glad

Mvh Rosen

Buppan
0

Hej! Det finns massor av bra tips på nätet. Här är en nybörjarlänk, som leder till mycket nöje!!!!!

http://www.lappoleket.com/lappoleket.html

vildarosen
0

Tack! Verkligen en bra sida!!! den kommer hjälpa mig bra!! Tack återigen Buppan!

Mvh Rosen