Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettvirkning
Läst 8113 ggr
Pomperipossa
0

Grytlappar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När vi var och städa ur lägenheten efter farmor så hittade jag alla hennes handarbeten, bland annat alla dessa grytlappar. Glad

leja
0

Vad kul. För något år sedan ordnade min mor en grytlapps utställning på det lokala museet, det var kul att se alla olika typer som fanns. Kanse en ide för någon annan? Mycket mer uppskattat än man kanske skulle tro.

Cool

Vad ska man ha som signatur tro?

storkenflyger
0

Vilken skatt du har efter din farmor Var rädd om den Beklagar även sorgen av din farmor Kram

Mervi
0

Vilken härlig samling! Vissa känner jag igen, min svärmor virkade många grytlappar och några av dem har jag kvar.

Anterrabae
0

åå det påminner om hur min farmor virkade när hon var i livet.. *ler*

Verkligen jättefina grytlappar!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Pudding
0

Verkligen fina grytlappar.

karins
0

Vilken Grytlappsskatt! Känner igen en del av dom, några likadana som jag fått av min Mamma.

Pitepaerlan
0

Vilken skatt!! Jag är själv inne i ett grytlapps stim just nu…vill virka/sticka alla mönster Oskyldig som finns Cool!

Välkommen till min blogg http://pitepaerlan.blogspot.se/

PaulaW
0

Material till en utställning. Helt nya och oanvända. Försök att visa upp dem.

Buffy-co
0

Jättefina..känner igen en hel del från jag var liten..

Tyvärr är dessa fina tunna grytlappar inte så praktiska tycker jag..(de var väl ofta till för kaffepannan som de flesta inte har längre..)

Men när de är så här fina och precis som oanvända-då skulle du ju kunna sätta ihop dom till en liten filt eller något-precis som ett lapptäcke…Glad

PaulaW
0

Buffy-co, kul idé!

vildarosen
0

Jag har oxå en mängd grytlappar efter farmor o mormor, synd bara att dom bara ligger i ett skåp o inte används för dom är för tunna till att ta ut ugnsformar me… Fick en bra ide`nu tack vare Buffy-co!!!

Tackar o bockar

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

Anterrabae
0

Tunna grytlappar virkas eller sys ihopa här till dubbla, man får fina olika sidor då och ev en ny bård.. *ler*

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

parsley
0

Jag skulle inte använda dem som grytlappar eftersom det finns risk för att de blir fläckiga och utslitna. 

Tips på vad du kan göra med dem:

Spara dem i en låda märkt "farmors grytlappar"

Dekorera gardiner med dem

Sy fast dem på en golvkudde ungefär som de ligger nu (jag tror det blir lagom storlek till en golvkudde)

Fäst upp dem som en tavla

Använd någon av dem som dekoration på en väska.

Det finns personer som kallar handarbete för "förspilld kvinnokraft" men jag tror att många kvinnor har haft riktigt roligt när de handarbetat.

hemskapat
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Underbart! Vilken skattgömma! Jag älskar gamla grytlappar, en av dom påminner om grytlapp jag fotograferat i Dalarna, Furudal, se bifogad bild!

vildarosen
0

va vacker den grytisen är!! #14

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

HappyCatMeows
0

Vilka läckra grytlappar, ser ut att vara helt oanvända. Har sett i många inredningstidningar collage med grytlappar av äldre modell. Jag hade gärna monterat upp dem i ram och hängt upp på väggen, vilken glädjespridare ett sådant collage skulle vara.