Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettsömnad
Läst 10937 ggr
dara
2

hemmagjorda julklappar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

är det någon som har förslag på vad man kan göra för olika hammagjorda julklappar? jag är en totalt urfattig student men ville ändå ge mina nära och kära julklappar…

alla tipps till mäniskor är välkommna och även saker man kan göra till katt hund och masvin skulle uppskattas då detta dinns i släkten

mamma sover med min katt då ingen ser, annars påstår hon sig vara alergisk…

Wiizy
0

ämm, hahahah, påstår hon sig va allergisk å sussar med den? ;) *fniss*

jahapp, till marsvin :P Du kan alltid snickra ihop något hus, eller kanske en bro eller nått roligt. :P Marsvin uppskattar ju nästan allt(iallafall mina.) katt, går ju o sy någon slags leksak..

ämm… mamma får ett kort av mig. det är rätt kul att pyssla med, man kan ju ha vilka kort som helst! mormor får antagligen samma sak fast olika mönster. ^^  Fast iof. behöverm an ju ha det man vill inreda korten med, så det kanske inte är så billigt, jag har ju sedan innan ;P

parsley
0

Marsvin är livsnjutare. Ge dem något gott att äta. Vetekli eller vetegroddar från livsmedelsaffären eller lite grönsaker skulle de säkert uppskatta. Annars kan du kanske snickra ihop ett hus till dem. Kolla på loppis om du kan hitta någon bra trälåda att använda. Annars fungerar hopfällbara plastbackar bra som hus till marsvin.

Min hund älskar allt som går att äta. Det brukar finnas "lösgodis" för hundar / hundkex odyl i djuraffärer och en del mataffärer. Inslaget i massor med papper så får vovven något att pyssla med. Har du några udda strumpor kan du vira en hundgodis i tidningspapper och lägga den i strumpan, så kan hunden ligga och tugga sönder strumpan och ha det riktigt trevligt en stund.

Hemlagat julgodis kostar inte så mycket att göra. Det kanske kan vara en idé.

Gillar dina medmänniskor växter och trädgård kan du köpa fröer till dem. Finns hos t ex Rara Växter eller Impecta (postorder, eftersom de vanliga affärerna inte har fröer fn).

Enkla hals- eller armband. Ta t ex en fin glaspärla och trä på ett läderband, som knyts ihop.

Kan du sticka eller virka så kan du t ex göra broscher.

Aelsklinn
0

Torka tärningar av blodpuddig i ugnen. Det blir godis till hund och katt! Slå in fint i cellofan och fina band.

Baka en fantastisk kaka och ge bort, samt receptet till den på ett fint dekorerat papper (ett tipps är hummingbird cupcakes: overkligt goda!).

Massageoljor är ganska lätt och billigt att göra själv. Köp någon bra vegetabilisk olja (t.ex mandelolja) på hälsokostaffären. Där har de även eteriska oljor som ger doft och aromaterapi. Visserligen kostar de eteriska oljorna en del, men de är dryga och du kan använda de i badet, i doftlampor m.m.

Vanja-K
0

#2     armband av olika slag med en skinnremsa. Mycket poppis hos killar och tjejer  Något välldigt inne hos yngdomar är lovikka vantar med lite broderier på och mössor i alla formr. Killarna har ju mössorna på sig för jämmnan nu för tiden Som en slags identitet. Lovikkagarn är billigt.

Känner du någon keramiker, så kan du t.ex gör två stora hjärtan. Som man seda efter skröjbränningen spritsar på vit glasyr och bränner en gång till. Fäst ett snyggt band om varje hjärta. Vill man göra det lilla extra kan man gör två små klockor i varje hjärta. All som kommer till oss tror att det är riktig pepperkaksdeg.

Annat tips, om man är fattig.  Köp en lite billig sak och slå in den i ett extar snyggt paket. Jag brukar slå in mina paket mer brunt paketpapper, grova snören, kottat grankvistar. Apelsinskivor. Då tycke de som får pakete att det är så fint att de inte vill öppna.

Om du berätter så kan ja ge mer tips. DeT FINNS MASSOR man kan göra färger att måla med på keramik coh papper. Kosta nästa inget att göra.

MaMaMade
0

Sticka sockar! När man var lite avskydde man de där mjuka pkt från farmor som man visste *alltid* innehöll stickesockor…nu skulle jag bli själaglad för ett sådant pkt! Då kan jag ägna mig åt att sticka roligare saker åt mig själv ju! Skrattande

vickan1976
0

Jag har sytt mycket av gamla kaffeförpackningar och juiceförpackningar mm.

Kul att ge till någon som redan har allt.

vickan1976
0

Till lilltjejen kan du göra en barbiesäng av en skokartong. Locket blir till tak. Om du nu har en tjej i släkten.

vickan1976
0

Sy nyckelfodral eller en påse till mobilen. Dekorera med torrtovning eller applikation.

vickan1976
1

En blomma i paket.

vickan1976
0

Brodera på kuddar. Dessa kuddar är sydda av stuvbitar av lin och sydda som blockhusrutan.

vickan1976
0

Ytterligare en rolig blomma planterad i ett coktailglas med svarta stenar som täcker jorden. Några står är nerstuckna som dekoration.

vickan1976
0

Sy en väska, eller sk. gecko. Sök på google så hittar du en beskrivning.

parsley
0

#6 det är alltså vanliga kaffepaket du använt dig av? Snyggt och smart.

#12 Kan du inte ge en gecko-länk. Hittade mest ödlor och grejor när jag googlade.

vickan1976
0

# Ja, det är vanliga kaffeförpackningar. Sy med lite längre stygnlängd bara så inte plasten trasas sönder.

Jag hade nog stavat fel. Kanske går det att söka på Gekko. Kan inte lägga in en länk med kopiera och klistra in följande adress. 

http://gekko-attsyengecko.blogspot.com 

Finns också en liten förklaring på min blogg jag startat idag.

http://syfroken.macen.org

MegN
0

#6 Kul att sy av kaffe-paket!!

storkenflyger
0

#6 Jättekul grej att sy av sånt man annars kastar

MaMaMade
0

http://gekko-attsyengecko.blogspot.com

http://syfroken.macen.org

Nu så…ibland vill de inte de där länkarna…

Har sparat massor av Friskies-påsar som jag tänkt sy kassar av…bra att du påminde mig! Hoppas jag hinner få ihop en till min systerdotter som är m katt innan julafton.

Just nu knåpar jag m grytlappar i lappteknik. Tiden vill liksom inte räcka till o så både tänkte o räknade jag fel så det bidde lite pyssligare än väntat. Ska ge släkt o vänner + till några jullotterier…24 grytlappar måste jag göra…*puh*!

dara
0

hmm… hittade inte själva beskrivningen på hennes sida Ledsen

vickan1976
0

Tack för länkarna!

Dara-klicka på att sy en gecko. 

Om du läser i högerkanten långt ner på första sidan så står det väskor (2). Klicka på den så kommer du till hennes japan inspirerade väska.

dara
0

jo, såg det… var väll bara lite trög… =) men jag kan inte öppna den andra länken, kan ni?

dara
0

jo, såg det… var väll bara lite trög… =) men jag kan inte öppna den andra länken, kan ni?

vickan1976
0

Nej, min blogg slutade fungera tidigare idag. Hoppas det går att lösa snart.

storAnnette
0

Billigaste klapparna är presentkort - på diskning,städning,gå ut med sopor,laga middag,strykning eller vadsomhelst som den andra skulle uppskatta att få hjälp med.

vickan1976
0

#23 Bra idè, skall önska mig barnpassning i julklapp.

Aelsklinn
0

Kom på ett annat tips: Sy vetekuddar! Köp linnetyg i fin färg. Sy en kudde med avdelningar och fyll med dinkelvete från mataffären. Man kan ju även trycka och måla fina mönster på med textilfärg. Billigt och en jättebra julklapp!

PaulaW
0

Aelsklinn. Perfekt! Då dessa vetekuddar kostar en hel pengar är en självtillverkad säkert välkommen! Och då är det ju alltid den där känslan att det är någon som faktiskt har anstängt sig för min skull.

parsley
0

Har man ont om pengar så kan man kolla efter tyger på secondhand. Priser och utbud kan variera både mellan butiker och kanske var i landet man bor, men med lite tur kan man kanske hitta något användbart. Ett annat tips om man vill ha mycket tyg för pengarna är påslakan.

vickan1976
0

Vetekuddar är ju en bra ide!

Bor du nära granngården så tror jag att de har billiga säckar där med hela vetekorn.

koko
0

Varm vetekudde är skönt på trötta muskler, men vi har ingen micro, har nån förslag på alternativ uppvärmning? Gasugnen känns lite seg, men…

PaulaW
0

Nu är julen och nyårsfirandet över. Kollade här igen och måste säga, att kreativiteten är det inget fel på. Vilka fantastiska idéer att ta med sig när man skall fira någon.

Emea67
0

Bokmärker denna sida så kan man starta lååååångt innan jul eller lägga upp ett lager som gå bort presenter istf. blommor/vin Skrattande

Maia
0

Jag håller med Emea67 om att man kan jobba med detta hela året och inleder min karriär på denna underbara sajt med att länka till fina bokfodral som min 10-åring (!) gjorde i december 2008.

Man kan fynda 70-talstyger på loppis och göra väldigt trendiga fodral.

Klicka här!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

EvaP
0

Visserligen inte jultid nu, men jag vill i alla fall nämna mina tovade bollar som katten älskar. Jag har skrivit om dem här: http://textilhantverk.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=29a84f1f-eed0-4991-8967-dab149a7491a&GroupId=14e1c348-b5be-44b7-a3c6-a339b79bf23f&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

Alltså inlägget om broderade bollar i detta forum, under rubriken "Broderi". Man behöver ju inte brodera på kattens bollar. Det räcker att tova dem i tvättmaskinen.