Rundstickor
Ni som använder rundstickor, vad tycker ni är bäst? Det finns en typ där man kan skruva fast olika storlekar på stickor på en och samma nylonslinga.
Man kan ha en lång nylonslinga och använda den som två separata stickor. Vad tycker ni som provat på olka sätt?

Jag brukar bara använda vanliga rundstickor och har tillräckligt många, tror jag, så jag känner inte att jag behöver köpa på mig några "rundstickor i byggsats". Har man precis börjat med stickning och inte har några rundstickor så kanske det kan vara idé att köpa en sats med rundstickor i byggsats. Fast får man bara två spetsar i varje nummer och wire i olika längder så finns ju risken att man behöver samma sticknummer till olika projekt och då behöver man ändå komplettera med vanliga rundstickor.
När jag går igenom vad jag har så är det mest 60 - 80 cm wire och tjocklekar från ca 3 till 5. På den gamla goda tiden hade man rundstickor till livet på tröjor. Strumpstickor användes till smalare delar såsom ärmar, vantar och sockor.
Mina händer gillar inte att sticka längre men jag tror att rundstickor är skonsammare och dessutom petar man inte till andra i närheten.
Numera kan man göra så mycket annat med rundstickor som jag skulle vilja testa. Magic loop kan vara användbart.
Nyligen stickade jag ett möbiusband. Då skulle jag ha behövt mer än 105 cm kängd på kabeln. Man stickar ut från mitten och gör båda sidorna samtidigt. Rundstickan går i en stor loop. Det var svårt att börja med en 80 cm kabel, men sedan gick det lättare när arbetet kommit en bit på väg. Sök efter Möbius eller Moebius på
www.youtube.com om du vill veta mera
Man kan plussa på sökningen med knit och cast on.
Jag tycker att det här är en jättekul sorts stickning och undrar om jag ska köpa lite nya stickor. I så fall vad?
Jag har köpt två sorters rundstickor med kopplingar och de är utmärkta. Mina gamla rundstickor ligger gärna kvar i sina burkar. Det är så bekvämt och lätt att använda de andra. Det finns tillräckligt med slingor så att jag kan sticka på flera olika arbeten med samma spetsar, bara att koppla loss och flytta över till andra stickningen om det är samma grovlek jag behöver. En annan fördel är att man lätt kan koppla ihop flera längder och få jättelånga rundstickor, det gör jag ofta. Om jag stickar fram och tillbaka på rundsticka och det är slätstickning jag gör så har jag olika storlek på stickorna. Iden änden som jag stickar rätstickade varv med så är stickan lite grövre än i den änden som jag stickar de aviga varven med eftersom jag har en tendens att sticka de räta varven hårdare än de aviga. Jag har Denise stickor och de var jag väldigt tveksam till att köpa eftersom de är i plastmaterial, men de är verkligen bra. Det enda som jag har att klaga på är att jag börjar slita ut min favoritgrovlek i kopplingen, eftersom jag använt dem så mycket, men det gå att köpa reservdelar… Boyes stickor har jag också och de är i metall som man skruvar ihop, de fungerar också bra. Jag har sett att en del klagar på dem att de skruvar upp sig, men om man använder den medföljande pinnen och gummibiten när man skruvar ihop dem så är det inga problem. Nu har Knit Picks kommit med sina i trä med skruvkopplingar och de verkar också bra. Jag har testat deras trästickor och de är verkligen en njutning att sticka med så är bara kopplingarna bra på rundstickorna är de nog en bra sak de med.
#3 Tack så mycket för ditt svar. Det gav så många fina tips att jag allvarligt funderar på att köpa på mig mera rundstickor och då blir det av den hopkopplingsbara typen.
Finns det något bra ställa att handla på?
Nu är det gjort! I dag kom ett kuvert med spetsar och kablar i olika storlekar. Jag valde KnitPro. Spetsarna är av trä, så man kan nog ha med sig dem på flyget.
Hoppas du blev nöjd med dina nya stickor.
Jag är mest förtjust i metallstickor av märket ADDI, men de finns tyvärr inte över allt. Ett vanligt märke är Pony, där måste man se upp eftersom övergången mellan sticka och vajern är lite klumpig. Maskorna flyter inte särskilt smidigt över skarven. Det viktigaste med en rundsticka är ju att maskorna flyter bra över skarven. För mig som stickar hårt är det också en fördel om de inte är för trubbiga.
När jag stickar en tröja använder jag i regel. 3 rundstickor och två par strumpstickor. Bålen stickas på en lång rundsticka. Jag har båda ärmarna på gång samtidigt och behöver då dubbel uppsättning stickor. Ofta behöver jag också stickor av ett mindre nummer till resårer och kanter.