Hur virka snygga mönster?
Jag har tidigare bara virkat några dukar i mitt liv. Nu såg sonen en virkad mössa med döskallemönster på som jag börjat på. Men jag får inte till mönstret något snyggt. På bilden är kanterna raka och fina. Hur gör man när man byter färg i virkning för att få kanten rak och fin i själva mönstret?

Virkmaskorna i sig gör att mönstret lutar, åtminstone om man virkar runt som man gör om man virkar en mössa. Vet inte om motivet blir rakare om man virkar fram och tillbaka.
Testa att brodera motivet istället för att mönstervirka.
När du byter färg när du virkar så tar ju du bara den nya färgen och låter den gamla löpa med så du virkar runt den.

Tack för svaret. Hade lite svårt att komma på när jag skulle ta in den nya färgen i mönstret. Efter lite provande och repande fick jag till det hyfsat. :) Mössan blev färdig i kväll och sonen (4½ år) tog den med sig i sängen. Han gillade den fast den inte var perfekt och inte helt raka kanter.
Kanske skulle jag prova att sy motivet nästa gång.

När du virkar fasta maskor och ska byta färg, så gör du det mitt i en maska:
Stick ner nålen i nästa maska och dra igenom ett omslag av den "gamla" färgen (två öglor på nålen). För att avsluta maskan, dra igenom de två öglorna med den "nya" färgen. Lägg den "gamla" färgen längs med kanten och virka runt den med den "nya" färgen, så har du den redo igen vid nästa färgbyte.
Anledningen till att man gör så här är att det sista genomdraget hamnar övanför nästa maska. Det hela blir snett…
Lycka till och visa gärna en bild på mössan!

Vill också se bild!
Jag har också provat och blev inte nöjd eftersom det blir snett, men man får nog inte vara för petig, det bara blir så.

Klart du ska vara nöjd!!!
Den blev ju jättecool!
Kan ditt missnöje kanske bero på att "hakan" känns för stor och lång? Ev göra färre varv eller låta tänderna gå längre ner? Ge näsan bara fyra maskor, inte sex…..testa dig fram! 

Den blev ju jättefin!

Tack!
# 6: Det kan nog vara som du säger att jag inte tycker att hakan känns lagom. Det borde ju inte vara så svårt att rita om mönstret själv.
Herregud.en döskalle skulle det ju bli och din son är nöjd! Detta är ju huvudsaken. Vi människor har olika huvudformer,så och hakformer. som kommer utav att skelettet är olika !
Mössan är mycket fin,mycket cool och din son kan vara mycket stolt över detta verk. och det är han. / Döskalle hälsningar ifrån Astrid

Klart vi är olika, jag försökte bara komma med förslag till ändring, eftersom hon inte var nöjd…, Astrid.

#10 Jag är tacksam för alla förslag på förbättringar. :) Jag ska nämligen virka en till mössa till en kompis barn och då vill jag förbättra mönstret. Sonen får nog behålla sin eftersom han gillar sin. ;)
Okej Cool cat ! Ha det bra och virka på! Astrid

Hej du, Astrid…det gör jag…men just nu stickas det mest…

Tycker dödskallen var jättesnygg.
Min son skulle aldrig ta på sig något som jag virkat till honom.