Husqvarna 2000 hjälp
har en fin vit symaskin från 70 talet som skall fungera utmärkt på alla sätt och vis köpte den i affär och den var nyoljad etc men själv är jag novis som textilare och råkat ut för det mesta som kan gå fel med den och nu har jag tappat bort instruktionsboken på vinden och orkar inte leta mera just nu, annars har den hjälpt för det mesta.
problemet är att sömmen blir för lös hela tiden det är sömmen under som blir lös ovansömmen ser fin ut, varför händer detta? försöker snurra på alla rattar och ibland fungerar den ett litet tag men då med en väldigt hård söm istället.
Har Du dammat ur maskinen, det kan finnas damm även mellan trådspänningsbrickorna.
Byt nål.
Har Du trädd maskinen rätt?
Har Du satt undertrådsspolen rätt i spolhylsan?
Är det övertråden som blir "för lös" på undersidan?
Eller är det undertråden som är för lös?
Blir det trassel av övertråden på undersidan, är det övertråds-spänningen som är för lös!
Blir undertråden "som ett streck" kan den vara för hårt spänd.

det blir trassel streck på undersidan kanske man kan säga, det antingen trasslar sig eller blir ett streck med trassel eller så blir det bra men för hårt och de skillnaderna kan det bli utan att jag rört en enda ratt..
maskinen ska vara rätt trädd och nålen är nyligen bytt och undertrådsspolen är rätt i spolhylsan.
har inte dammat ur den.
tack för svar =)

men den fungerar som sagt fortfarande inte som jag vill..

vad är det som är fel när det blir ett streck under och massa lösa "ögglor"? för hårt spänt? vad gör man åt det?
För många år sedan hade jag en sådan maskin från 60-talet. Den var inne på service några gånger för just den här typen av fel. Till slut lönade det sig inte längre för nylonlagren var slut. Då köpte jag en ny Pfaff och använde Husqvarnan som inbyte. jag fick en bra summa för den, den kallades för pärla eftersom det utvändiga var fint. Att den inte gick att sy på längre betydde inget.
Har du lyckats sy med din maskin förut?

nej inte någon längre period men nu fungerar den igen. nästa gång den blir sådär tänker jag lämna tillbaka den! tråkigt att behöva göra om en massa arbete hela tiden
Så skulle jag nog göra också.

Det verkar som om du missat att peta in spolen med undertråd ordentligt. Den "tar" inte alltid precis rätt, så var noga med det. Sedan gäller det att vara konsekvent med rengöring och olja inför varje sittning vid maskinen. Provsy på en provlapp någon minut också för att kontrollera och förfina inställningarna.
Inställningen av rattarna har troligen ingen som helst betydelse för den typ av trassel, som du beskriver, så ställ bara in dem för den typ av söm du har tänkt sy.

olja varje gång? i affären sa de en gång per år :P och jag syr nästan varje dag nu.. skulle bli mycket oljande.

#9 Personalen i den affären hade tydligen inte läst om symaskinens skötsel i instruktionsboken. Syr du nästan varje dag, bör du fukta maskinen med olja ungefär en gång i veckan sedan du rengjort den ordentligt. Använd liten borste och tops för att ta bort ludd. Köp äkta symaskinsolja och droppa bara i lite försiktigt, så att det inte rinner och blir fläckar på tyget.
Undertråden behöver man sällan ställa om. Kolla om den är inställd i neutralt läge till att börja med. Undersök också hur nålen är fastskruvad. Den ska vara uppskjuten så högt som möjligt och sitta med den flata sidan bakåt på min maskin.
Hoppas det fungerar bättre för dig snart