Hur stryka?
Köpte tyg för längre sedan på rea, och tänkte nu sätta mig och sy.
Det är ju lite skrynklit sedan det lekat i förpacningen och jag måste stryka det.
Det ser ut som att det är ett glansigt tyg med "mocka" tryck på. Minns aldrig vad det heter ;) Sammet kanske?
Iaf så nu när jag plockar upp det känner jag att tyget känns lite plastigt eller vad man ska säga. Påminner om ett duschdraperi.
Måste ju stryka detta då det ska bli gardin, men törs man göra det utan att det blir förstört?
Just ja, då det var på rea har det utgått ur sortimentet och jag hittar det inte på säljarens sida, så jag har ingen aning om vad det är för material på det.

Lägg ett annat tyg över och stryk på låg värme. Börja med 1 prick på strykjärnet. Testa ute i kanten så du inte förstör något.
Vad ska du sy av tyget?
Om det är sammet ska du inte stryka som vanligt. Då kan det bli platt i evighet. Det finns/fanns en sorts spikplatta att lägga luggen mot så att den inte skulle plattas till.
Man får hoppas att tyget tål vatten. I så fall skulle jag blöta det och sedan låta det dropptorka. Kanske torktumling gör susen, men det beror på materialet vad det tål.
Kanske har du någon textilkunnig person att fråga i närheten? En textillärare? En gammal husmor?
Problemet är att jag har ett ångstrykjärn, och jag har för mig att det stog att detta tyg inte kan tvättas.
Ska bli gardniner.

#4 Gardiner ska egentligen aldrig tvättas, utan skakas.
Sammet kan ju bli tillplattat vid strykning, men om du har veck så måste du ju försöka. Försök på avigsidan och med låg värme och ha gärna en bit bomullstyg i mellan. Prova ute i en kant.

Prova om tyger hänger ut sig. Prova att fukta det lite med en vatten från en sprayflasaka och låt det hänga eller häng det i badrummet så det blir fuktigt av vattenånga.
Eftersom du är osäker på vad tyget tål, så prova lite i ett hörn. Blir det totalt förstört av lite vatten så lär du märka det. Många kläder är fegmärkta och tål egentligen högre värme än vad som står på tvättetiketten. Kanske är det så med ditt tyg också.