Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettstickning
Läst 6710 ggr
konichiwa
0

sticka aran

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är på väg att sticka en aran-tröja. Jag gjorde en för 25 år sen. Då hade jag ett färdigt mönster. Nu vill jag komponera ihop mönstret själv och få en snygg design (helhet). Nån som vill följa med på denna resa och sticka en samtidigt (behöver ju inte vara samma mönster)? Jag har hittat en yahoogrupp som har många fina mönster och där man kan få ev. hjälp:
aranknit

Denna kommentar har tagits bort.
soulwings
0

Skrattande Kanonfin,pausar stickning måste brodera lite julklappar!

konichiwa
0

Den på bilden har jag inte gjort, det var bara för att visa vad aran är.

Jag håller än så länge på att titta på olika mönster och flätor att kombinera.

PaulaW
0

Det skulle faktiskt vara kul. Men då jag inte har stickat en sådan förrut, skulle det nog vara bra att ha en beskrivning.

[SusanneKs]
0

Det verkar frestande! För en förfärlig massa år sedan stickade jag en arantröja med Kattens garn och beskrivning. Min exman snodde tröjan då och då. Numera har min dotter den eftersom jag har "vuxit ur" den.

Listmom på aranknit heter Janet Szabo, hon är en urskicklig stickerska. Jag kan kanske inte sticka en tröja nu men ett mönster kunde vara kul att göra.

konichiwa
0

SusanneKs  Vad kul att du känner till henne! Jag har sett hennes sida, vilka fina grejer hon gjort.

Jag måste skaffa rutpapper att rita upp mönster på innan jag kan göra ett stickprov.

Jag har skrivit ut de mönster som finns i files där, under son of Aran, men det verkar fattas en del och det är svårt att se vad som är vad.

Just nu har jag en massa annat att göra men som sagt, rutpapper måste jag ha först.

Läste en gång för länge sen att det finns speciellt rutpapper för stickmönster, vet du var man kan få tag i sånt?

parsley
0

Googla på knitting graph så kommer du till sidor där man kan göra  eget rutpapper för stickning.

Man kan också göra egna  mönsterpapper i Excel, om man har tillgång till det.

I "Bonniers Stora bok om Stickning" finns rutpapper om man vill kopiera från den.

konichiwa
0

Tack parsley!

Har hittat och printat ut.

Kan man göra i excel, tänkte inte på det !

konichiwa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är tröjan klar! Lite stor men den krymper nog till lagom vid första tvätt.

Garnet tog slut lite för tidigt och inget mer fanns att få tag på. Fick trixa lite på slutet.

Jag är väldigt nöjd med den annars, det gick fortare än beräknat eftersom jag legat sjuk och inte orkat eller kunnat göra något annat.

konichiwa
0

När jag läser igenom tråden nu (så dags!) ser jag att några velat vara med och göra mönster, ledsen att jag inte uppmärksammat det :-(

Nu visade det sej att det var för svårt att göra ett tillräckligt komplicerat mönster så jag letade reda på det gamla mönstret och stickade en till likadan, den gamla är grön och är fortfarande en av mina favoriter.

Den nya noppar sej (efter bara en dags användning) det har aldrig den 'gamla' gjort. Garnet till den första var från Rowan och jättedyrt, men kvalite är det det märks, så kvalite lönar sej!

HappyCatMeows
0

Din arantröja var otroligt fin, vilket arbete att vara stolt över. Men sorgligt att den noppar, får man fråga vad du stickade med för garn?

konichiwa
0

Det heter Aran knit och märket är Sunbeam.

Jag hittade det i en affär som köper in 'överblivna poster' garn billigt och därför också säljer det billigt. Det var därför det inte gick att få tag på mer.

Thyra4
0

Jättefin tröja. Vad duktig Du har varit konichiwa Jag är lite bekväm av mig, så jag har köpt en stickmsskin och håller på att lära mig den nu. Stickar i tunna yllegarner och tovar i tvättmaskinen sen. Helt underbart mjukt och skönt.

konichiwa
0

Tack Thyra4 och happy cat! :-)

Jag har haft stickmaskin med alla tillbehör. Försökte i ett par år men det kostade verkligen blod svett och tårar och 'hjärnsmältor' (jag höll säkert på 5 -6 timmar om dan för det mesta), jag lyckades aldrig få det att bli bra eller lättarbetat. Gav upp och sålde alltihop för väldigt lågt pris mot vad den kostat.

De olika delarna var så svåra att få att fungera tillsammans! Först måste man lära sej grundmaskinen, sen när jag skulle använda ett tillbehör (resårdelen t.ex) så fungerade det på ett annat sätt och när man skulle använda mönsterapparaten så fick man lära om igen :=(

Kanske är de bättre nu…

Det är ju en helt annan sak än att sticka för hand, men på sitt sätt var det kul!

Jag tror att felet jag gjorde var att tänka på samma sätt som vid handstickning och att jag var för rädd att slösa med garn.

Att sticka hela stycken och tova låter som en jättebra ide!! Önskar att jag kommit att tänka på det.

Sen klippa ut lagoma stycken. Det är ett annat tänk helt enkelt med stickmaskin. Jag blir lite sugen att prova igen ;-))

Sen finns det ju också stickmaskiner som kan göra flätstickning…