Rädda färgat garn
Under en kurs nyligen skulle jag färga garn med syrafärger och hade en blandning av blått och rött i grytan. Två hopsnodda härvor av vitt och ljusgrått garn färgades, 100 gram i varje härva. Meningen var att det skulle bli ojämnt melerat. Andra rörde om i min gryta utan att veta att det var hopsnott så härvorna gick upp och jag fick ett tråkigt resultat. Bara spår av melering syns och det är trist. Vad ska jag göra?
Om du inte vill färga om med några nyanser mörkare, kanske du kan byta med nån? Det är ju inte säkert att alla ser det som misslyckat?
Jag går en kurs i textil formgivning och vi har i läxa att göra något med just det egenfärgade garnet. Det finns lite syrafärg hemma men inte så mycket att välja på. Problemet att jag har ingen annan plats att vara på än i köket och där pågår matlagning.
Har du micro i ditt kök? Om du vill *färga på' härvorna med syrafärg går det ypperligt i micron.
Vill du veta mer hör av dig

Bixon, du får gärna skriva några rader om hur man färgar i mikron. Nyfiken. Eller tipsa om någon länk om du känner till någon sådan.
#3 Ja, jag har micro i köket. Dessutom har jag räddat en gammal fungerande micro plus att jag har eluttag på balkongen.
Det vore en lösning som skulle kunna fungara! Så snälla du tala om hur det går till.
Härvorna ligger i blöt och jag måste upp i överskåpet för att hitta vilka syrafärger jag har. Sen måste jag bestämma vilken färg jag ska använda. Oj så många möjligheter som radar upp sig!
Här kommer en länk, har haft en annan också med en artikel från tidningen Land men kan inte hitta den.
http://litetnystan.blogs.com/stickat/frgat/
Tillvägagångssättet är nog rätt lika. Jag har en gammal micro så jag tror jag körde 5+3 min (väntade 5 min mellan 'körningarna')
Sen tror jag att det är viktigt att man låter garnet svalna innan man sköljer bort överskottsfärgen.
Lycka till bixon
Jippi jag hittade den håll till godo
http://www.mariasgarn.se/pdf/Farga_%20garn.pdf
Jag har använt både zenits och färgkrafts syrafärger.
bixon
Tack, tack, tack! Jag har ångfärgat okardad och kardad ull på liknande sätt, men aldrig använt micron för färgning förr
Min kära syster brukar krama ur och ta tillvara den färg som är kvar efter microfärgningen och färga lösull på vanligt sätt i gryta med den.
bix
Underbart tips!
Det här blir ju helt i linje med min kurs. Jag ska ju nu gå ett steg vidare med färgningen.
Nu är det färgat i micron. Vilken upplevelse! Jag bredde ut härvorna ien en glasform och pytsade på stark turkos i ena änden och chockrosa i den andra. Allt är inte helt perfekt men det kan nog duga nu. Om det inte blir användbart kan jag ju göra om det senare. Nu måste jag skissa på min hemuppgift.
Microfärgning är helt kanon. I love it.
Okardad ull har jag oxå färgat inpackad i plast och sen kört i ångkokare. Mycket enkelt.
Här är några (engelska) tips om microfärgningar, fina bilder, man får klicka sig fram om man vill se mjuka skiftningar eller annat.
Instämmer om microfärgningen. Det var så enkelt jämfört med allt mätande för kokningen. Garnet är torrt nu så nu ska det nystas. I dagsljus ser det mycket spännande ut. Tänk vilken skillnad det blev med lite förbättring med mera färg. I klassen använde vi Färgkrafts syrafärger, men det jag hittade först i överskåpet var en samling från Ashford med 11 oika nyanser, så det använde jag.
Det blev inte den minsta lilla färggnutta kvar i formen, allt hade gått åt precis som när man syrafärgar som vanligt.
Tack för länken, det var stimulerande!