Lapptäcken.
Jag håller på att sy ett lapptäcke som ska vara ett överkast.
Har iof hållt på med detta i ett år och är väl nästan halvvägs ;)
Men detta gav ju mersmak och det hade varit skoj att göra ett med roliga mönster. Jag gjorde det lätt för mig och körde fyrkantiga rutor så det blir typ schack-rutigt.
Har ni några bilder på lapptäcken ni har gjort? Vore ju skoj med lite inspiration :)
Sedan en annan sak som jag undrar över, måste man verkligen sick sacka alla kanter på rutorna?
Jag har ju gjort det på alla hittils, men det tar ju en sådan tid. Tänkte att det blir ju inget slitage på täcket sedan när det är klart, mer än att det ska ligga och se fint ut i sängen, så jag undrar om det verkligen är nödvändigt?
Vill ju samtidigt inte heller lägga ner massor av tid på det för att det sedan ska gå sönder, bara för att jag var lat och ville fuska lite.

Man behöver inte zig-zacka kanterna i ett lapptäcke.
Ja det stämmer, eftersom ett lapptäcke skall tviltas och fodras på undersidan så behöver du inte zig-zaga, kanterna blir då skyddade.
Vad är tviltas?
Det enda jag gör är ju att jag syr fast fodret runt katerna, men sedan så syr jag fast det emellan rutorna så de ska sitta fat lite bättre, men jag syr inte mellan varenda ruta.
Man behöver inte tvilta om man inte vill, men vill man ha ett överkast som känns lite "tjockare" så lägger man i tviltningen i mitten så att säga, det är liksom ett mellanlager. Hoppas att jag förklarar så att det går att förstå.
Sen gör du som du beskriver att du syr fast i vissa rutor bara, inte i alla.
Lycka till, det blir säkert bra hur du än gör!

Heter det inte quilta?
Quilta kallas det i allafall när man sammanfogar lapptäcket med fodret och baksidan.
Kanske borde skriva en artikel om lapptäcken? Syr inte så många eftersom hunden kräks på dem (usch vad hemsk jag är).
kanske beror på i vilken del av landet man bor i, vilket uttryck man använder menar jag. Den fysiska handlingen verkar ju iaf vara samma sak!!!
När jag är klar med mitt kommr säkert någon av mina katter pissa/kräkas på det, bara "för att de kan" ;) Så vi sitter kanske i samma båt? ;P

Jag älskar lapptäcken. Kolla i mitt fotoalbum, där finns några lapptäcken men även annat som jag sytt i lappteknik.
[
](http://kickelina66.medlemmar.ifokus.se/Album/ViewImage.aspx?AlbumId=5f58cc9d-5c01-490d-a62f-35c3185ddde5) href="http://kickelina66.medlemmar.ifokus.se/Album/ViewImage.aspx?AlbumId=5f58cc9d-5c01-490d-a62f-35c3185ddde5" rel="noopener noreferrer" target="_blank">
Vad mycket fint du gjort :) Men vad är blockhus teknik? är det svårt?
Vilka fina arbeten du gjort Kickelina! Jeansväskan gillar jag skarpt.
Imasy: Blockhus är väldigt enkelt. Man startar med en mittruta och sen bygger man på runt om med remsor. Ena halvan ska tex. vara enfärgad och den andra mönstrad. Jag är dålig på att förklara men det finns nog någon annan som kan bättre.

Har du använt paiperpiercing till hjärtanen? Det är ju jättekul, men klurigt innan man kommer på hur man gör. Har massor med bilder i skolan till det.
Blockhusteknik är också kul. Blir fint om man river olika bredd på remsorna.

Tack för era vänliga ord.
#11 Ja det är paper peicing, det är en rolig teknik som gör att man kan sy mycket små motiv.

#5 Det tycker jag vore en bra idé, om någon vill skriva en artikel!
Jag håller på o funderar på om jag ska försöka mig på att göra ett lapptäcke o behöver lite tips =)
Det finns hur mycket kul som helst när det gäller lapptäcken. Jag gick kurs för många år sedan. Varje vecka lärde vi oss minst en ny teknik och skulle sedan göra block om 30 cm * 30 cm.
Senare skulle vi kanta blocken med remsor i passande färg. Efter det syddes blocken ihop med långa remsor mellan. Till sist kom kant, mellanlägg och baksida och allt quiltades ganska tätt.
Nu är det dags att sova. På vintern kryper vi in under ett quiltat lapptäcke. Det är fortfarande jättefint