Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettstickning
Läst 2809 ggr
Imasy
0

Initialer i halsduk - hur?

Som förälder till dagisbarn så måste ju allt märkas men allt försvinner endå av någon outgrundlig anledning.

Håller på med ytterligare en halsduk och kom på att jag kanske ska sticka in initialerna på något vis, men hur tusan gör man det?? Vet inte om det är till någon hjälp, men jag stickar halsduken med både avig/räta varannan.

[SusanneKs]
0

När mina barn var små så beställde jag band med maskinbroderat efternamn + telefonnummer som enkelt syddes fast. Ganska mycket kom tillbaka på det sättet, bl.a. ett par vantar som legat gömda i en sandlåda hela vintern.

Naturligtvis kan du sticka initialer med aviga maskor mot slätstickad botten. Eller lägga in bokstäver i färg i intarsiastickning. Men är det värt jobbet? Det enklaste är att brodera initialerna efteråt eller om det ska passa in bättre kan man sy in krumelurerna med maskstygn

Imasy
0

Men hur broderar man in initialerna utan att det blir fult och krångligt då? :)

[SusanneKs]
0

Med maskstygn följer man tråden som man stickat med men har en annan färg på garnet. Det lägger sig bara utanpå och blir inte knöligt. Ett dagisbarn kanske uppskattar en helt annan figur som bomärke.

Jag tror att kedjestygn eller stjälkstygn blir OK. Allt beror ju på hur stora maskorna är i halsduken

Imasy
0

Hihi, vad är masstygn, kedjestygn och stjälkstygn?

Tänkte börja försöka lära mig bokstäver, så får figurer bli ett senare projekt :)

[SusanneKs]
0

Maskstygn: se mitt inlägg #3 första stycket

För stjälkstygn (Stem Stitch på engelska) och kedjestygn (Chain Stitch på engelska) kan du studera videouppspelningar på

video-library-of-hand-embroidery.html