Vad har ni för symaskin?
Jag undrar vad ni har för symaskin helt enkelt. Vilket märke och vad ni gav för den. Givetvis är jag nyfiken på ändamålet - alltså vad symaskinen ska duga till.
Jag ska köpa en maskin tänkte jag eftersom jag gråter varje gång jag lånar mammas. Den tuggar tyg och är väldigt aggressiv så jag vill ha en egen. Men tanken är att kunna sy lättare illersaker till mig själv.

Jag har en Pfaf tiptronic. Jag köpte den för 12 år sedan när jag skulle läsa till textillärare. Den kostade då 12000kr. Den fungerar än, utan en enda sevice. Den är använd väldigt mycket!
Kan rekomendera Pfaff.
Jag har en Husqvarna 2000, nästan antik, men den syr bra!
~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul
Hej!
Jag har en Janome 6600P, den kostar ca 13 000,- En mycket bra och prisvärd maskin
Och en Husqvarna overlock, en Janome CoverPro, Janome 350E, (brodermaskin) + en Pfaff industrimaskin som är från -60 talet någon gång
Jag har en singer som jag fick av mina föräldrar 1989 så den är några år.. Den går bra det ända nackdelen tycker jag är att den så sååå högljud vet inte om det är typsikt singer. Jag gick komsumtion textil o behövde en maskin som skulle tåla en del.
Denna maskin är enkel o klarar av tjocka lager med tyg.

jag har en Benina 65 (har utgått från sortimentet, men heter numera 66), är mycket nöjd med den. den kostade 3500 kr för 3 år sen…
sen så drömmer jag om att ha en Janome MC 11000 en dag, men kommer nog att skaffa mig en overlockmaskin innan dess… allt handlar om pengar.
Jag har en Husqvarna (vet ej nr) som jag köpte för 20 år sen för min första lön. Den kostade 5.000, vilket DÅ var hiskeligt mycket pengar (jag köpte även en cykel, för 2.000). Den har fungerat bra. När min äldsta dotter var bebis+småbarn sydde jag nästan allt till henne. Numera syr jag nästan bara lajv-/vikinga-/medeltidskläder + ev. något till mig själv.
När jag var student på 80-talet sydde jag på en gammal tramp-symaskin (som jag hade köpt för 200 kr inkl pall) av gjutjärn. Tror det var en Singer, men är inte säker. Den hade bara raksöm, så jag fick kasta alla tygkanter för hand - tills jag lärde mig att sy fällsömmar, då behövde jag bara handsy fållarna!
Jag har två Bernina, en overlock 1300MDC och en vanlig helt ny symaskin Aurora 430. Förr har jag varit märkestrogen Husqvarna. Den gamla 2000 hade gjort sitt. Jag tänkte länge köpa en Janome, men Bernina är ganska prisvärda. Fast tillbehören är dyra. Maskinerna har kostat drygt 10000 kr var. Om du köper billigare, leta och tänk noga och lägg hellre lite mer pengar för kvalité. Eller varför inte en begagnad välhållen Husqvarna ur 2000serien? Det är riktiga arbetshästar. Beror ju på vad du vill sy också.

Ni som satsar så mycket på symaskiner, syr ni på beställning eller är det bara som hobby?
Tja mycket på symaskiner är det ju… Å andra sidan har jag inga golfklubbor, ingen segelbåt, ingen motorcykel, ingen cab, ingen x-box, ingen plasmatv, dricker inte öl, röker inte, etc etc. Pojkleksaker är ännu dyrare. Fast jag har en hyfsad dator och en riktigt bra mobil… Och en hiskelig massa böcker…. Ja, jag erkänner, jag gillar prylar. Funderar på att köpa en värsting till stickmaskin ganska snart ;)
#9 Både ock, just nu. Den dyra maskinen ska främst användas i mitt företag, förhoppningsvis.
#9 Jag syr både till mig själv, och hjälper de som inte kan eller vill sy själva.
Sömnad är mitt stora intresse, i min lilla "syskrubb" mår jag gott!
Min brodermaskin är min "leksak", nu har jag även börjat stygnsätta broderier själv.

Apriljox. Det låter som mitt liv förutom att jag istället för en RR till symaskin har en vävstol i förrådet och ingen lokal…
Jag har insett under tiden på sajten här hur fantastiskt mycket kunskap det finns hos er alla. Det är roligt. Och engagemang.

Jag har en huskvarna easy sew. En mycket enkel maskin men den syr rätt bra. Jag drömmer om en huskvarna quilt designer.

#15. Åh, en sådan maskin hade min mamma förrut. Den var jätterolig att sy med. Jag tror tyvärr inte att hon har den kvar.

Någonting liknande hade även min mor. Då på 60-talet var det en supermaskin som man kunde sy olika sömmar med som dekoration. Jag minns hur lycklig hon var över sin maskin. Hons sydde allt!
jag har också en grön husqvarna men nu börjar jag tröttna på den. Alltför sliten och skraltig och finns knappt någon som vill göra service på den. Nu tuggar uschlingen tyg så jag vill verkligen ha en ny.

Det är väl livets gåta. Vi alla blir gamla och slitna så småningom….

Här är en riktig lyckost! Jag har fått köpa en gammal Husqvarna automatic, som var helt oanvänd! Bättre symaskin kan jag inte tänka mig. Just en sån, men av tidigare modell, var vad mamma hade och som jag lärde mig sy på när jag var liten. Den är så bra, att jag inte har ord för det.
Innan dess hade jag en liknande symaskin av märket Elna, som jag köpte begagnad när jag fick mitt första studielån. Så viktigt var det för mig att ha en egen symaskin. Den är från tidigt 50-tal och har klarat allt. Visst blev den sliten, men jag har rengjort och vårdat den helt själv under alla år, så den fungerar hyggligt fortfarande. Nu får den vara kvar som reserv om jag ska sy något konstigt, som känns riskabelt att utsätta min nya för. Jag hoppas och tror att Huskvarnan håller för resten av mitt liv.
Har oxå en grön Husqvarna automatic. Från 1958-59 där nånstans. Kostade 800 kr för 30 år sen. Syr formidabelt bra. Brukar serva lite själv men annars lämnar jag in på tyg å symaskinsaffären för service. Syr allt : tom skinn och lager av jeanstyg å chiffong. ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄlskar den!
Har en orange Husqvarna 2000 inköppt någon gång på 70 talet. Den är gammal men fungerar det lilla jag syr nu för tiden.
Vågar jag säga att jag fick hem min nya maskin idag?

Ja det vågar du! Grattis!
Grattis till dig också,lill-kisse!Tänk så lycklig man blir när man får det man önskat sig… och det har ni ju fått 

jag har en gammal husqvarna och en ikea maskin.. husqvarnan la baken av på och ja behövde en ny fort och hade så klart inte råd just då med nån bättreså de vart en på ikea för 800kr.. nu funkar dock baken men den är sliten.
ja skulle vilja ha en maskin man kan brodera med (text) på mina utställnings skynken till katterna..
om någon har tips på en bra sådan och vart man kan köpa den och hälst till ett bra pris..

Det blev ingen qviltdesigner. Jag köpte mig en Pfaff expressional 2048. Den går som en dröm. Nu tillbrigar jag allt tid jag kan i syrummet.
jag har gjort en liten recention om en värstingsymaskin på min blogg :) läs den gärna.

#26 & 27 vad kostar en sådan ca???
Den symaskin som jag har skrivit om har inte fått något pris än, men kan säga att dennes "lillebror" Inno-vís 1 går loss på ca 45 000 kr. Alltså en värsting värsting maskin :) men visst blir man sugen? när det kommer till symaskiner kommer mitt "vill ha"-behov fram i mig ;)
#15 precis en sådan hade jag innan jag gav bort den till min syster, för jag syr aldrig.

#28 min maskin kostade ca 11 000(köpte lite tillbehör också). 2048 är en utgående modell, numera heter den expression line 4.0 och jag har sett att den kostar omkring 12000. kolla in pfaffs hemsida

vad för maskin skulle ni rekomendera om man vill kuna sy/brodera boktäver/ord ex:
#32 För att brodera sådana bokstäver behöver man en brodermaskin.
Tex en som jag har Janome 350E, det är en "ren brodermaskin" Den kostar ca 12 400,-
Det finns kombinerade sy- och brodermaskiner som kostar upp till 65 000.
Jag kan lägga ut en bild på något som jag broderat med bokstäver.
Men de bilderna har jag i den andra datorn.

om någon har en kombinations maskin att vissa eller vet namn på vore ja glad men kanske är bättre att ha en av varje?

#33 ja starta en ny tråd känner att ja inte vill förstöra denna så vill ni ta bort mina inlägg så gör gärna de.. den nya tråden heter: Hjälp att hitta rätt maskin tar tacksamt imot svar där :) mvh elin.
har en uuuurårldrig grön fin husqvarna som jag ärvt från min mormor som använt den när hon arbetat extra som sömmerska i hemmet. har tillverkat många vackra plagg den maskinen. själv syr jag mest bara när nått måste ändas eller lagas. men maskinen den är bra den, bara går o går o går.. o dricker en hel del smörjolja :)

Jag har en husqvarna 2000 som jag ärvt efter mormor, den klarar av att sy det mesta i materialväg och jag kommer bli väldigt ledsen den dagen maskinen ger upp.
'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'