Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettnålbindning
Läst 8571 ggr
parsley
55

Klä om Lamino

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en gammal Laminofåtölj klädd med illgrönt tyg. Nu har jag kommit över tillräckligt med fårskinn för att kunna klä om den, så jag har lite funderingar på hur jag ska gå tillväga.

Ska det gröna tyget vara kvar? Ska jag sy eller limma fast skinnet? Om jag limmar räcker det att limma i kanten eller ska jag limma över hela ytan?

Stoppningen i sitsen är lite ojämn, ska jag fylla upp den med något och isåfall vad? Ryggstödet är OK.

Är det gröna tyget något att spara på och försöka vara rädd om? Inte ens Antikrundan verkar vara särskilt noga med att en stol ska ha originalklädsel och jag tänker inte ta med Laminon till Antikrundan.

Bifogar en bild på en Lamino, så ni vet hur den ser ut.

Saintpaulian
0

Jag kan tyvärr ingenting om hur man klär om möbler, men din stol kommer ju bli ursnygg i fårskinn det är en sak som är säker.

Lycka till!

[SusanneKs]
0

Det enda jag har gjort är enkla saker som att sätta nytt tyg på sitsar och ryggstycken. Då har jag alltid fixat stoppningen under. Så jag skulle se hur det ser ut under det gröna tyget,

Lill-Kisse
0

Det är ju inte helt lätt att hitta tillräckligt kraftigt tyg att klä om en sådan stol med. Stoppningen däremot kan du säkert byta till ett tjockt stycke skumgummi.

När det gäller ett fårskinn, skulle jag inte limma fast det. Man behöver ju ta ut det för vädring och skaka av det så att det blir fluffigt och fint igen efter en tid. Skinnet kanske kan ligga löst på stolen eller fästas lätt med stadig tråd i den övre änden.

[SusanneKs]
0

#3 Bra idé! Fåtöljen finns att köpa med fårskinn som klädselalternativ så det finns förstås ett proffsigt sätt. Men med underjobbet fixat och en någorlunda hel klädsel kan man sy/klistra fast kardborrband på stolen och på skinnet.

[SusanneKs]
1

När jag klädde om stolar hemma köpte jag kvalitet för bussäten hos Specialplast. Det blir inte så tjockt men mycket bra att sitta länge på.