Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettvävning
Läst 12630 ggr
Helenaf76
2008-04-02 12:19
30

Flamskvävnad/Bildväv

Hej!

Jag kommer få en flamskväv av min mormor, men har aldrig provat på vävning tidigare. Är det någon av er som har tips på någon bra sida på nätet eller någon bok där man kan lära sig grunderna?

Tacksam för all hjälp!

//Helena

PaulaW
2008-04-03 14:33
1

Det finns böcker om framskvävnad. Sök på antikvariat, är mitt råd, eller fråga på biblioteket.

Helenaf76
2008-04-03 18:08
0

Tack för tipset! :-)

[SusanneKs]
2008-04-03 22:05
0

Danska skolbarn fick lära sig bildvävnad i ett jätteprojekt när drottningen fyllde 60 år. Sedan ställdes de små vävarna ut i Köpenhamn och Århus. Vi råkade vara i Århus just då och en av eldsjälarna berättade massor.

Man gjorde en hemsida som finns kvar, den kan läsas på danska, engelska och franska. Gå in på skolprojektet och klicka dig fram under olika rubriker. Där finns det viktigaste om hur man skapar mönster, sätter upp väven och hur man kan väva och avsluta. Jättebra tycker jag.

http://www.gobelin.dk/

Helenaf76
2008-04-04 09:17
0

#4 Oh, Tack! Då ska jag titta där :-) Det bara kliar i mina fingrar och väven är inte ens här än :-)

attvaraellerintevara
2009-01-19 22:37
0

Hej…och tack susanneKs, det var inspirerande att titta på dansk bildvävnad.är intresserad uttav denna textilkonst,plus att jag just nu är elev på Vävutbildningen i Fristad på Fristads folkhögskola utanför Borås. Denna väv utbildning kan verkligen rekommenderas till dom som vill lära sig sätta upp en väv  eller att använda som grund och inspiration för sig själv. De lärare som arbetar där är inspirerande,välutbildade och kan konsten att lära ut. Det finns också internat där. Fristads folkhögskola har en trivsam atmosfär i ett gammalt kulturellt område.  Maten är också den godaste jag har ätit på någon skola,deras salladsbuffe går inte av för hackor.

Man kan gå in över datorn och titta på Fristads folkhögskola,där ser man också deras fina utställningar väven har haft under åren..

Det finns även ett flertal andra kurser. /Hälsningar Astrid elev just nu.

attvaraellerintevara
2009-01-22 19:17
0

Glömde tilllägga att Vävutbildningen i Fristad är på ett till två år och innehåller det mesta inom textil såsom,vävning, tovning,materiallära,färg och form,bildväv,broderi m.flera ämnen, man förkovrar sig här och kan få intyg till fortsatt utbildning på Textilhögskolan i Borås. Man läser på  heltid,(trekvarts),halvtid och på Distans.Man diskuterar detta med lärarna innan utbildningen och anmälan.Det beror på vad man vill med denna utbildning och vad man har för erfarenhet och vad man  har för bakgrund inom vävningen.

Vi arbetar i fina gamla lokaler och har det mycket mysigt1

Hälsningar Astrid igen

Astrid igen

Helenaf76
2009-01-22 20:59
0

#5 & 6 Tack för ditt tips :-) Ska kika på det då jag inte bor så långt ifrån.