Någon som kan om mattor ?? :)
Jag är på gång att köpa en persisk matta via internet, blocket :) men saken är den att jag själv inte kan urskilja en äkta mot en "fejk"…
Självklart får jag kolla på mattan innan köpet, men är fortfarande inte säker på hur jag ska se skillnaden…
Någon som vet något om just persiska mattor, eller vet någon som kan ge mig lite råd???

Vad jag vet så ska man kunna se på knutarna. På färgerna, om garnet är helt igenomfärgade, men jag vet inte, har inte provat i verkligheten. Men du kan väl ta kontakt med något auktionshus och fråga. De vet vad som skiljer och kan väl ge några tips utan att ta betalt??
Vad ska man ha som signatur tro?

Slog mig nu att om du har möjlighet, fråga i någon affär eller på auktionshus och hör vad de säger, du behöver ju inte säga att du ska/ska inte köpa en mattav dem.
Vad ska man ha som signatur tro?
Det lärde jag mig av en polis för många år sedan. En handvävd sk persisk matta har lugg av trådändar som knutits fast i varpen. Om man delar på luggen ska man kunna se en del av knuten.
Annars kan det vara en Wiltonmatta som är maskinvävd och värd mycket mindre.
Det förekommer en massa bedrägerier med "äkta" mattor. Därför åkte polisen runt och informerade och visade upp äkta och fejkad vara. Så en kontakt med polisens bedrägerirotel kan vara på plats. Du måste också kolla att säljaren verkligen äger mattan, annars kan du bli hälare själv.
Jag har aldrig hört talas om tryckta mattor, så vitt jag vet jobbar man alltid med genomfärgade garner. Om de sedan håller färgen är en annan historia.
Här visas hur en närbild av väven kan se ut i en "äkta" matta
Okej, vilka bra tips! Tack ska ni ha 
Här i stan finns det en affär som enbart säljer persisika/orientiska mattor.
Har inte du någon liknande i din srad eller så, som kan berätta hur äkra vs fejk ska vara?
Brukar det förresten inte följa med något äkthetsintyg med mattorna?

Äkthetsintyg kan vara falska, så dem kan man inte lita på fullt ut.
Jag kan tyvärr inte mycket om mattor, men går på instinkt. En äkta matta har klarare färger och tätare lugg än en maskintillverkad matta. Sedan kan de äkta mattorna ha olika ursprung och kvalitet.
Betraktar man mattan som något som ska ligga på golvet och se dekorativt ut, så kolla vad en ny matta kostar i affären och vad olika sorters mattor kostar. Hur mycket kostar en vävd röllakan? Hur mycket kostar en orientaliskt mönstrad matta? Vad kostar en matta på IKEA? Vad kostar en ryamatta osv? Vad blir det då rimligt att betala för en begagnad matta på Blocket?
http://www.auktionskompaniet.com/
http://www.orientdarban.com/mattor.htm
Hittade två sidor med lite information om mattor. Auktionskompaniet är en del av Bukowskis. De utaktionerade mattorna ligger på ett utropspris som är ungefär lika med marknadsvärdet. Det finns en hel del kringresande auktionister med mattor, grafik och möbler från konkurslager som man ska akta sig för.