Mönsterförvaring
Håller på att göra en grundlig utrensning av alla mina hobbyprylar här hemma och har insett att jag har problem. Alla mina utklippta mönsterdelar som jag sparar för att kunna använda fler gånger hamnar lite varstans. Hur förvarar ni dessa ömtåliga delar av mönsterpapper utan att de går sönder och med så få veck som möjligt? Några tips om hur man kan göra?
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Har ju samma bekymmer… men jag har bara kommit så långt att jag lägger dem i plastfickor i pärmar…med så få veck det går.
När jag ritar ett mönster som jag vet att jag ska använda många gånger så använder jag kraftigare papper. Har en stor rulle som jag brukar använda. Det är något sorts ritpapper. Kanske det går med rullarna man kan köpa på Ikea eller i konstnärsbutiker…
Lycka till!
Jag brukar använda engångslakan när jag ritar av mönster. De är mycket tåliga. Går inte sönder så lätt.

#1 Det är väl inte så "bara". Jag tycker att det är jättebra med stadiga plastfickor i A4 med en öppning upptill och hål till vänster. De har jag i vanliga kontorspärmar. Man ser tydligt vad det gäller genom att sätta den bild, som ofta följer med ett mönster, längst fram i plastfickan.
Jag har olika pärmar för batik, stickning, virkning, broderier, symönster, vävning etc. När det blir mycket av en sort, delar jag upp materialet i flera som dam, herr, barn för att nämna några exempel.
Mitt dåliga samvete med alla mönster och beskrivningar som dräller överallt. Tar tag i projektet emellanåt, sorterar bort sånt som jag inte tänker använda iaf. Måste skärpa mej!

Jag har också mina i plastfickor i pärmar. Tar ett vitt pappaer och sätter längst fram där jag skriver storlek och vad det är för mönster + en snabb skiss. Där skriver jag också ner om jag gjort vissa ändringar.

plastfickor
Carpe Diem
Samma här, plastfickor.
Ja men då får det nog bli en pärm med plastfickor. Tack för alla svar.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft