Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettbroderi
Läst 9034 ggr
Saintpaulian
2009-01-01 13:57
0

Stramaljer

Är det någon här som broderar stramaljer?

Jag har gjort det förr och intresset har uppkommit igen. Jag sitter och tittar en del på Tradera och där finns så många fina. Ett tag tyckte jag att alla stramaljer var så tråkiga, stora sorgliga motiv eller bara enorma buketter.

Men nu har jag hittat söta med nallemotiv, naturmotiv som varit lite finare och nu en Madonna som jag budat på.

Frågan lyder: Vilket garn rekomenderas till stramaljer?

Det ingår inget garn till stramaljen jag budat på.

trollet60
2009-01-01 18:33
1

Stramalj-broderier är fina.

När jag broderade såna för några år sedan använde jag ullgarn. Det finns att köpa i sybehörsaffärer.

Finns det inget ute på Tradera? Jag har för mig att jag sett lite olika brodergarner tidigare.

Saintpaulian
2009-01-01 20:06
0

Jo det finns garner på Tradera, men då ligger dom ofta i lotter om kanske lite olika gröna och oranga i en packe, sen blått i en annan osv. När jag inte vet vilka färger jag ska ha än så blir det svårt.

Men jag trodde nog att det ska vara ullgarn, för det täcker väl bättre. Minns nu också att mamma råkade rama in en stramalj med glas och den blev inte bra för ullgarn är alltid lite fett, så glaset blev fett på insidan.

trollet60
2009-01-01 21:39
0

Ligger priserna hyfsat billigt, gör det inget om du har lite olika nyanser hemma!

Det är så skoj att "klämma och känna" lite på alla tillbehör man har hemma! Och välja och vraka mellan olika nyaser av färger.

Ullgarnet täcker bättre i ett stamaljarbete, och där ska man inte "göra hela koststygn" utan bara ett halvt.

Saintpaulian
2009-01-02 07:07
0

#3 jo jag vet hur man syr, har sytt några förr. Men så funderade jag på om det kanske fanns tillfällen då moluinegarn används. Tyckte nämligen att jag såg ett litet handarbete i det på just Tradera.

Det kanske finns sådana, men som du säger så täcker ju ullgarn mycket bättre.

trollet60
2009-01-02 11:39
0

Det går säkert att använda moluniegarn också, men det fyller inte lika bra, eller att man inte delar tråden, som om man broderar i t ex aidaväv.

Saintpaulian
2009-01-02 19:54
0

Jo precis, för det blir ju ett annat intryck med moluniegarnets lyster.

trollet60
2009-01-02 22:25
0

Det blir ju det.

Men vilket garn man broderar med, är ju som med allt annat inom sömnad och brodering, man gör som man känner.

Huvudsaken att man själv blir nöjd med resultatet.

Det finns inget som säger att man måste ha ett visst garn.

Evahelene
2009-01-03 12:49
0

Det finns en hel del stramaljmönster där man ska använda moulinégarn och en del där man använder både yllegarn och moulinégarn (kolla t.ex. på Ditt Broderi).

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

[SusanneKs]
2009-01-03 19:56
1

#8  Visst är det så! Stramalj är bottenväven som man broderar på. Den finns/fanns i olika grovlekar, en- eller tvåtrådig, av bomull eller lin. Den var stärkt och ganska så styv. Förr sydde man fast stramaljen på sitt tyg och räknade trådar i stramaljen och broderade sitt motiv. När det var färdigt blötte man arbetet och drog ur stramaljtrådarna en i taget. Aida-väv har inget med stramalj att göra. Det finns idag särskild genomskinlig väv som man broderar på och som löser upp sig i vatten.

Numera är det vanligt med påmålade motiv, så att man fyller i det färdiga mönstret med rätt garnfärg, så simsalabim har man sitt broderi. Vilken sorts garn som är lämpligt beror ju på vad produkten ska användas till och hur grov stramaljen är. Till mattor och möbler är nog ull bäst. Till väggprydnader kan man ha ull, akryl eller flera trådar moulinégarn. Min mormor hade en fin aftonväska broderad i silke med Petit Points.

Stygnen som man använder är oftast något besläktat med korsstygn. Tvistsöm, Smyrnastygn, dubbla korsstygn, vanliga korsstygn, halva korsstygn osv. Det ansågs extra fint att använda Petit Points. Det stygnet ska i så fall sys på diagonalen för annars drar sig arbetet och blir snett. Det syntes väldigt tydligt i en matta av Kaffe Fasset som ställdes ut på Waldemarsudde för några år sedan.

Saintpaulian
2009-01-04 19:28
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Uppdatering!

Denna fina stramaljen är det som jag ska sy. Vann den idag på Tradera. Visst är den superfin? Den är i måtten 30 x 40 cm. Jag väljer nog ullgarn även om den skulle bli väldigt fin i moulinegarn. Tycker om att brodera med ull.

trollet60
2009-01-04 23:04
0

Så fin den är.

Den skulle jag också brodera med ullgarn.

Saintpaulian
2009-01-04 23:08
0

#11 Bra då är jag ännu mer övertygad. Glad ullgarn blir det.

(Först ska jag bara brodera klart min tavla med havsmotiv, den kommer ta någon månad till tror jag.)

trollet60
2009-01-05 00:07
0

Lycka till, med den vackra tavlan!

Skrattande  Har man något nytt projekt att se fram emot, då kan det gå snabbt med det man håller på med!

Saintpaulian
2009-01-05 10:26
0

Tack! Ja du har så rätt, det brukar bli  mycket broderande nu för att jag vill börja med denna. Får passa mig så jag inte börjar slarva Tungan ute

MimmieM
2009-01-12 15:59
1

Jag har ett stramaljbroderi här hemma som bara ligger. Jag FÖRSTÅR inte jag ska göra. Alla stygnen pekar åt ett håll, men alla slingor i håret går ju inte åt samma håll och jag blir tokig och lägger det på hyllan (långt in)

Carpe Diem

parsley
2009-01-12 20:42
0

#15 Gör färdigt de enklare delarna av broderiet först och ta de besvärliga hårslingorna sist.

Ullgarn som jag kan tänka mig fungerar till stramaljbroderi är

http://www.grunnebogarn.se/ullgarn-c-29_60.html

http://www.helylle.se/

http://www.sewexciting.com/?page=shop/index

Grunnebos 2-trådiga ullgarn 44 kr / 100 gr, Rauma finullgarn som bl a finns hos företaget Helylle 36 kr / 50 gram. Raumas garn är lite tunnare än Grunnebos.

Jag tror att Kaffe Fassetts stramaljbroderier sys med garn från Appleton Wool. Har länkat till en engelsk återförsäljare, men googla gärna för att se om du kan hitta fler.

Kolla även engelska ebay om du är intresserad av stramaljbroderier. Där brukar finnas garn, kit och tryckta vävar (canvas). Kolla under kategorin craft och tapestry och needlepoint. Det brukar gå bra att handla från engelska ebay, eftersom många säljare "shipping wordwide"

http://crafts.shop.ebay.co.uk/items/Tapestry-Needlepoint__W0QQ_catrefZ1QQ_sacatZ3104QQ_trksidZp3907Q2em21