Avig eller rätsida?
Försöker att sticka ett par raggsockor men det har kört ihop sig en aning.
Är det rätsidan som är inåt eller är den utåt?
Det står bara att man skall sticka rätstickning men det blir liksom inte bra….kan någon hjälpa mig.
Och finns det bilder någonstans så man ser hur det ska se ut?
Väldigt tacksam för svar :)
Oftast är det rätsidan som är utåt, men det finns de som stickar tvärt om. Vad är det som inte ser bra ut. Stickar du med strupstickor eller med rundstickor?
Jag stickar med strumpstickor. Man skall ju sticka hälen på stickor 1 och 4, stickar man den först och sen resten?
Det märks nog att jag aldrig stickat förut men det finns ju ingen i familjen som stickar raggsockar sen farmor gick ur tiden så jag tänkte försöka att göra det själv

Titta på uppläggningskanten. Rätsidan ser ut som en fläta. Avigsidan är lite knöligare. Räta = fläta fick jag lära mig i slöjden.
Vanligtvis stickar man hälen när man kommer till den, men man kan också göra en variant som heter utbytbar häl. Då stickar man hälen sist. På engelska heter den typen av häl "aftertought heel".
http://www.knittinghelp.com/videos/cast-on
visar tydliga bilder på hur uppläggningskanten ser ut från rätsidan.
Tack så mycket, skall göra ett försök i morgon :)

Ofta ser man tips till engelska hemsidor här. Beror det på att vi inte har bra svenska hemsidor om handarbete?
Nu googlade jag på raggsockor och fick upp denna på ett ögonblick.
http://www.jarbo.se/i2/sites/jarbo/files/filer/beskrivningar_pdf/90326.pdf
De bilderna visar tydligt hur vanliga vantar och sockar kan se ut. Här ser man hur skaften är resårstickade och resten i rätstickning. Hälen är också snygg. Stickbeskrivningen är på svenska.
Hej å Tack där ser man verkligen bra hur det SKA se ut:)
Sticket har legat i träda några dagar nu men snart är det dax för en ny dust.

rätstickning innebär att du stickar räta - alltså garnet bakom stickan (dom lätta) - hela tiden, då får du ett "flätat" intryck. Det är de som är utsidan på tex. stickade tröjor, de ser ut ungefär såhär:
VVVVVVV
VVVVVVV
VVVVVVV
Snabb illustratio ;)
Carpe Diem