Tvistsöm
Hej
Jag är ny här. Jag virkar, broderar långstygnstavlor och lite annat. Nu funderar jag på att testa tvistsöm, men vet inte hur man gör.
Hittade en beskrivning som lät så här:
Ett långt stygn åt vänster, ett kort tillbaks och sen ett långt åt vänster igen. Sen skulle man sy tvärtom på nästa rad.
Jag förstår inte….
Hur gör man om man har annan färg på nästa rad tex.
Någon som kan förklara bättre och kanske visa en bild?
Tack på förhand
Saintpaulian

Om du jämför med korstygn, så syr du över två rutor åt ena hållet och över en ruta åt det andra, om du förstår ? Altså halva korstygn i en rad och sen på vägen tillbaka syr man över två rutor, men första stygnet liknar korsstygn, så det blir liksom dubbelt(om jag nu kommer ihåg rätt??).
Vad ska man ha som signatur tro?
Aha så man syr en rad åt höger säger vi med långa stygn (2 rutor) vänder och syr korta stygn tillbaks? Eller ska de långa stygnen alltid ligga överst kanske? Jag har en vepa här hemma som är sydd i tvistsöm, men tycker det är svårt att se hur det är sytt, eftersom den är sydd åt olika håll med.
Tex är figurerna sydda uppifrån och ner, medans omgivningen är sydd i sidled. Det förstår jag absolut ingenting av!!! haha

En liten invändning. Man syr varje stygn (kors) färdigt innan man går vidare till nästa. Tänk dig att du syr ett korsstygn färdigt först och fortsätter med det långa, där du gör ett kors igen etc. Det där med att sy från vänster till höger fattar jag inte. Däremot skulle jag sy nedifrån och upp, vända arbetet och sy nedifrån och upp tillbaka, men det kanske har att göra med hur man trivs bäst med att hålla nålen.
Jag klarar inte av att beskriva i ord hur man gör, utan föreslår att du slår upp ordet "twistsöm" i en broderibok eller någonstans på internet där du får se en följd av bilder på hur dessa stygn sys successivt.
Till "råge på allt elände" tror jag att twistsöm har sytts lite olika genom åren, så det jag lärde mig en gång för länge sedan kanske har utvecklats till något enklare numera.
Tack för ditt inlägg Lill-Kisse, jag hade förstått det så innan, att man tar ett kors i taget, men blev förvirrad där… Jag har slått på internet och försökt hitta beskrivningar hur man syr, men då är det redan uppsytt kanske 6 stygn. Jag vill ha som du skriver i olika led, stygn för stygn, annars kommer jag inte fatta 
Hittade denna boken till salu, den ska jag nog införskaffa.

Var bor du? Har du nära till något bibliotek? Det finns ett fåtal slöjdlärarutbildningar i Sverige, men de har naturligtvis bibliotek och där tror jag bestämt att man kan hitta broderiböcker. Universitet är statlig förvaltning, så allmänheten har tillträde.

Föresten. Jag kanske kan rita upp stygnen i t ex Paint, göra en bild av det och skicka. Ge mig lite tid bara, så ska jag nog fixa det här.
Utmaningar har jag svårt att motstå
.
Hihi vad kul du är Lill-Kissen som tar det som en utmaning 
Jo jag har nära till ett bibliotek, det är inte stort, men de kan säkert beställa hem en bok om tvistsöm.
Men nu sätter jag mig och väntar på din paint-beskrivning, kan man få den i fyrfärg och skala 1:12? (vad nu det betyder haha)

Jag har sytt en del i tvistsöm. Men då lärde jag mig av min mormor, så det var hur enkelt som helst, men nu är det kanske femton år sen sist. Så då när jag försöker tänka efter så blir det lite förvirrat. Hoppas att du får en bra ritning och lycka till.
Vad ska man ha som signatur tro?
Tack Leja, du ska se att det ordnar sig. Det vore så kul att lära sig just pga att det inte är så många som kan detta längre. I värsta fall får jag repa upp min bonad på väggen och titta efter hur det är sytt 

Hej igen!
Nu kommer det svåraste - att få in bilden på min ritning alltså. Jag provar, så får vi se hur det går.
Det första korset eller enstaka kors ska faktiskt sys med nålen upp så där nära (mitt i). Sedan syr man med två trådar mellan, utom när man syr det långa stygnet. Det ska sys över fyra trådar.
Sedan hoppas jag att andra brodöser kontrollerar och jämför med hur de lärt sig sy twist. Det är ju kul att få veta om vi har ungefär samma teknik.
Det finns en hel del beskrivningar av olika stygn på engelska och oftast finns det teckningar till. Twistsöm har många olika namn men de vanligaste är long-legged cross stitch eller _long arm cross stitch.
_Här kommer några länkar
http://www.stitchopedia.com/CrossStitches.html
http://www.artsanddesigns.com/cgi-bin/makeGlossary.pl?category=embroidery§ion=L
http://www.needlecrafter.com/Stitches/stitches.html?let=L#L
http://crossstitch.about.com/od/crossstitchvariations/Variations_on_the_Cross_Stitch.htm
Man syr alltid från vänster till höger och när man kommit till slutet på raden så svänger man om hela arbetet och syr på så sätt från vänster till höger igen.
Hoppas att allt klarnar för dig när du kommer igång att sy. Det är ett kul sätt att brodera.