Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettstickning
Läst 3954 ggr
TottsiGirl
0

Stickhjälp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Jag ska försöka sticka en liten tv-spelsgubbe till min syster i julklapp men jag har stött på problem. Jag förstår inte ritkigt mönstret som för övrigt är på engelska.

Jag stickar på strumpstickor och klarar av mönstret bra ända tills ja kommer till denna biten.

Next round: Cast off 15 sts, K to end of round. detta klarar jag av men nu kommer problemet.

Turn: using 2 needels method cast on 15 sts purlwise.
Turn: slip last 12 sts from that needle onto 3rd needle, rejoin into round.

hur gör jag när jag lägger på 15 maskor i början av arbetet och vad gör jag när jag gör det purlwise? Någon som har en ide? sedan förstår ja ju att jag ska dela upp de på strumpstickorna igen och köra på med rundstickningen igen.

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

parsley
0

Kolla på google och sök efter cast on purlwise eller något liknande så kanske du hittar något.

TottsiGirl
0

#1 Har försökt med detta men hittade inget bra :( men jag får klura vidare.

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

parsley
0

Testa att lägga upp som du brukar och se hur det blir. Har du tur så fungerar det.

Saaba
0

purl är avigt

TottsiGirl
0

#3 testade att göra detta men de blev inte bra så ja får väl fundera vidare..

#4 Jo att purl är avig är jag med på men purlwise vad gör man då? Måste ju ha något att göra med avigsidan men exakt vad? hmm jag får klura vidare

sisan881
0

Jag tror jag vet hur du ska göra.

"Turn: using 2 needels method cast on 15 sts purlwise"

Du har en maska, sticka den som vanligt, när du har den på andra stickpinnen så flyttar du över den till andra stickpinnen . Alltså en stickad uppläggning av 15 maskor - när du lägger upp görs det från avigsidan.

"Turn: slip last 12 sts from that needle onto 3rd needle, rejoin into round."

För över de sista 12 maskorna från stickpinnen till en tråd, fortsätt med rundstickningen… du har, antar jag, stickat runt innan…. 

Purlwise = avigt       Purl side = avigsidan

Lill-Kisse
0

Som jag uppfattar det, håller du på med huvudet till dockan och har kommit till munnen. Där ska du maska av så du blir färdig med den ena läppen. Sedan är det dags att lägga upp lika många maskor igen för att få den andra läppen. Därav anvisningen om att använda två stickor. Antagligen blir läppen inte fin om du lägger upp nya, räta maskor, utan de ska läggas upp aviga. Det verkar vara som #6 skriver också.

TottsiGirl
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade tillslut en bra video på youtube som visade ett sätt som fungerade :) Så efter en del funderingar och knåpande blev resultatet såhär :)

Tyckte att även den lille gubben skulle få lite julstämning så han fick en liten mössa oxå :)

HappyCatMeows
0

Så himla läcker!!! Vad duktig du är. Tomteluvan var ju bara pricken över i:et! :D

Saintpaulian
0

Himmel vilken söt liten rackare! Din syster måste blivit väldigt glad!