Vilket garn ska jag väljà?
Såg denna halsduk på Flickr och vill sticka en likadan… Men vilket garn ska jag använda? Någon som vet?
Jag tänkte använda stickor 6.5.
God jul på er förresten!

Sean Sheep armytage är vad man har använt i Kanada, men jag vet inte vad det finns för motsvarighet att köpa i Sverige?
(Nej jag kan inte handla på Internet - har inget betalkort!)

Antar att Sean sheep armytage är ett självrandigt eller flamfärgat garn. Ska man sticka en likadan halsduk så behöver man alltså samma garn, som inte finns att få tag på i Sverige. :(
Finns det någon som säljer det garn du är intresserad av på nätet? Isåfall kanske du kan be någon med kreditkort om hjälp att köpa det? Risken med att köpa garn från Canada / USA är att försändelsen fastnar i tullen och du får betala tull samt betala postens hanteringskostnader. Handlar man inom EU finns inte det problemet.
Antingen kan du kolla efter olika flerfärgade garner hos t ex Yll och Tyll som har garner från Färgkraft eller också köpa nystan i olika färger som motsvarar de som finns i halsduken och sticka halsduken randig.För en randig halsduk skulle jag kolla på Alpaca hos garnstudio. Kolla även hos någon välsorterad e-handel, t ex garnkorgen, om du hittar något garn du kan använda där.

Tack för länkarna - där fanns flera fina garner!
Detta att garn från Usa/Canada kan fastna i tullen visste jag inte. Bra att veta!

Ja, halsduken blir ju inte exakt likadan om man inte har exakt samma garn, det kan jag begripa och det är ju heller inte nödvändigt.
Tänkte bara att någon kanske hade stickat med ett garn (här i Sverige) som gav ett liknande utseende. Dvs ett garn i rost och grönt med mjuka övergångar. Någon?
Så här ser nystanet ut, ni kanske har eller känner till något som liknar?

#2 Jag handlar massor från utlandet, även utanför EU. Tror att gränsen för tull går vid 200 kronors värde på paketet. Endast två gånger har jag åkt på tullavgifter, DMC-broderigarner från Hongkong och en Quickutz tång från USA. Det blev dyrt!
#3 Otroligt vacker färgställning på garnet. Det finns ett garn som heter Noro Kureyon och ett som heter Noro Silk Garden som också har väldigt fina färgövergångar. Det kan du hitta i fysiska garnbutiker med lite "finare" sortiment även här i Sverige.