Sticka halsduk av effektgarn
Har kommit över några nystan av garn liknande det här på loppis. Någon som har en idé om hur man stickar en halsduk av det? Funderar på att sticka i bara räta maskor, men hur bred ska halsduken vara och vilken stickstorlek är lämplig?
Liknade garn finns bl a hos Grunnebo.
http://www.grunnebogarn.se/mega-c-39_87.html
Klicka på länken om bilden är för liten.

Det fina med dagens mode, halsdukar och effektgarn är att man får göra precis hur man vill. Härom dagen tittade jag in i en garnbutik och fick se många olika exempel på just halsdukar stickade i olika typer av effektgarner. Alla var vackra!
Själv skulle jag satsa på att sticka en bred halsduk i mina favoritfärger med grova stickor (mycket modernt) för att få en luftig halsduk. En sådan kan man vika dubbel eller tredubbel och vira flera varv kring halsen utan att det känns för klumpigt.
Jag har gjort en halsduk av Megagarnet. Om jag inte minns fel, så la jag upp 25 m på st nr 5 och stickade rätstickning tills garnet tog slut. Nackdelen var att den efter ett tag drog ihop sig och blev jättesmal och jättelång. Mitt tips blir att du stickar ihop med ett annat tunnt garn. Det blir mer effektfullt och användbart tycker jag.
Lycka till! /Cherstin
Jag har stickat en likadant som cherstin och blev nöjd med den.
Min dotter har stickat en sjal av samma garn - hon la upp 2 maskor, stickade rätstickning och ökade en maska i början av varje varv. Hon stickade tills hon var nöjd med storleken och då hade det gått åt 4 nystan. När hon skarvade så knöt hon ihop den nya tråden med den gamla med dubbla knutar och ca en dm in på var tråd.
Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!