Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettnålbindning
Läst 13218 ggr
lothus1
36

Hur rengör man gamla textilier?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle behöva tvätta dessa två textilier, men vågar inte utan att rådfråga någon expert först. Vill absolut inte att färgerna rinner av eller ullen krymper. Detta överkast/Duk är helt handjord och handbroderad med ullgarn och ylle.

Har ni några tips?

lothus1
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer den andra.

En bonad/Matta i jugendstil.

PaulaW
0

Ull handtvättar man ju i handvarmt vatten, klämmer det rent, inte gnuggar. Tvättmedel är milt ,schampoo går bra. Hur man däremot tvättar dessa fantastiska boderier vet jag inte, men om det är ull borde det fungera, om du inte tar kemtvätt istället?

Mammzing
0

Skulle nog välja kemtvätt även fast det kostar. Väldigt vackra broderier!

leja
1

Skulle inte välja kemtvätt. Jag vet att det finns tips och råd för att tvätta gamla textilier. fick lära mig en del på en kurs vid textilvetenskapliga instutionen i Uppsala för flera år sen. Men kommer inte ihåg så mycket. Tror att det finns ett företag som tvättar, men de gör mycket för museer och kostar väl en del.

Vad jag kommer ihåg var jummet vatten lite tvättmedel och att textilierna skulle ligga platt. Man tar något som textilierna kan ligga platt i och fyller försiktigt på med vatten. Tvättattar för hand, genom att föra händerna över textilierna. Men var försiktig.

Möjligen hade det någon koppling till handarbetets vänner??

Lycka till med dina textilier.

Vad ska man ha som signatur tro?

lothus1
1

Tack snälla ni för edra svar. Jag kommer att tvätta för hand med ljummet vatten och barnängens shampo om det går bra?

Att lämna in till fackman kommer att gå på ganska mycket pengar antar jag och det har jag inte råd till nu i juletider. Kanske väntar jag till efter jul och nyår och lämnar in dom då till någon som kan detta.

Det är inte bara dessa två som behöver rengöras tyvärr. Har ganska mycket liggandes som luktar gammalt skåp som inte öppnats på årtionden *s*

parsley
2

Först vill jag bara säga att det är ytterst sällan man ser så fina textiler.

Är textilerna smutsiga eller luktar de bara "hembygdsgård"?

Kan yocoair vara amvändbart för att få ut lukten?

http://www.luktfritt.nu/

Innan du börjar tvätta kolla så att textilerna är färgäkta. Ta en vit tygbit, blöt den och dutta mot de olika färgerna. Fäller de, så undvik att tvätta. När du har kollat att de inte fäller så gör du om testet med lite av det tvättmedel du tänker använda och ser om de fäller då. Isåfall, undvik att tvätta med tvättmedel. Tvätta försiktigt, vrid inte och låt textilerna plantorka.

Eller gör som de gjorde förr, ut med dem i snön, en stund.

Jag skulle testa yocoair och snö i första hand, innan jag tvättar.

lothus1
1

Tack Parsley för ditt svar!

Jag skall göra som du skrev och hittade även en bra länk om just hur man håller gamla textilier vid liv =o)

http://www.stadsmuseum.goteborg.se/prod/kultur/stadsmuseum/dalis2.nsf/vyFilArkiv/textilrenovering2006.pdf/$file/textilrenovering2006.pdf

Tack än en gång ni alla som svarat och hjälpt mig!

konichiwa
0

Om du väljer att tvätta så tror jag att såpa är bättre än schampo. Eller olivoljetvål. Schampo har tensider och lösningsmedel och kanske inte är bra för dina textilier.

[SusanneKs]
2

Tvätt av gamla smutsiga textilier kräver stor omsorg. Jag vet att Riksantikvarieämbetet tar hand om de verkliga dyrgriparna. Har varit där på studiebesök som anordnades av en lärare på HV (Handarbetets vänner).

Stycket mäts noggrannt så att man kan spänna ut det till ursprungligt mått efter rengöringen. Först ska den lösa smutsen bort, skaka försiktigt. Det går att dammsuga om man har ett nät fastsatt på dammsugarens möbelmunstycke, det ska hindra att delar av textilien sugs bort. Sedan läggs textilien i ett stort platt kar som sluttar från mitten utåt kanten, där det finns en nedsänkt ränna. Man baddar på med en svamp som doppats i rent vatten. Prodeduren kan upprepas många gånger. Till slut får textilien ligga kvar och torka tills den kan spännas till sina ursprungsmått.

Man kan göra så med mindre saker hemma på diskbänken. Något MILT rengöringsmedel utan enzymer, balsam och andra tillsatser är OK. Jag tycket att LITE flytande galltvål funkar bra. För större saker är damm- och fläckborttagning plus vädring oftast nog om de är av ull.

Det där med att lägga ut textilien på ren snö är ett gammalt välkänt knep. Ovansidan ska ligga nedåt så att lös smuts kan ramla ur.

Vanlig kemtvätt är ett ""No No", lorten transporteras runt och fastnar igen enligt Skansens klädkammare. Den nya tvättmetoden med koldioxid klarar nog att rengöra men är ännu dyrare.

Jag har själv tvättat skånska flamskvävnader med vatten och sedan spänt ut dem till rätt format. Det blev jättefint när 70 års smuts kom bort. Först hade jag rådfrågat landets expert på detta och fått klarsignal för garnerna var syntetfärgade. Hade det varit växtfärg eller anilinfärg så hade det nog krävts mer av mig.

lothus1
0

Härligt med så mycket bra information. Jag satt faktiskt och tänkte på såpa tidigare ikväll och det skrivs en hel del om PH-värdena i tvättmedlen som man skall ha koll på om man använder det.

Jag har ju inga större möjligheter vad gäller ytor att tvätta på så jag kommer ställa mig på alla fyra i tvättstugan och börja med att skölja av lite mjukt med ljummet vatten och "smeka" av varsamt. Hmmmm….detta låter lite snuskigt *s*

Men först av allt skall jag testa om det "blöder". Om det gör det är det ju ganska kört =o( Resturerare avråder ifrån att kemtvätta.

Ni är ju guld värda här =o)

Tack, tack!

Lill-Kisse
1

Många goda råd från flera håll. Verkligen bra att få ta del av eftersom det är så känsligt med fina yllebroderier, bonader o dyl.

Här har jag nästan ingenting att tillföra, men minns att jag fått rådet att inte tvätta ylle, utan satsa på vädring. Snötipset känner jag också igen. Bara tvätta i yttersta nödfall. Dessutom minns jag att tvålflingor rekommenderats till känsliga material och färger. Det är fluffiga, skira flingor, som man köper i hemslöjdsaffärer. Jag har köpt sådana flingor där man säljer batikfärger o dyl.