Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettstickning
Läst 6642 ggr
notime
0

Hjälp med stickning!

Är det någon som kan förklara för mig vad

"lyft 1 m avig"

Betyder?

Jag har frågat på ett annat ställe och dom sa att det betyder att du ska lyfta över maskan från vänster sticka till höger utan att skicka den

Men då är ju det samma som att lyfta 1 m rät

de måste ju vara någon skilnad mellan att lyfta 1 m avig och att lyfta 1 m rät?

eller?

PaulaW
3

Om man lyfter en maska avigt betyder det, att tråden skall löpa framför arbetet, alltså framför den sidan som du har mot dig. Omvänt, att lyfta en mark rät, skall du ha tråden bakom arbetet.

koko
0

Jag vill sticka en sjal som ökar vid en "mittfåra". Det står att man ska tex. sticka 3 kantmaskor, sen öka 1 maska, sen 2 mittmaskor osv.

Men när det står "öka" betyder det att jag ska lyfta upp garn mellan maskorna och lägga den nya maskan på högerstickan och sticka varvet vidare? Eller ska jag lyfta upp garnet på vänsterstickan och sticka över den på högerstickan?

Man gör ökningarna på de räta varven.

Tacksam för hjälp…

Evahelene
0

#2 Om det ska bli ett litet "hål" (mycket mindre än om du gör ett omslag) så stickar du en maska i garnet som är mellan maskorna (från varvet innan). Om du vill ha det "osynligt" så lyfter du upp garnet mellan maskorna med högerstickan, tar garnet med vänsterstickan - så att det vrids, liksom…- och stickar sedan en maska. Hoppas att du förstår hur jag menar…Skäms

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

parsley
0

http://www.lionbrand.com/cgi-bin/pg.cgi?page=learningCenter.html

http://www.garnstudio.com/lang/se/skole/strikk_index.php

Amerikanska lionbrand (gratis medlemskap krävs) har en stickskola på engelska. Garnstudio har en på svenska. 

Jag brukar sticka två maskor i en när jag ökar, dvs både i främre och bakre maskbågen. Tittar man noga så syns ökningen som en liten knut.

Babsan02
3

Lyft en maska avigt betyder inte att garnet ska ligga framför stickningen som det står i ett tidigare svar. I så fall står det säkert att garnet ska flyttas fram.

Det betyder bara att du ska lyfta maskan som om den skulle stickas avigt. Om det inte står något alls är det oftast på det viset du ska lyfta den. Det blir allstå bara ett lyft av maskan över från vänster sticka till höger sticka utan någonting annat.

Står det lyft en maska rätt så ska den lyftas som om den skulle stickas rätt och det som händer då är att man får en vriden maska att sticka pånästa varv.

koko
0

Det står inget om att lyfta rät eller avigt.

Att det skulle vara så krångligtTungan ute

Jag experimenterar under dan o återkommer, tack för svar!

koko
0

Ok, nu har jag löst det hela; i beskrivningen står det att man ska plocka upp en maska emellan och sticka den vriden. Hur man gör har jag sett i en bok.

Men en sak står det inte i boken, och det är hur man gör ett omslag? Tar man garnet underifrån och runt högra stickan eller hur?

parsley
0

http://www.lionbrand.com/

Kolla på lion brands hemsida. Den är visserligen på engelska, men har tydliga bilder. Learning center, learn to knit och så nummer 15 yarn over. Där har du omslaget.

Kolla efter boken "Bonniers stora bok om handarbete" från 1980 på biblioteket. Där finns tydliga instruktioner på hur man gör olika ökningar. Beskrivningar på olika ökningar finns även i "Bonniers stora bok om stickning", fast jag tycker den första boken är tydligast.

koko
0

Tack!