symaskinsproblem..
Hej!
Tänkte sy ett par gardiner nu till jul och har upptäckt ett problem som jag skulle behöva lite hjälp med. Jag är inte alls van med symaskiner, och tråden bir till ett trasselsudd på undersidan av tyget när jag syr.Är det någon som har något förslag på vad det är som kan vara fel?

Kanske trådspänningen? Kolla i din instruktionsbok för maskinen…
Lycka till!

Först och främst bör man rengöra symaskinen. Det finns kanske kvar en hel del damm och ludd sedan den användes sist. Liten borste och tops är bra redskap. De kommer man långt med.
Sedan ska maskinen oljas med symaskinsolja. En droppe i varje markering för det.
Därefter gäller det att sätta i spolen med undertråden riktigt. I ditt fall, var det undertråden jag tänkte på allra först, som trolig orsak till trassel på undersidan. Ställ in spänningen för över- och undertråd i normalläge först och sy en provlapp. Man kan behöva justera flera gånger, innan det blir riktigt bra.

Tänkte svara här men svaret ovan varså uttömmande så jag har nog inte så mycket att tillägga.
Blir det trassel på undersidan, är det med all säkerhet övertråden som är för lös, spänn den lite åt gången och provsy en bit i taget.

Sätt i en ny symaskinsnål också.