Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikett: sömnad
Läst 2565 ggr
korseett
0

bortglömt material, Skapa och Sy

När vi om allhelgonahelgen gick igenom en stor bokhylla där allt som fanns där skulle delas upp på oss barn och mor, fann jag pärmar som jag alldeles glömt bort att vi hade. Det var en samling som hette "skapa och sy" som fanns nån gång på 80-90-talet.

Fyra pärmar med sybeskrivningar från stort till smått och mönster verkar finnas kvar med om än av omodernt snitt men modet går ju igen. Jättebra att plocka fram till mina förlegade sykunskaper!

Tror till och med att jag har ett gäng Allt om Handarbete från 80-talet nånstans i gömmorna.

Är det någon annan som känner igen serien Skapa och Sy?

Lill-Kisse
0

Javisst!

Jag prenumererade på serien "Skapa och Sy" under en period för att få inspiration. Jag har alla anvisningar och mönster kvar i fyra pärmar. Det skulle aldrig falla mig in att kasta detta, för där finns utmärkta råd och anvisningar för att lyckas med sömnaden. Många av mönstren är basmodeller, som håller i alla tider. Vill jag sy igen, kommer jag garanterat att hämta inspiration ur det materialet igen.

Självklart har jag kvar de nummer av "Allt om Handarbete" m fl serier som jag köpt också. Det är inte troligt att jag egentligen behöver köpa nya mönster och tidningar, eftersom de nya bara är repriser på de gamla.

Mammzing
0

Förr så tycker jag att det fanns massor med sånt , minns jag prenumererade på Handarbetsbiblioteket. Pärmar 4 el. 5 me stickat, virkat, sytt och broderat, vävt tror jag ochså. Kul att ha och titta i. Massor fanns i veckotidningar, tröjbilagor och virkbilagor. Har flera pärmar sparade, massor med bra basmönster!

Pysselstina
0

Står i mina hyllor oxå! Samt en massa årgångar av Allt om Handarbete. BRa att ta fram när inspirationen tryter. Som någon sa, basmodeller som är användbara om o om igen.

Pysselstina