Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikett: stickning
Läst 3304 ggr
Inanna
0

Kortvarv - sockstickning från tån??

Jag försöker sticka sockor från tån, men begriper inte riktigt hur man ska sticka sista maskan i kortvarven - det blir klumpigt och håligt och fel! Jag försöker följa berömda Barbros beskrivning - men det är tydligt att jag inte förstår hur man gör.

Någon som kan förklara på ett begripligt sätt?

Beskrivningen är ju annars bra - men jag är inte så van…

http://www.wermland.nu/Stickning/Sock2.htm

PaulaW
0

Någon som stickat enligt mönstret och kan förklara?

parsley
0

Korta varv innebär att man vänder innan varvet är klart. Delar av det stickade stycket får då flera varv än resten av stycket.

Testa att googla på "knitting short rows" eller något liknande och se om du hittar någon metod som funkar för dig. Annars får du höra av dig så får vi fundera vidare.

Babsan02
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej!

Jag är Barbro som nyss hittade denna trevliga sida om textil och hantverk.

Korta varv är lite ovant i början, men otroligt användbart. Egentligen är det väldigt enkelt men det krävs ganska många ord för att förklara hur det går till eftersom det är en teknik vi inte är vana vid.

När man kommer till sista maskan i kortvarvet så ska tråden man stickar med läggas om (runt) den maska som är kvar på vänster sticka. Tråden ska alltså ligga runt maskan från föregående varv.

Om du är på ett rätstickat varv så lägger du fram tråden som om du skulle sticka en avig maska. Så lyfter du över maskan till höger sticka. Vänd på hela stickningen och låt tråden komma över på andra sidan. Tråden ligger alltså nere runt foten på maskan, eller nederänden eller vad vi ska kalla det.

På de aviga varven gör jag så att jag lägger tråden som om maskan skulle stickar rätt och i övrigt gör jag på samma sätt att jag lägger tråden runt själva maskan som jag lyfter.

På andra sidan när stickningen är vänd så lyfter du över maskan till höger sticka och så stickar du nästa maska, då blir det som på mina bilder i beskrivningen.

Jag har tagit några nya bilder jag har lagt ut en ny beskrivning på min hemsida. Den ligger under bilden på sockan i spalten till höger.

PaulaW
0

Välkommen, Barbro!

Inanna
0

Å, tack för era svar, särskilt ditt då, Barbro, med de tydliga bilderna! Jag har inte kommit till hälen än (mm, det går låångsamt!) men när jag kommer dit ska jag försöka följa din fil!

Känns jätteroligt att du finns här, Barbro, jag har kollat runt en del på din hemsida och är helt tagen av föundran och beundran! Vilka underbara alster!

GladGladGlad

Hittade förresten en annan variant på kortvarv på Youtube, som inte heller var så dum: http://www.youtube.com/watch?v=zu5YAKsAEpY

Många hälsningar från en glad och tok-tacksam stickerska!

Inanna
0

För tydlighetens skull: jag försökte sticka tån med kortvarv - och det var då jag förstod att jag inte förstod… Men vi får se om hälen blir snyggare!