Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettstickning
Läst 3269 ggr
parsley
0

Klippa av framstycken på tröja

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag håller på att sticka den hör tröjan i Kilafors svensk ullgarn från Garntjänst i Kilafors. Den består av ett kort bakstycke, längd halva ryggen och två långa framstycken som kan draperas. Framstyckena är stickade med många maskor per varv, men få varv. Jag har tråcklat ihop fram- och bakstycken, för att prova och tycker att framstycken är för långa. Kan jag klippa av dem en bit, plocka upp maskor och sticka en resårkant? Jag klipper alltså tvärs över varje varv.

Iofs kan jag sticka en provbit, sätta saxen i den och se vad som händer, men jag tänkte fråga här först…

PaulaW
0

Ja, varför inte. Om det inte går, sicksackar du där du vill klippa av och sedan syr fast en resår, eller fållar. Det går utmärkt att sicksacka och klippa.

MegN
0

Jag har klippt i stickat förut, men då har jag varit jättenoga att först sicksacka där jag tänker klippa - är livrädd för det ska repa upp sig. Jag hade gjort en tröja där halsringningen var så trång att den gav mig "cellskräck", så jag sicksackade och klippte upp ett sprund mitt fram, plockade upp maskor och stickade resårstickning längs sprundet (så långt att det gick att vika runt på både fram- och baksida runt den sicksackade kanten). Det gick jättebra - och framförallt blev det en tröja som jag kunde använda…! Först några år senare hittade jag fina silverspännen (norska) att stänga sprundet med.

PaulaW
0

MegN. Jo, det funkar. Och inte syns fusket heller enligt min erfarenhet.

parsley
0

Vill ni veta hur det gick?

Jag stickade färdigt tröjan, plockade upp maskor och stickade ärmarna uppifrån och ner. Sydde ihop och provade ut rätt längd på framstyckena. Sen tog fram saxen och klippte av framstyckena ca 30 cm och virkade en rad med fasta maskor där jag klippt. Virkningen var mammas förslag: Behöver du plocka upp maskor och sticka en kant? Räcker det inte att virka?

Jag är jättenöjd med tröjan. Lagom varm och snygg över olika toppar och rolig att använda eftersom man kan drapera den på olika sätt och ev Fästa draperingarna med någon brosch.

De avklippta bitarna hamnade i tvättmaskinen och blev två grytlappar.

BitteS
0

Har du ingen bild på hur koftan ser ut efter klippet?

vickan1976
0

Ja, snälla! Visa en bild!!