Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettstickning
Läst 6580 ggr
genealogen
1

Maskinstickning

Hej

Jag har några funderingar kring stickmaskiner och inköp. Finns det någon stickmaskin som det går att använda vanliga garner till, om man skulle spola upp dem på en spole för stickmaskiner? I vanliga fall stickar jag på nålar mellan 2-7mm, finns det någon maskin som klarar dessa grovlekar, eller kan man "tanda" om maskinerna allt efter behov?

Jag är helt novis på stickmaskiner och tar gärna emot råd och tips.

Hälsningar

Cathis

[SusanneKs]
0

När barnen var småstickade jag  rätt så mycket på maskin  och hade maskiner som klarade motsvarande stickor 1 1/2 - 5. Man reglerade maskstorleken geonom att ändra på trådspänningen med en ratt.

Jag köpte vanligt garn och producerade mängder av fingervantar med formade tummar så att det inte spelade någon roll vilken hand en vante råkade hamna på. Varje vante tog ca 1/2 timme att sticka och sen tog det lika lång tid att Fästa alla trådar.

För att sticka med tjockare garn kom det en särskild stickmaskin som hade glesare mellan nålarna. Jag tror att båda typerna finns i marknaden nu också. Vid St Eriksplan i Stockholm finns det en specialaffär för stickmaskiner och tillbehör, även garner.

Man kan alltså använda vanligt garn, men det bör vara ganska slätt för det ska gå igenomen mängd öglor. Jag kan tänka mig att mohair skulle kunna fastna där och ställa till med krångel.

[apriljox]
0

Gå in på http://vikatextil.se/stickmaskin1.htm. Där finns massor att läsa.

PaulaW
0

Mohair har jag försökt att sticka med med mindre lyckad resultat.

[apriljox]
0

Jag har inte vågat testa mohair på min gamla Knittax, tror inte det kommer att fungera. Kanske om jag hade en grovstickare?

[apriljox]
0

Jag är sugen på att köpa en grovstickare. Finns här någon som har erfarenhet av Brother KH 260 eller av SilverReed SK 155?

Inanna
0

Min mor har reumatism - värk i händerna bl a. Är stickmaskin ett bra alternativ, eller kräver även det mycket av händerna?

(Förlåt om jag är lite utanför trådämnet…)

[apriljox]
0

Hm. Jag vet inte. Det är ju ganska mycket smått pillande. Och sen ska släden dras. Kan hon låna en maskin, eller åka till en återförsäljare och känna efter. Jag har en gammal Knittax och den är TRÖG. Jag får ta i. Men det känns mest i axlarna.

PaulaW
0

Det finns elstickmaskiner, men man måste ju alltid sätta upp arbetet ändå och styra manuellt. Men man slipper den tunga släden.

Inanna
0

Tack för era tankar! Jag har aldrig sett en stickmaskin i bruk så jag vet inte riktigt hur den fungerar… Men det verkar alltså vara en hel del pyssel för händerna.

I min enfald trodde jag att man programmerade maskinen som sedan snabbt och lätt stickade exempelvis ett bakstycke till en tröja. Att en släde skulle dras visste jag exempelvis inte! Den dras varje varv, antar jag?

Liknar förfarandet en vävstol?

Tänkte att man kanske slapp en del av den konstanta nötningen vid stickning eller virkning som måste vara påfrestande för inflammerade leder och muskler. Men maskinstickning kanske kräver lika (om än andra) slitsamma och monotona arbetsmoment?

PaulaW
0

Inte med elstickmaskin. Då förs släden automatiskt fram och tillbaka. De tunga momenten försvinner.

[SusanneKs]
0

#6 och #9

Det är skillnad på reumatism och reumatism, det finns så ruskigt många diagnoser. Jag har själv Sjögrens syndrom som förutom torra ögon och torr mun slår sig på körtlar och senfästen i hela kroppen. Dessutom har jag artros i handerna. Jag klarar inte att sticka med vanliga stickor för den ideligen upprepade rörelsen är för tuff. Kan inte heller hålla något i ett fast grepp, t ex hålla en varp för pådragning. Men jag tror att jag nog fortfarande kan skjuta en släde i en stickmaskin.

Hur trögt det blir beror nog mycket på maskinen. Jag lånade en begagnad Passap för många år sedan och den var så trög att inget köp blev av. Din mamma borde få en chans att själv pröva på. Finns det någon butik eller försäljare eller kursverksamhet eller annan person som kan låta henne känna på hur det känns? Man måste vara intresserad av både stickning och teknik för annars blir det inte kul.

[apriljox]
0

Hej igen!

De återförsäljare som finns i landet för nya maskiner hittar man på http://www.olax.com/ Hos dem bör man kunna testa hur en ny maskin känns. På olika annonssajter dyker det upp begagnade maskiner. Se upp! En del försöker ta riktiga rövarpriser för gammalt skräp.

Det finns en jättebra infosida om att köpa stickmaskin: http://www.vikatextil.se/stickmaskin1.htm Där står även en hel del om begagnatmarknaden, och vad man ska tänka på. Att det t ex bara finns en tillverkare kvar, (Silver Reed) dvs se upp med reservdelar till begagnade maskiner.

Inanna
0

Tack för alla tips! Funderar på att erbjuda henne enkurs på Sätergläntan i present (jag o min syster kunde dela på kostnaderna) - där kan man testa stickmaskiner så vitt jag förstår…

http://www.saterglantan.se

korseett
0

hmm jag har också funderat på en stickmaskin då jag inte kan hålla stickor i någon längre stund. Jag ska nog ta mig en avstickare till St. Eriksplan nästa gång jag far till Stockholm och se hur de ser ut och kanske prova om det passar. Vill så gärna sticka men får ont.