Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikett: stickning
Läst 7287 ggr
Tezza
7

stickhjälp-dragspelsbasker

Jag är nybörjare på stickning och håller nu på med en dragspelsbasker. Jag stickar då först 6 aviga varv och sen ska det vara 6 räta varv med ett annat garn. De aviga varven blir åsar och de räta blir dalar. När jag ska sticka de räta (dalarna) så ska garnet som jag använder till de aviga följa med. Garnet jag stickar räta med ska klippas av efter varje dal. Hur får jag garnet att följa med? Jag kan ju inte sticka med det som vanligt då får jag ju dubbelt så många maskor….? Hoppas någon kan hjälpa mig:)

Baskern är färdig

PaulaW
1

Det där förstår jag inte heller. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med det. Kanske någon annan här vet vad som menas?

minx
0

det som menas är att du inte ska klippa av det utan låta det följa med till nästa aviga del.

Tezza
0

#2 ok. Men då blir det alltså en bit löstråd i mössan, som en stor ögla lixom:o Om du förstår vad jag menar…..

PaulaW
0

Ja, men det har inte någon stor betydelse om du spänner tråden rätt. Det stör inte alls.

Tezza
0

#4 Ok då kör jag på det:) Tack för era svar!

parsley
0

Stickar du runt på rund- eller strumpstickor eller stickar du fram och tillbaka?

Tezza
0

#6 På runstickor och nu har jag lyckats vända på allt på nått konstigt sätt så både rätstickningen och avigstickningen blev åsar……Blir tokig på denna basker. Den var lite för avancerad för mig men nu får den bli som den blir och förhoppningsvis så lär jag mig på vägen:)

CoolCat-1
0

Om jag förstår saken rätt, så stickar du alltså runt, runt på rätsidan. Vilket betyder att du med garnet kommer till början av varvet varje gång, eller hur?

Då föreslår jag att du gör följande för att slippa få "öglor" på insidan när tråden ska över den andra färgen uppåt, om du förstår mig nu…

På varannat varv med den motsatta färgen tvinnar du runt garnet en gång när du passerar början på varvet. På det viset sitter den motsatta färgen fast bättre.

Obegripligt att du ska klippa av den ena färgen, men inte den andra… tvinna på bägge färgerna! Skulle jag gjort, men dra inte åt dem för hårt!

Hoppas du förstod det där… Lycka till!

Tezza
0

#8 Aha så kan jag testa att göra, tack!

parsley
0

Strunta i rundstickningen om det är besvärligt. Sticka fram och tillbaka och sy ihop istället.

CoolCat-1
0

Men sömmar är inte snygga på en sån här grej!!!!

Tezza
0

Hjälp igen tack! Har stött på ett till problem med min basker. Vad menas med:sticka 1rm extra ur föregående varv? Jag ska alltså öka en maska men hur?

Tezza
0

Har ordnat sig nu. Hittade en stickskola på nätet:)

PaulaW
0

Ja, det betyder just det, men du har ju hittat hjälp nu…