Måste lära mig virka...
Kan ju virka rakt och runt liksom…. men bara det absolut enklaste.
Men nu har jag sett en helt underbar sjal som jag bara måste virka med mitt egna hemspunna ullgarn.
Den var virkad som en 6-kant med början i mitten. Det såg ut som flera trekanter som var ihopsatta, men den var virkad i sin helhet som en 6-kant och sen vikt på mitten. Och längst ner en söt volang som liksom höl i vikningen…..
Det var som små små fyrkanter på kanske 6-7 mm i hela sjalen….. Sen när hela sjalen låg dubbelt påminde det om en våffelväv, fast med hål i …
Nån som kan förklara eller har nåt mönster liggandes??
Hoppas nån förstår min beskrivning….

Eller var den till och med en 8-kant?? Måste åka och kika på den igen…

Det är svårt att säga något efter en sådan beskrivning. Kanske kan du lägga in en bild?

#2 Har ingen bild. Det var ett visningsex. Jag frågade om jag fick köpa sjalen så hon i sin tur lovade att fråga hon som stickat den… DÅ kan jag ta kort….
Kvinnan som arbetade i affären sa att det inte var så svårt att virka den
. Man började bara i mitten och virkade runt och gjoprde som stolpar som då skulle bilda dessa små fyrknater. Får åka dit på fredag och antingen ta kort eller köpa den….

Men då kanske du kan få beskrivning istället?

Det var inte så svårt, det klarar du säkert. Man börjar förmodligen med löpmaskar som man binder i en cirekl. Sedan för man stolkar. De ställen som ser ut att bilda en skarv är ökningar av stolpar. Det ser ut att man ökat med en stolpe på varje sida av "skarven", alltså virkat tre stolpar på en stolpe raden innan.
Även volangen bygger på stolpar. Då virkar man 3 stolpar på en båge mellan två stolpar raden innan, sedan 2 eller tre löpmaskar, och sedan tre stolpar igen i samma båge som de föregående. Du kommer förmodligen att se hur det skall vara under arbetets gång. Lycka till.

Har fått hjälp av en kompis på msn nu… Otroligt tålamod :-D
Har virkat 3 varv nu… *pust* Inte så lätt när man inte vet vad en stolpe eller luftmaska är

Ok. Va bra. Det bästa är att få sitta med någon som vill ge det tid.