Jag läste någonstans
att man kunde tova sig en matta med hjälp av presenning som man kan låta barnen att trampa på. Har någon testat detta?
Det där har jag aldrig hört. Men låter intressant, hoppas någon kan berätta mer.

Vad jag förstår så lägger man en presenning i backen och sprider ull över den, lite färgad ull också så det bildar mönster, blommor tex. Sedan sprayar man ullen med vatten som det finns lite såpa i. När detta är klart lägger man en presenning över alltsammans och dansar och stampar på hela härligheten. Ullen skall nu tovas mellan presenningarna.
Det låter jättekul… något för Dina barnban Mervi?
Numer pensionär i Nynäshamn
Kanske det. Men först måste jag ha tagi i ull. Och sedan ta reda på vad jag skall göra med produkten.

Ullen är inte så svår att få tag i. Fråga runt lite. Det finns alltid någon som vet vem som har ull. Fast fårägare som har sina får för köttet kan ju ha ganska tråkigt ull.
Men hittade fint ull måste det nog kardas, och det görs av otvättad ull. Annars går det att köpa färdigkardad men det är ju så mycket dyrare. Men det är en hel del jobb med att sortera och karda ullen och det är bra om man har någon med sig som har gjort det förrut. Så det får helt enkelt bli en helgfest med barn och barnbarn, det här. Och om du vill ha mönster på mattan måste du ha färgad ull. Det går ju också att köpa. Annars kan man ju färga själv, men om man inte skall ha så mycket är det lite för mycket jobb med att färga i synnerhet om man skall ha flera färger. Jag skulle nog köpa ullen istället.
Du hittar ställen på nätet om du söker efter ull. Wålstedts textilverkstad som jag skrev om i en artikel här säljer alla kulörer som går att önska.
Jag brukar tova med barnen i skolan. Vill man prova detta i miniformat går det bra att använda en tablett i tex plastmaterial som går att rulla ihop. Annars kan man använda en plastmatta. Lägg ut mattan, lägg på plast, tex en slaktad sopsäck. Sedan lägger man dit ullen och rullar ihop. Därefter kan man sitta på en stol och rulla mattan med fötterna. Ytterst rogivande.
Fin färgad ull finns att beställa ifrån Morjärv.
Ett bra boktips i ämnet är Gunilla Paetau Sjöbergsbok: TOVA
Lycka till alla sugna!

Tack för alla tipsen! När jag var på tovningskurs så rekommenderade ledaren en sådan där rullgardin som de säljer på Ikea och som var så populära på sjuttiotalet. Är det bambu de är gjorda av, i varje fall av tunna strån av något slag.
Typ nått sånt. Det fungerar bra. Hade ni plast mellan? Har provat utan, men det fastnar så mycket lurv……
Det är lätt att det släpper stickor från dem också. kan vara irriterande om man gör tunna eller fina saker. Plastmattor är bättre, alltså sadana där "trasmattor" av plast.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
Vad ska man ha för ull? jag har en säck orensad ull och kardor, vad ska jag göra med ullen för att kunna tova?
Du måste först karda ullen innan du tovar den.
Vet du inte att ullen går att tova tycker jag du ska ta och provtova ett litet stycke först. All ull filtar sig inte så bra, och det är urtrist att jobba med fel material.
All svensk lantrasull brukar gå att tova, men är det korsningsull eller köttrasull skulle jag råda dig att testa först.

Rya går inte att tova.
Ja, vi hade plast mellan. Det där med plastmatta låter ju bra, ullen får rätt "massage" av den.
Att provtova: Ta en totte med ull och blöt den med sopavatten. Dedan kan du massera den i handen och ser om den tovar sig.
Har man en säck orensad upp har man mycket att göra. Det mesta går bort. Jag brukar sortera den i tre högar, den som jag kasserar, som är alldeles för smutsigt och tovigt redan från början, sedan ullen som ser fin ut som jag använder till spinning, och sedan resten som kan tar till tovning tex. Då jag ändå inte är en riktig expert i ull går det lite mellan tumme och pekfinger. Men jag kasserar alltid all ull som redan är tovigt.
Visst går det att tova ryaull!
Det kan vara svårt att få de långa täckhåren att filta, men det går.
Förr sade man ju också att inte finull gick att tova,. men nu med rulltovningstekniken går det som en dans.

Ahaa, där ser man. 

Är det inte en gammal teknik att tova på? Enligt vad jag sett på film, från Mongoliet bl.a. så lägger man på en gammalfilt ny ull och lindar runt en trästam eller liknande som dras av hästar och då ska rulla runt. Lite svårt att beskriva med ord, så jag hoppas ni förstår vad jag menar.
Vad ska man ha som signatur tro?

Säkert har det funnit en massa olika metoder att bearbeta ullen på under årtusenden. Det gäller att "förnya" metoderna så de passar oss idag. Detta att göra mattor av tovad ull tänker jag testa under sommaren här.
och räcker det med såpavatten för att få ullen att sitta ihop i många år? jag tänker mig konstverksliknande väggbonader, som ska hålla för solljus och kanske många som rör vid ytan.

Ullens hullingar hakar i varandra, och en gång tovad, alltid tovad. Men vad gäller ull som väggbonad finns det kanske anledning att notera, att malsäkring av ull är förbjuden i Sverige och om ullprodukter får hänga på väggen kanske det går mal i dem? Om man har ull tex i mattor är risken mindre, mal går inte i sådant som används. Solljuset skall väl inte vara ett problem mer än för färgen som säkert bleks. Vad gäller konst… kanske skall inte folk få röra vid dem, de blir ju i varje fall smutsiga. Fast ull är ju relativt lättvättat material.

Ull är ju frånstötande av naturen, dvs ull som inte är superwashbehandlad håller sig ganska ren av sig själv. Om ull bleks av solljus beror nog på vilken typ av färg som använts.
Jag brukar använda bubbelplast när jag tovar. Eftersom jag är lat så rullar jag in biten som ska tovas i bubbelplast, fäster med gummiband, tovar lite grand så det håller ihop och kör den sedan i tvättmaskinen.
Problemet med tvättmaskin är att det kan gå så fort. Man får passa sig så att det inte tovas för mycket.Men det är perfekt för sådant som skall valkas ordentligt.
förklara gärna uttrycket Valkas! blir ullen hård och platt packad?

Ja, ullen blir packad och förhoppningsvis lite hård också. Ett bra sätt att valka är faktiskt torktumlaren. Då kan man reglera tiden också.
jag blir så sugen på att tova nu… Jag har ju farmors gamla kardor där hemma. Men jag kommer inte ihåg hur man gör själva tovningen sen.
Vi gjorde det någon gång i skolan för ca 15 år sedan, så man har ju glömt…. Men lägger man ullen i diskmedlet eller hur var det man gjorde? Jag har ju förstått av inläggen ovan att man ska "rulla" den sen, antagligen för att platta ut den, eller? Men innan dess?? Kan någon förklara?

Lite såpa i vatten, ullen fuktas lätt. Det beror på vad man för hur den sedan skall behandlas. Mitt första "verk" var ett äpple. Jag masserade ullen lager på lager i handen, och täckte sedan det hela med gult och rött ull och fortsatte att massera. Om man för något större kan man lägga ullen på en matta, spraya på såpvatten och sedan rulla ihop mattan. Sedan kan man rulla mattrullen under fötterna fram och tillbaks. Hur länge kan jag inte säga, men man får kolla mellan varven.

Jag använder en bambujalusi från IKEA… Har aldrig upplevt att det lossnar nåt från den. Däremot kan ullen Fästa i tyget man har emellan och ibland även åka mellan "rören" tillösammans med tyget.
Ju mer struktur ju fortare går det, alltså går det fortare med en bambujalusi än med en plastmatta…
Om jag gär små saker som tofflor och vantar hoppar jag över den delen och går direkt på valkbrädan (tvättbrädan).

#15 Nånstans i bakhuvudet spökar det att man gjorde väggar till hus på det där sättet…

Se mitt inlägg ovan. en jurta är byggd av filt, som är tovad för att hålla. Denna kallas även gerr på mongoliska. Ett slags tält, men med tovade väggar ock tak.
Vad ska man ha som signatur tro?

Nu är vi inne på olika kulturer också. Det är spännande. Tänk vilket fantastiskt material ull egentligen är!