Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikett: nålbindning
Läst 2295 ggr
bjarvamor
0

Skinn och dess hållbarhet?

Finns det någon här som jobbar i skinn och vet hur länge ett skinn kan bevaras utomhus om det ligger ihoprullat i flera lager och har legat under ett stenparti? Jag tänkte själv att det kan ligga där i kanske 200 år, men jag kanske har fel!

leja
0

Enligt arkeologin beror det på marken, vilken surhet jorden har och fuktighet mm. Skinn bitar finns bevarat i vissa arkeologiska fyndigheter från stenålder och framåt. Men då måste miljön vara optimal och skyddad från angrepp av insekter och möggel.

Vad ska man ha som signatur tro?

PaulaW
0

Har du hittat någonting sådant? Intressant.

bjarvamor
0

#1 Tack för svaret!

# 2 Nej, jag har inte hittat det själv, utan min romanfigur ska hitta det har jag tänkt! Men de måste vara väldigt gammalt och ska innehålla ett unikt ting och något som aldrig har setts tidigare. (Inehållet vet jag vad det ska vara.)

PaulaW
0

Skriver! Va spännande. Det gör jag med ;-)

MegN
0

Vi har hittat rester av gamla läderskor som var c:a 100 år gamla (i bråten intill/under ett uthus som vi rev). Jag kan tänka mig att de skulle ha klarat sig flera hundra år till utan att påverkas särskilt mycket till. Det har ju faktiskt gjorts arkeologiska fynd av delar till läderskor som är över tusen år gamla - även om det är ovanligt att det bevaras så bra och så länge.

Om det ligger hoprullat i flera lager borde det bevaras bättre (särskilt innehållet längst in).

Om man gömmer saker i mossar så lär det ska bevaras bättre (typ bockstensmannen), men det kanske inte funkar i "storyn"?