Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettstickning
Läst 7213 ggr
helenaroth
0

Stickade sjalar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Stickad sjal i Kauni ullgarn.

i

Stickad sjal i ullgarnet Gustav, färgat med karamellfärg!

nelliots
0

Häftigt! Särskilt den översta tyckte jag om - vilka härliga färger!

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

vickan1976
0

Jättefina!

Vad duktig du är!! De är så jämnt stickade.

helenaroth
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En sjal tillGlad

PaulaW
0

Mycket fina!

koko
0

Ja, mycket fina.

Då kanske jag kan passa på att fråga hur man får till en enklare variant?

Jag vill sticka en enkel sjal som har parökningar eller parminskningar i mitten,

samtidigt som sjalen blir till en fin trekant.

Om man bara kör parökningar i mitten bildas ju inte en trekant utan en annan form

som sluttar neråt.

Jag antar att man ska öka i kanterna för att få till trekantsformen, men fattar inte riktigt hur?

Dessa sjalar är ju ökande eller minskade i mitten, så det bildas en fin rad i mittlinjen?

rundfyrklant
0

Lite OT, men kan man färga garn med vanlig karamellfärg? o_O

koko
0

Ja, det kan man men det blir inte särskilt hållbart. Man kan köpa batikfärg i hobbyaffären i stället. Förbehandla med alun, finns på apotek.

rundfyrklant
0

ahaa okej, coolt :D men hur färgar man med karamellfärg då?

koko
0

Man kan ju testa att göra på samma sätt som med växtfärgning, förbehandla med alun (tror det är 70 gradigt vatten i stor gryta i ung. en timma, med alunpulver i, du kan googla på recept, bara låt garnet vara stilla annars tovar det sig!)

Sen en ny gryta med färgbadet, där kan det dra i kanske 10 minuter, sen krama ur och skölja, börja med varmt vatten gå sen över till svalare. Använd lite tvättmedel. Häng upp på tork.

Så har jag gjort med karamellfärg, en del färger blev roliga, andra trista. Bara att testa! Och receptet gäller för ullgarn, syntet vet jag ej hur man färgar om det ens går. Bomull och lin är svårare att färga.