Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettstickning
Läst 8394 ggr
rundfyrklant
0

Stickhjälp :)

Håller på att sticka ett par raggsockor, nu är det så att jag inte riktigt fattar hur man ska göra..Har stickat resåren och början av hälen, men sen vart det krångligt.

Det står "På nästa V=rätsidan stickas 13 m, 2m tills rätt i bakre maskbåge, 1 rm, vänd, lyft 1 m, 5 am, 2 am tills, 1 am, vänd, lyft 1 m, 6 rm, 2 m tills i bakre maskbåge, 1 rm, vänd, lyft 1 m, 7 am,  2 am tillsm, 1 am, vänd"

(Fetstilade det jag inte riktigt förstår)

Det krångligaste är väl vad bakre maskbåge är för något, och om det är meningen att man ska vända mitt i ett varv? Det är 11 maskor på varje sticka (44 st totalt) men när man stickar hälen stickar man bara på två av stickorna, alltså 22 maskor. Så om man ska sticka 13 maskor, sen 2 stycken tillsammans sen 1 rätmaska sen vända, så är det ju 6 maskor kvar, av de  22 då.

Sen när man blandar räta och aviga maskor så på ett och samma varv så blir det väl inte slätstickning? Men det kanske inte ska vara det heller… ?

Vad menar när det står lyft 1 m? Ska man lyfta en över den man stickade innan? Som när man maskar av?

Kommer säkert köra fast fler gånger också, men vi börjar med det där.

Tack på förhand :)

(Kom på nu efter att jag skrev de där att lyft en maska kanske betyder att man ska göra en till? Eftersom det står "Fortsätt på detta sätt att sticka fram och tillbaka med en maska till efter varje vändning tills sidmaskorna tar slut..Vad är sidmaskor för några? Känner att jag inte är med alls just nu..)

PaulaW
0

Ja, det var många frågor, men jag skall försöka att svara. Bakre maskbågen är den delen av maskan som är längst bort från dig, alltså på stickans bortre sida.

Det är nog meningen att det skall finnas ganska få markor kvar när man stickar hälen. Längre fram ser du kanske att man måste plocka upp nya.

Då hälen stickas fram och tillbaka måste den ena sidan stickas i avigt och den andra i rät för att få rätstickning.

När man skall lyfta en maska betyder det, att man bara för över den på den andra stickan utan att sticka den. Precis så bara. Hoppas detta har varit till hjälp.

lillamig
0

Stickhjälp :)
Håller på att sticka ett par raggsockor, nu är det så att jag inte riktigt fattar hur man ska göra..Har stickat resåren och början av hälen, men sen vart det krångligt.
Det står "På nästa V=rätsidan stickas 13 m, 2m tills rätt i bakre maskbåge, om du tittar på maskorna så har du en maska=en ögla över stickan. Av någon anledning har man bestämt att den halva maska som är på din sida kallas för främre maskbåge och den halva som är bakom stickan =bakre maskbåge. När det sägs att du skall sticka genom bakre maskbåge såsticker du in stickan från höger genom (när du skall ta ihop) 2 maskor och så drar du garnet igenom Krångligt? Men det är så lätt. de vill att du skall göra så här för maskan lägger sig snyggare och liknar nästan den som blir när du LYFTER = bara stick in stickan från höger och flytta den till den andra stickan UTAN ATT STICKA DEN, bara flytta den 1 rm, vänd, lyft 1 m, 5 am, 2 am tills, 1 am, vänd,Du stannar där och vänder på sockan och stickar tillbaka lyft När du skall börja sticka på det nya varvet så flyttar du bara över den första maskan utan att sticka den (så gör man för att det inte skall bli hål daär du vänder)1 m, 6 rm, 2 m tills i bakre maskbåge, 1 rm, vänd, lyft 1 m, 7 am,  2 am tillsm, 1 am, vänd"
(Fetstilade det jag inte riktigt förstår)
Det krångligaste är väl vad bakre maskbåge är för något, och om det är meningen att man ska vända mitt i ett varv?JA det är det Det är 11 maskor på varje sticka (44 st totalt) men när man stickar hälen stickar man bara på två av stickorna, alltså 22 maskor. Så om man ska sticka 13 maskor, sen 2 stycken tillsammans sen 1 rätmaska sen vända, så är det ju 6 maskor kvar, av de  22 då.    Javisst och nästa gång du vänder så är det bara 5 kvar osv,
Sen när man blandar räta och aviga maskor Det gör du inte. När du sticka genom bakre maskbågarna låter du garnet ligga kvar på baksidan när du skall dra igenom INTE LYFTA FRAM SOM När du stickar avigt så på ett och samma varv så blir det väl inte slätstickning? Men det kanske inte ska vara det heller… ?
Vad menar när det står lyft 1 m?   Som jag skrev där uppeBara stick in stickan och flytta över den UTAN ATT STICKA DEN Ska man lyfta en över den man stickade innan? Som när man maskar av?
 Om de vill att du skall lyta en , sen sticka en och dra den lyfta maskan över (som när du skall maska av ungefär) så skriver de ibland en öhpt= en överhoptagning)
Kommer säkert köra fast fler gånger också, men vi börjar med det där.
Tack på förhand :)  När du gjort ett par hälar så förstår du ju tanken bakom det som står där och sedan går det lätt som en plätt, men jag tror ALLA tyckte det var knepigt i början.  Ge inte upp utan öva på blir du snart proffs på det här. Fråga gärna om utifall du inte förstår mina förklaringar. Ibland kan det vara bra att gå till biblioteket och låna hem en bok med bilder på de olika momenten.
Kram Siw

>> Läs hela diskussionen på iFokus

lillamig
0

Skäms ooophs

Jag fick ditt mail på ett annat ställe, svarade och skrev svaren i avvikande färg så det var lätt att se. När jag kopierade och förde överhit så blev allt i svartvitt=rörigt för dig att läsa. Om du vill kan vi ta om det en gång till.

Lillamig

rundfyrklant
0

tack så jätte mycket för hjälpen, ska göra mitt bästa :) får se hur detta blir.. de är ju första hälen jag stickar :O är inte så van med att sticka med fem stickor, de enda jag har stickat sådär runt förr är lovikkavantar, och de va något lättre kan jag lova ;O

# 2 3 Ska se om jag kan tyda din förklaring, om jag kopierar och skriver de du skrivit i en annan färg ska det nog gå :)

Skriver mer om jag kör fast! Men vad händer när man bara lyfter en maska då? Vad är meningen med det? :O

rundfyrklant
0

tack så jätte mycket för hjälpen, ska göra mitt bästa :) får se hur detta blir.. de är ju första hälen jag stickar :O är inte så van med att sticka med fem stickor, de enda jag har stickat sådär runt förr är lovikkavantar, och de va något lättre kan jag lova ;O

# 2 3 Ska se om jag kan tyda din förklaring, om jag kopierar och skriver de du skrivit i en annan färg ska det nog gå :)

Skriver mer om jag kör fast! Men vad händer när man bara lyfter en maska då? Vad är meningen med det? :O

rundfyrklant
0

Nu har jag fått till hälen :D de ser iaf ut som en häl, men jag tror de blev fel någonstans för jag har fel antal maskor kvar, TROR jag. Jag har 13 stycken…

Står såhär i mönstret;

"Plocka på nästa v upp 13 m på höger sida om hälen samt sticka hälften av de återstående m på hälen=4:e st, sticka rest. m från hälen samt plocka upp 13 m på vänster sida om hälen=1:a st. Sticka runt och i slätst. Efter 1 v börjar man minska på 1:a och 4:e st enl. följande (de är de uppplockade m som minskas): sticka de 2 sista m tills. rätt på 1:a stickan och de två första m tills rätt i bakre maskbåge på den 4:e st. Detta upprepas varannat v tills 42 m återstår. Fördela de resterande maskorna på 4 stickor. Sticka rakt tills hela foten mäter 20 cm. Nu stickas för tån: på den 1:a och 3:de stickan stickar man tills 3 m återstår, 2 m rätt tills i bakremaskbågen, 1 rm.
På 2:a och 4:e stickan stickas 1 rm, 2m tills rätt, sticka rest m på stickan. "

hur många stickor behöver man nu? :O På det jag har markerat med fetstil verkar de som om man ska ha två till? Vad händer med de som man stickade med i början, alltså två av de fyra man började med?

En lite dum fråga kanske..men hur plockar man upp? Plockar man från sidan av stickningen liksom?

Tror ni jag har rätt antal maskor kvar från hälen? 13 stycken alltså? De går ju inte att dela på två om man ska ta hälften liksom… men det ser ut som en häl :D