Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettstickning
Läst 8597 ggr
Mervi
1

Mervis senaste stickförsök

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer bild på barnbarnets tröja.

Mervi
0

Och en bild på koftan jag stickat till mig själv

Langhol
0

Vilka fina tröjor! Barntröjan var jättegullig!

Pomperipossa
0

Åh vad söt barntröja!!! Och koftan!! Jag har aldrig förstått hur man ska få till hålmönster.

Mervi
0

#3 Det är inte svårt. Man stickar 2 maskor ihop och tar ett omtag av garnet så maskantalet inte minskar. Det brukar stå bra förklaring i beskrivningarna.

Pomperipossa
0

#4 He he… Jag kan ju inte läsa stickbeskrivningar… Mönsterstickning (typ flätor och sånt) kan jag inte alls.. Det är därför jag använder färger istället, mycket enklare..Glad

CarolineO
0

#1 WOW! Har du stickat den själv?! Du är ju superduktig!!!

PaulaW
0

Jag tyckte att du, Mervi, sade att du inte var så kunnig i handarbete? Vad är detta då? Så där fina grejor stickar inte jag! Kanonfina!

Mervi
0

Jag har stickat mycket förr och även virkat men något proffs är jag inte.

Tack allihop, jag Generad  av allt beröm.

PaulaW
0

Så det är dig man skall vända sig till när det gäller stickning och virkningCool

Mervi
0

Barnbarnet älskade tröjan, hon vill inte ta av den till natten heller men det bliv lite för varmt. Här poserar hon i den.

PaulaW
0

Snyggt, Mervi. Beskrivning på koftan, har du den så jag kan få?

roshild
0

Hej!

Jättefin kofta, typiskt användbar modell. Har själv varit på Sommerfuglen i Köpenhamn i dag och köpt Hanne Falkenbergs kofta plissé det blir ett stort arbete, men vackert o kul. Det blev lite mer sockgarn också. Se plissé på www.knit.dk

Mervi
0

#12 Jättefint. Man blir sugen på mer sticka.

Paula: Beskrivningen på koftan hittar jag inte, min man har städat bort alla gamla Allers som låg och skräpade här. som du kanske läst så har vi det jätte stökigt just nu pga att vi har städat och tömt svärföräldrarnas hem efter att svärfar gick bort i mars. Jag hittar inte tidningen. Annars hade jag gärna skickat beskrivningen till dig.

Garnet och beskrivning finns att köpa på Garntjänst. Garnet heter symfoni och beskrivningingen har nummer 722. . Kolla på deras hemsida. Jag är verkligen jätteledsen att inte kunna hjälpa dig.

Mervi
0

Idag anlände nytt garn, det blir en väst till systern till Elsa. Hon har själv valt garn och modell. Det blir en bra väst till hösten.

Det kliar i fingrarna. Ute lyser solen och rabatterna behöver ansas och garnet lockar. Inte lätt att välja. Men jag går nog ut och lokar ett tag, sedan kan jag sätta mig i solstolen och sticka.Glad

PaulaW
0

Tack för hjälpen Mervi.

Margareta
0

Jättefina tröjor Mervi och jag bli också sugen att börja igen, det var längesen jag stickade "på riktigt"…

Numer pensionär i Nynäshamn

Mervi
0

Nu har jag stickat västen till andra flickan. Lägger in en bild senare. Det blev garn över så det blir en väst även till lill-tösen.

Det är så roligt att sticka igen. Och inspirationen fick jag härifrån.Skrattande

Margareta
0

Kul Mervi… jag kommer att börja jag med vad det lider… har för mycket att fixa med hus och trädgård ännu bara…

Numer pensionär i Nynäshamn

Mervi
0

Jag sitter på kvällarna när jag inte orkar med något annat.

Nu är vi färdiga med svärfars lägenhet och har lämnat över den till nästa hyresgäst. Skönt att det är över. Nu blir det tid till annat. Och snart är det semester.Skrattande 

Här kommer bilden på västen.

Anterrabae
0

Vad duktig du är Mervi!!

VIll oxå kunna.. Lärde mig ganska nyss. Började på en kofta och sen har den blivit liggande efter jag förlorade en hel del av min syn.. =( Men nu är det bättre med ögonen så  jag får väl ta mig i kragen och sticka färdigt..

Har en del projekt på g.

Garnstudio eller Drops som dom oxå heter. Har gratis mönster på nätet.. De har lagt ut allt. (katalogerna säljer dom för 10-20 kr) Och garnerna brukar vara billiga.. Jag har en svägerska som jobbar i en garnbutik som säljer Drops produkter.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Mervi
0

Lycka till med koftan. Skönt att du blivit  bättre med synen.

Jag har kollat Garnstudios mönster. jättekul att hitta gratismönster.

Anterrabae
0

Ja visst är det kul.. det känns mer motiverande på nåt sätt.. *ler* Fudnerar på att skaffa rundstickor i rosenträ, så blir det mörka pinnar mot ljust garn.. bra kontrast.

//Ida

Mervi
0

Nu är jag igång igen med stickandet. Denna gång har jag stickat en liten väst till äldsta dottern. Hon blev jättefin i den.

parsley
0

Jättesnyggt alltihop, Mervi.

Mervi
0

Tack!

Anterrabae
0

Snyggt =) VIll oxå sticka så där fint.. men jag måste över betydligt mycket mer än jag hittills gjort. ;)

//Ida

MaMaMade
0

Jättefint Mervi!

Är det sportgarn i den "färgglada" västen? Det ser ut som samma garn som jag håller på att sticka en polotröja av. Tungstickat! Det går långsamt…men skam den som ger sig. :)

Helenaf76
0

Vad duktig du är, Mervi!! Jätte fina!

storkenflyger
0

#23  Jättefin väst

Mervi
0

#27 Garnet till västen har jag köpt på Garntjänst och det heter Raggi, pälsgarnet heter Tindra.

MaMaMade
0

Var har du hittat mönstret till den grå västen i #23? Den skulle jag verkligen vilja göra! Jättefin!

Mervi
0

Mönstret finns också på Garntjänst. Kostar 25 kronor och man kan köpa garnet där också, finns i många olika färger.

MaMaMade
0

Tack Mervi!

Telefonkontakt
0

Jättefina tröjor :)

önskar attlilla jag kunde göra efter mönster inte inte bara på fri hand :(

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Mervi
0

Idag fick jag hem garnet som skall bli en tunn tröja med hålmönster. Jag får sno mig så jag kan blir färdig till nyåret. Hade tänkt att ha den då.

Bild kommer när den är färdig.

PaulaW
0

Fantastiskt vad du är företagsam då!

Mervi
0

Jag sitter framför TV:s och stickar när det inte finns något jätteintressant att se på. Slå ett öga på TV-rutan och räknar maskor. Det är jättekul att sticka. Och så får man lite annorlunda kläder.

PaulaW
0

Sant. Så brukade ju jag också göra. Saknar det. Måste nog börja rota bland mitt material och sticka igen. Det är meditativt och avkopplande. Och tillfredställande när man faktiskt åstadskommer något.

Mervi
0

Bättre sticka än äta. Det går inte samtidigt.Skrattande

PaulaW
0

Jo jag har erfarit det, MerviFundersam

storkenflyger
0

Jag har lagt mitt sticke åt sidan ett tag

Har broderat tavla en tid nu

PaulaW
0

Skönt med lite omväxling. Jag är också en "periodare". Ibland är det stickning, ibland frivoliteter, ibland någonting annat. Men stickning är överlägset mest avkopplande syssla. Broderi är roligt, men kräver alldeles för mycket av ett par halvvissna ögon.

storkenflyger
0

#42 Det finns förstoringsglas att hänga om halsen Det har jag

Ja det är nog jag med "periodare" av olika handarbete

MaMaMade
0

#39 Haha, så brukar jag också tänka Mervi! Skrattande

Tyvärr är jag oftast så slut i huvudet på kvällarna…småtjejerna tar musten ur mig…att jag oftast sätter mig m en bok m fina bilder framför TV:n istället.

Just nu försöker jag få ihop ett gäng grytlappar i kviltteknik. Tänkte ge ett par till sonens skolas Lucia-lotteri o till några grannar o vänner som ställt upp litegrann. Vet inte hur jag ska hinna när jag aldrig får sitta ner i fred mer än 5 min i sträck på dagarna…

Mervi
0

Jag är  också en periodare. Brukar virka, brodera och sticka om varannat och sedan har jag en period när jag läser allt jag kommer åt.

parsley
0

Får man inte sitta ifred så kan man ha något enkelt handarbete som inte kräver så mycket tankeverksamhet liggande i t ex köket (ex grytlapp, strumpor, pulsvärmare i rätstickning). :)

PaulaW
0

Jag minns min mormor. Hon hade alltid någonting på gång. I tonåren kunde jag inte förstå mig på folk som alltid skulle ha någonting för händerna. Nu är jag likadan själv. Är det åldern, tro?

leja
0

Delvis tror jag. Har samma minne själv. Dessutom så när jag började sticka var det en fritidssyssla för mig, men om jag satt och stickade ville inte min farmor"störa" mig, fast för mig var det "bara" ett tidsfördriv. Så olika är det.

Vad ska man ha som signatur tro?

Mervi
0

Det var länge sedan jag var här inne. Jag har inte slutat handarbeta, har stickat en tröja och ett halsduk och håller på med en kofta nu. Får se om jag får tid att fota dem. Koftan har jag precis börjat med så det dröjer några veckor innan den är klar.

MaMaMade
0

Ser fram emot bilder Mervi!

Mervi
0

Länge sedan jag skrev här, brukar läsa men hinner inte skriva så mycket. Jag har stickat vidare och det har blivit en jumper och en kofta. Skall försöka ta foton.

Jag beställde garn och mönster från Garntjänst och skulle sticka en slipover till mannen. Garnet kom men med fel mönster. Nu väntar jag att den rätta kommer. Tar bara så jättelång tid när man väntar.

PaulaW
0

Vad du är produktiv då, Mervi! Inte konstigt att du inte hinner skriva något här. Har själv virkat några schalar och gett bort. Men har inga bilder på dem Ledsen

Mervi
0

Nu har beskrivningen kommit, så nu stickas det igen.Skrattande

Ellsa
0

Oj va fina!

Mervi
0

Här är  tröjan i mörkt garn med hålmönster. Garnet är tunn ull.

Mervi
0

En närbild på mönstret.

Mervi
0

Och koftan med stora knappar.

vickan1976
0

57# Vad fin koftan var, den skulle jag också vilja ha.

Vad duktig du är på att sticka, det blir så jämnt och så kan du göra många olika mönster! Jättekul att se!

Mervi
0

Mönstret till koftan finns på Garntjänst. Den var inte svårstickat.

Helenaf76
0

Oh vad fin kofta och tröja! Vad duktig du är Mervi!

Mervi
0

Tackar!

MaMaMade
0

*Älskar* den där koftan! Jättesnygg!

PaulaW
0

Håller med föregående talare.

GuNi
0

Jag föll också för koftan på en gång.Skrattande

Frualbertsson
0

Verkligen jättefin kofta!!

Mervi
0

Tackar!

storkenflyger
0

#55-57 Jag tyckte med om din kofta å tröja Mönstret på din tröja har likheter i en kofta jag nu stickar

Mervi
0

Längesedan jag var här inne. Stickandet ligger i träda just nu. Har fått pippi på att sy med pärlor. Jättekul. Jag kommer sätta in bilder så fort jag blir klar med mina projekt. Kommer nog ta tid.

PaulaW
0

Sy med pärlor? Vad? Brodera?

Mervi
0

Man kan sy, dukar, påskägg, julgranspynt osv.

Kolla http://www.elisesparlatelje.se/.

Min yngsta dotter här fått med mig i detta.Vi är ett några som träffas och broderar.

Pärlateljen ligger här i närheten så jag åker dit och köper materialet men de säljs på internet också. 

Jag är en nybörjare så jag har inte massa tjusiga bilder men en liten provduk har jag gjort och så en bild på det jag håller på har jag.

De kommer här. Kan verkligen rekommendera.

PaulaW
0

Hoppsan, verkar verkligen pillrigt. Dukarna måste bli tunga! Men nåja, då kanske de blir på plats även om man skulle få för sig att duka fram utomhus…

Mervi
0

De väger en del men ligger fint på bordet. Det är pillrigt men samtidigt roligt, bra terapiarbete.Flört

Ewerhof
0

Oj, vad snygga! Det verkar jätteroligt! *gillar pillrigheter* :)

Mervi
0

Duken äntligen klar. Har även sytt en ljusmanschett. Skall sätta bild här snart.

Jättekul pilleriarbete är det. Skrattande

PaulaW
0

Ser framemot bilden!

Mervi
0

Jag måste ta mig i kragen och lägga in bilden. Fattar inte vad jag sysslar med nuförtiden.Flört Det är så mycket med allt.

PaulaW
0

Jag vet hur det är. Det är som om tiden helt enkelt inte skulle räcka till. Är det så att när man blir äldre blir dagarna kortare relativt? Jag undrar…

Mervi
0

Här kommer bild på  den färdiga duken

Mervi
0

Den här håller jag på med.

Mervi
0

Och en bild till på ljusmanschetten.

Langhol
0

Det må jag säga är pillerarbete! Men fint är det och lite ovanligt!

leja
0

Väldigt fint. Gör man efter mönster eller hittar man på själv?

Vad ska man ha som signatur tro?

Mervi
0

Man gör efter mönster. Allt går att köpa på Elises Pärlatelje, se länk ovan. Där finns gratis mönster att prova på. Pärlorna kan man köpa även på Panduro men de är inte lika bra. Resultatet blir ojämt.

PaulaW
0

Häftigt, Mervi. Verkligen jättefint. Men vilket jobb!

Mervi
0

Tack! Det är jättekul. man blir helt pärlgalen.Flört

Helenaf76
0

Wow vad häftigt! Vilket pillerjobb!! :-)

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.