Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etiketttextilhistoria
Läst 7426 ggr
Bjornen
1

ovanliga textilfibrer

Är det någon som vet något om textilfibrer av tobaksstjälk eller kattost (malvor).

Hawknestgrove
0

Puttart upp! ÄVen från nässlor, Bjornen, det kan man väl också göra textil av?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

leja
0

Nettelduk ska vara gjort av nässlor. Men går även att göra på de finaste lintrådarna. Nässeltrådarna lär vara ca hälften så tjocka som lintrådar. De ska behandlas på samma sätt. Så skörda nässlorna när de är fullväxta och röta dem för att sen häckla osv. Men det lär vara betydligt hårdare arbete än lin.

Jag talar nu uti från andra hands uppgifter, har inte provat själv.

Vad ska man ha som signatur tro?

PaulaW
0

Jag har heller inte testat själv, men vet att under andra nödåren var detta vanligt i Finland.

Bjornen
0

Jag räknar inte nässelfibrer som ovanliga textilfibrer. Endast vissa underarter av nässlor kan användas som fiberväxt. En del underarter har nämligen fibrerna som löper från stjälk ut till bladen och fibrerna blir då för korta. Möjligen är fibernässla införd till vårt land som textilväxt.

Rötning av nässla är en känslig process och vid felaktig rötning förstörs fibrerna mycket lätt. Rötning på strå är troligen säkrast. Lagring av nässelstjälkar på fuktigt ställe under vintern kan innebära att fibrerna rötas sönder. Tyskland, Jämtland och Gotland är områden som använt nässelfibrer i större skala vid 1800-talets slut och 1900-talets början. Särskilt nässelkampanjen i Jämtland är väl mest känd i början av 1910-talet (1912?).

Nässelfibrer har hittats i bronsåldersgravar. Nät och fiskegarn har man använt nässelfibrer särskilt i Ryssland. En del språkforskare anser att nät kommer av nässla (Netzel). Enligt förodningen mot överflöd 1718 och 1730 förbjöds allmogen att använda nettelduk.

koko
0

En annan sak jag kommer att tänka på är jute, som jag blev lite nyfiken på sen jag besökte symässan i Malmö. En dam stod och sålde jutegarn till vävning och jag stod och kände på det ganska hårda och färgade garnet. När jag undrade vad jute egentligen var sa hon att det är en nässelväxt.
-Jaha, du menar hampa, sa jag? -Eh, nä, det här är den sortens hampa som man KAN göra narkotika av, garnet görs fortfarande i Finland, förklarade hon.
Blev lite fundersam, kan det stämma?

Sen har vi ju bambufiber som blir ett mjukt och lätt garn, och sojasilke, men det har jag aldrig ens sett!

Bjornen
0

Jute kommer från två arter inom släktet Corchorus som tillhör Malvafamiljen. Även från en Hibiskus art (Hibiscus cannabinus) görs jute. Det är inget släktskap med juteväxter och hampa eller nässlor. Jute odlas i varma trakter bland annat Thailand. Jag tror knappast att något jute framställs i Finland. Jute har ungefär liknande krav på klimat som kannabishampa och kräver nästan tropiskt klimat.   

Damen som sålde jutegarn visste ingenting om vad hon sålde. Allt  av vad hon sa var felaktigt. Någon kunskap borde man ha innan man säljer saker och ting.

leja
0

Tror att damen ifrån Finland förväxlat jute och hampa. Det är två skilda växter med olika växtzoner, men liknande fibrer och användnings områden. Om jag förstått det rätt. Hmapa odals(elelr har odlats) för framställning av framför allt rep i norden, men kan även användas till annan textil om jag förståt rätt.

Så var det språk förbistring eller låter det bättre med jute?

Vad ska man ha som signatur tro?

Bjornen
0

Hampa har odlats mycket i norra Sverige och Finland. Huvudsakligen som textilfiberväxt, men även till rep.