Här är en "virktant"
Hej
Jag är ny här och hittade precis som Besika hit från Kolhydrater där jag håller till mest.
Jag har virkat sen jag var 6 år, då lärde min mamma mig det enklaste pga att jag låg sjuk i lunginflammation en längre tid. Jag har virkat dukar i mängder, grytlappar, gardiner, överkast, bonader och en dopklänning tex.
Just nu virkar jag mest egenkomponerade verk. Jag ritar mönster som jag sedan virkar upp i två eller tre färger. Den jag visar här har jag gjort i svart och guldfärgat garn.
Vad kul att göra egna mönster! Jag har alldeles för dålig fantasi för det. Färdiga mönster ska det vara!
Själv sysslar jag med lite av varje så jag skulle nog kunna kalla mej för "alltiallo-tant". Stickar och virkar ganska mycket. Emellanåt blir det broderier och när andan faller på så sitter jag med symaskinen och utövar lappteknik. Det som jag nu gärna vill lära mej är pärlvirkning.

Pärlvirkning låter kul, vad är det?
Har aldrig gjort det men vad jag förstår så ska man trä pärlor på tråden och sen flyttar man dem allteftersom man virkar.
Det är nog lika som när man stickar med pärlor.

Annars kan man ju fast pärlor med smygstygn i det färdiga arbetet.
Fru Arbertsson, välkommen hit till textilhantverk i fokus. Vi ser fram emot fler bildet på dina arbeten.

#3 Jag har virkat ett halsband med pärlor som fortfarande inte är färdigt

Virkat ett halsband? Det låter faktiskt intressant. Jag har en dotter som just har upptänkt virkningen. Har inte du bild på den så man får se?

#4 Tack för välkomnandet! Jag ska försöka ta lite foto och visa. Är lite småstolt över dopklänningen jag gjort, och som min systerdotter är döpt i. =)
Nu förstår jag vad som menas med pärlvirkning. Har en väninna som virkar halsband med. Hon virkar bara luftmaskor och trär på pärlor emellanåt i fina färger, eller syr fast pärlor om de är för små att få på tråden.
Det finns ju flinka människor som virkar i silvertråd tex, det har jag funderat på… vore kul att testa. Virka sig en ring, ett halsband eller armband?!

Det är just sådana arm-ochhalsband jag skulle vilja göra!

Fint. Har du beskrivning också?

#10 Gå in på stintas.se och där hittar ni beskrivningar om virkade pärlhalsband mm Lycka till

Kan inte komma in på någon sida med det namnet, eller gör jag fel??

#13 Oj Jag fick visst med ett s för mycke Hennes sida heter (stintas sida) därför skrev jag fel Vad bra att du löste det själv

Tack så jättemycket! Nu har jag förmedlad sidan till dottern.

Blev helt förtrollad av allt vackert, nu ska jag handla hem pärlor och garn och börja. Men jag undrar, vart får man tag i pärlor billigt? Panduro kanske?
Någon som har bra tips?

#16 Här köpte jag alla mina pärlor å tillbehör för ca 25 år sen Det var innan det fanns på internet Lycka till

På sajten Pyssel finns det massor av länkar till pärlsidor.

#18 tack för tipset!

Nu har jag hittat till Pysselsidan och fått tips. Har nu även köpt massor av pärlor som jag ska använda till att dekorera kuddfodral med. Jag ska alltså brodera på kuddarna =)
Hoppas att det ska gå bra, tänker inte använda något mönster utan kör på frihand.

Vad roligt! Visa resultatet här sedan. :)

Jag tycker att det är jättekul att den här sidan lever med tips och idéer!

Jag sitter och funderar på om jag ska virka ett överkast till vår säng. Ska nog ta och rita lite på ett mönster i morgon. För jag måste ha ett eget mönster som ingen annan har =)
Blir nog en variant med stjärnor och kanske spindelmönster…. ja planerna börjar ta form =)
Tjenarehejsan Frualbert! Kul att du hittade hit! Vad produktiv du är…hur hinner du? Överkast…*puh*! 
Fast pärlvirkning verkar kul, ngt för bilresor kanske…jag som nyss började m handsydda lappar…ska bli tredimensionella "flygande" kuber. Om tålamodet räcker till är en annan fråga…
Handarbete är dock bra vad det än vara månde, man håller sig borta från småätandet! 

#24 jo handarbeta har jag alltid hållt på med. Men det kommer i perioder, ena stunden virkar jag i timmar varje dag, sen kommer en läsperiod, då plöjjer jag böcker istället. =)
Just nu känner jag verkligen för att ta tag i något rejält att virka, kanske ett överkast, eller om man skulle testa en ny teknik kanske? Det är kul att rita egna mönster, och virka upp, men jag vill lära mig nytt!
Ja småäta och virka samtidigt är inte att rekomendera, det blir så kladdigt hihi
Pärlateljen i Ekeby har jag varit i med min dotter. Hon sydde påskägg. Man blir så sugen men just nu hinner jag inte.

#26 nej man kommer aldrig ha tid för att göra allt man skulle vilja…. =)

Någon som missat Grunnebo Garn? De har verkligen prisvärt garn till både stickning och virkning.
Jag har handlat av dem flera gånger. Idag beställde jag fyra nystan av ett tunnt virkgarn. Det är fin kvalitet och de levererar snabbt. De har i och för sig mycket mer stickgarner än virkgarner, men jag stickar inte.