Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettsömnad
Läst 3774 ggr
[slo]
2008-02-19 17:33
0

Designa kläder...?

Vet inte riktigt om jag har hamnat rätt nu, men jag tänkte höra med er om ni vet ändå.

Jag skulle vilja lära mig hur man designar kläder "från början" och sen antingen syr upp dom själv eller lämnar bort det till någon annan. Vart ska jag vända mig?

Tacksam för svar! /Jonas :)

PaulaW
2008-02-20 11:39
0

Oj, det där var svårt. Jag tänkte på studieförbunden på en gång. Folkuniversiteten har väl kurser på halvtid med sådant? Andra studieförbund har vä sykurser och man utgår ifrån mönster, som måste anpassas, men jag vet inte om själva designen ingår. Någon annan som vet mer?

pottsorken
2008-02-27 17:00
0

Jag brukar ta ett basmönster på ett plagg och bara rita om det lite =) Fast du kanske vill lära dig sy från början med?

Loria
2008-03-01 20:53
0

Läsa en kurs eller så på beskärarakademin kanske?

Aelsklinn
2008-03-31 20:57
0

Mitt tips är att skissa mycket. En skiss behöver inte vara en färdig upplaga utan en bild som ska tolkas och då kan du genom skisserna börja testa olika lösningar. Ibland kan problemet med att inte "kunna" sy främja kreativiteten i och med att det bara är att testa sig fram.

Aelsklinn
2008-03-31 21:00
0

P.S. Kolla om det finns någon kurs på nån högskola eller universitet nära dig. Här i Umeå finns det i alla fall ngon kurs som heter typ "Kläddesign, från idé till verklighet" eller något. Kursen är fristående och jag tror inte det krävs några förkunskaper (kursen är med i lärarprogrammet med inrikting mot textilslöjd men går som sagt även att läsa fristående). Likanande kurser finns säker på andra högskolor.

AbigailGabble
2008-04-01 16:59
0

Studieförbunden har kurser i mönsterkonstruktion, men då brukar man inte sy så mycket, utan mest rita. Sen finns tillskärarakademin, där söker man in med prover, tror jag. Men de har nog kurser på olika nivåer. Sen vet jag att det finns några nätkurser, jag undrar om det inte heter Klädskolan? Googla och kolla. Folkhögskolor har också utbildningar. En bra sajt att fråga mer på, om du inte får de svar du söker här, är sysidan.se.

[slo]
2008-04-01 18:07
0

Tackar så mycket för era svar :o) Tanken var att jag skulle försöka få igång nåt med rid- och stallkläder för killar/män, men det verkar vara väldans mycket jobb… Får se vart det hamnar!

dara
2008-04-03 22:55
0

mitt tips är att köpa boken mönster och konstruktioner av öberg och ersman. där finns det med det mästa men kan behöva att veta + alla grundmönster som man alltid byggerutifrån. även boken stora syboken är bra till alla detaljer.

detta är litteratur som jag använde under kursens mönsterkonstruktion i  textil på universitetet i umeå, här finns även kurser i bara mönsterkonstruktion men är man intresserad och du inte vill gå kurs så är dessa böocher jag skrivit jättebra och man kan fort förstå