Billiga garner sökes!
Vi ine på Hittekatter virkar och stickar av hjärtans lust till förmån för behövande kissar. Någon som har billiga garntips? eller som har en drös med rstgarner som bara ligger? Gå in till oss, vi är flera som behöver!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Billiga garner skaffar man på följande sätt:
Återanvänd stickade tröjor, antingen egna eller från second-hand.
För att en tröja ska gå att repa upp ska den vara sydd med vanliga sömmar, inte overlockad med zigzag. Overlocken skär av alla trådar för att göra sömnsmånen jämn.
Först ska tröjan sprättas isär. Halsmudden först, sedan ärmarna och sidsömmarna. När tröjan är delad är det dax att börja repa upp. De flesta tröjor är stickade uppifrån och ner så då börjar man i överkanten. Nysta det upprepade garnet. Sedan härvar man det, tvättar och låter det torka med en tyngd i nederkanten så det blir slätt. Lurviga garner är svårare att repa upp än släta. Undvik för tunna garner. Det är t ex ingen idé att försöka repa upp en T-shirt.
Om man vill ha syntetgarn, blandgarn eller naturfiber är upp till var och en och vad man ska använda garnet till.
Vad virkar ni för saker förresten?
Om någon bor i Stockholm så har garnaffären vid Brommaplan haft slutrea, vet inte om den är slut helt nu.
Numer pensionär i Nynäshamn

Jag har massa garn som bara ligger. Ser att de hellre kommer till nytta för hemlösa katter än att de bara ligger och jag kanske kommer sticka en värdelös halsduk om 3 år :)
Har du vägarna förbi Gbg någon gång? Är ofta i Uddevalla annars. Skulle kanske kunna mötas upp, allternativt skicka det på posten ;)
PMa mig!
Carpe Diem
Parsley, min älskade gamla favoritkofta har redan blivit små kattmyntefyllda bläckfiskar, så vi /jag har redan repat upp det som finns. Jag bor i Strömstad, här finns, Hör och häpna, inte en enda butik som säljer garn eller stickor. Rusta har lite garn, det är allt. Men vi har världens största godisaffär…..Vad vi virkar/stickar? kolla in på www.kks.nu och klicka dig in i djurshopen i menyn så ser du vad vi gör1 Kattleksaker, mestadels.

Vad fina saker ni gör!
Kanske kan ni få folk att skänka gamla tröjor till er om ni berättar vad ni ska använda det till?
Har ni ingen secondhandaffär i Strömstad där man kanske kan hitta billiga tröjor att repa upp?
Har ni kollat postorderföretagen Vartofta, Grunnebo och Garntjänst?
Grunnebo har butik i närheten av Uddevalla.
Tack för tipsen Parsley Kopierar ditt inlägg och lägger in det i Hittekatter.

Lämna jag alla mina rester av tyg garn brodergarn och allt jag har i rester till dagis Vilken glädje för barnen och fröknar när jag kom med mina påsar Jag fick då chans att se vad de åstakommit med det jag tidigare lämnat

Jag puttar upp denna tråd då av skänkta garner blir till många myntaleksaker som blir till nöje för många katter. Tveka inte att höra av dig. Tack på förhand!
Mvh
Morgan Pettersson
Kattkommando Syd

1# Har du varit inne på budera.se ?
Nä, ska kolla…….

Putt och stön

På butiker som Rusta och liknande kan det ibland finnas billiga garner. Jag har själv köpt ett 75% (tror jag det var) ullgarn på 150g nystan för strax under 50-lappen.
På loppisar brukar det finnas nån låda med udda nystan.

Ovetande.