Textilhantverk iFokus

Textilhantverk

Etikettvirkning
Läst 30847 ggr
Equipage
23

Dubbelvirka

Finns det någon här som vet hur man gör och skulle kunna instuera mig och kanske andra som också undrar? Jag hittade tyvärr inget på google där annars det mesta finns… :)

jenny-olsson
0

termen dubbelvirka har jag aldrig hört talas om och jag som virkar mycket och gärna.

Jag vill gärna oxå vill bli instruerad

Mervi
2

Aldrig hört uttrycket dubbelvirka, även jag är nyfiken!

Margareta
0

Jag har absolut hört om det och har kunnat också, men minns inte alls längre… kanske kan jag forska. Min mamma gjorde grytlappar så i bomullsgarn för att det blev mycket tjockare.

Tyvärr är min mamma senil och kan inte lära om mig men jag har ev fler källor att fråga. Det är något med att man virkar i både bakre och främre maskan.

Numer pensionär i Nynäshamn

Pudding
0

Jag har virkat i många, många år men aldrig hört termen dubbelvirka. Nu blir jag nyfiken på vad det kan vara.

Det jag tänker på, rent spontant, är att det kanske kan vara att man har dubbelt garn men har säkert fel. Men det vore roligt att veta vad dubbelvirka är.

Mervi
0

Margareta, grytlappar har min svärmor gjort och de ser faktiskt ut som om de är virkade dubbellt på något sätt. Jag har inte heller henne att fråga om detta, hon gick bort för ett år sedan.

leja
0

SÅg just ett exempel på dubbelvirkat, ett gammalt häfte från Allers, på nätet, som hade en bild på ett dubbelt virkat hjärta. Men häftet var sålt. Det tyder på att tekniken finns i alla fall. Verkar intressant hoppas någon kan hitta en beskrivning.

Fundersam

Vad ska man ha som signatur tro?

Margareta
0

Jag har ju kunnat, men det är så fånigt att jag inte minns tillräckligt bra för att lära ut, men jag skall fråga min svärmor, hon är över 80 och duktig på handarbete. Hon kommer hit på fredag.

CarolineO
2

Jag kan en teknik när man virkar i stolpar och liksom bakom någon så det blir som dubbelt… Är det så ni menar?

Alsterolle
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bifogar bild från ICA-förlagets bok "Stora Boken om Handarbete" från 1978.

Kan de va nåt?

Mervi
0

Tack, det gäller att prova och se.

Equipage
0

Kul att jag har fått så många svar :) Min mammas kompis gjorde det på semestern och jag frågade om hon kunde lära mig det någon gång. Dock så åker hon till örebro på helgerna och jag har inte träffat henne sen dess..

Tack för bilden Alsterolle! :) Det är nog många som kommer pröva den metoden nu.

Kul att jag har fått upp era ögon på någonting nytt alla virknissar här :) Konstigt dock att nästan ingen har hört talas om det..

/LinDA

Margareta
0

#9 Nej dubbelvirkning är INTE samma som dubbelstolpar.

Om ni tänker er en grytlapp så blir den ganska tunn oavsett om man virkar i fasta maskor eller enkel-/dubbelstolpar. Man bränner sig om man inte viker den dubbel på något vis.

En DUBBELVIRKAD grytlapp blir lika tjock som om den vore just dubbel. Min svärmor är här just nu och vi klurade ihop men minns inte exakt. Vi tror dock att det är UNGEFÄR så här…

Man virkar först ett varv luftmaskor och sen ett varv fasta maskor. Sen skall man virka ytterligare ett varv med nedtag i både nya OCH FÖRSTA varvet så att det blir tjockare men inte högre, sen ett varv till som vanligt för att får ett varv höjd och sen ett "förtjockningsvarv" som inte höjer osv…

Det går troligen inte att klura ut hur man gör på den beskrivningen, men det är åt det hållet man gör… vi klurar vidare och återkommer…

Mervi
0

Margareta, hur ser det ut.? Jag har grytlappar som min svärmor virkat och de är tjocka och där är ett visst mönster i dem.. jag tycker att det ser ut som om de är virkade likadant som du beskriver. Jag skall prova en dag.

Margareta
0

Det ser ut som vanligt men är tjockare… kan du inte lägga ut ett kort så kan jag säga om det är vad jag menar.

Mervi
0

Jag skall försöka, jag fotade mina grytlappar men det blev ganska suddigt så man kan inte se riktigt. Men jag gör ett nytt försök.

Nu har jag tagit ny bild, kanske du kan se hur det är virkat. Svärmor har virkat med två färger.

Margareta
0

Jo men det är nog rätt och jag ser litegrann hur det är gjort.
Jag minns bättre när jag ser det på bild. Det verkar vara två maskor i taget ena varvet och sen "tvärsom" nästa varv….

Tänk om jag kunde visa bilden för min svärmor så kanske hon minns. Hon är över 80 och väldigt aktiv med handarbete men har inte virkat på jättelänge.

Kanske vi kan posta bilden till någon veckotidning och efterlysa någon som kan? Allers har virkning som tema just nu med olika beskrivningar varje nummer.

Mervi
0

Jag hade Allers förr men inte nu längre. Det blir så mycket att spara så jag har sagt upp den. Men visst kan man fråga dem.

Vill Du att jag skall göra det.??

Margareta
0

Gärna eller om du har något annat förslag!

Anterrabae
0

Min farmor virkade massor.. När hon gjorde grytlappar så gjorde hon dom som om de var dubbla, men hon brukade lägga in 3-d mönster i som sticker ut . Hmm låter konstigt men det blev iaf tjockt med spets eller volang mönster i..

i bilden från icas handarbetsbok som hänvisades till ovan stod det inte bara om dubbelstolpar utan även om dubbelmaskor, som ger ett tjockare intyck.. kan det inte vara detta? Det såg ut att vara lite likt det Mervi har fotat…

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Mervi
0

Jag har köpt ett mönster men inte fått det ännu. Kommer lägga ut det här när det kommer.Skrattande

Anterrabae
0

Åå spännande. =) Det ser vi fram emot..

Ska försöka leta reda på min mönstret till min kofta och skriva ut nytt… har ritat på mitt andra, tänkte inte att man skulle gå tillbax till vissa delar av det senare… *hmpf*

//Ida

Margareta
0

Nu har jag gått tillbaka till bilden i #9 och läst texten allra längst ner. Där finns en beskrivning, som INTE finns med på bild.

DEN skulle det kunna vara enligt hur jag minns det.

Förra gången jag kollade såg jag två bilder som inte stämde med mitt minne och läste därför inte hela texten. Tack vare Anterrabaes inlägg i #19 kollade jag en gång till mer noga och uppttäckte detta. Skall leta fram garn och virknål och testa.

Mervi
0

Jag har fått beskrivningen och kan inte klista in den hit med bilder och allt. Jag har fått den skannat  men jag har inte så mycket kunskaper så jag kan klistra in den härLedsen

Men så här beskriver själva texen.

varv    1: 1 fastmaska i varje maska om bakre maskbågen

varv    2: virka 1 luftmask i kanten varje varv, vänd inte arbetet utan virka tillbaka från samma sida som varv 1 med nertag om bakre maskbågen  både från varv 1 och uppläggningen.

varv    3:virka med nertag om bakre maskbågen både från varv 2 och 1

varv   4: fortsätt som förut med nertag om bakre maskbågen från de två föregående varven.

Låter inte så kompliserad. Hade varit bra om jag fått med bilderna.

Margareta
0

Nu känner jag igen mig Mervi - precis den är det jag menar…
Jag skall testa så fort jag hittar lämpligt garn.

Du kan inte maila bilden till mig, så kan jag klistra in den?

Mervi
0

Margareta, min majl funkar inte och när jag majlar från spray på nätet så får jag inte med bilderna. Jag har redan gjort ett försök.

Men jag kan skicka hela pappret med bilder och beskrivning till dig , du kanske  kan lägga in det hela.

Om du majlar adressen till mig.

Buffy-co
0

Hi hi kul denna tråd om dubbelvirkning..
Även jag har kunnat denna metod-som ger ett våfflat intryck på grytlappen..
De blir mycket tjocka och bra- de blir som dubbla tjockleken pga våffelmönstret..jag har flera liggandes som jag ska försöka ta kort på och lägga in.
Hur man gör???Ja-det var ju det…det är säkert minst 15år sen jag virkade dom..och tanten som lärde mig är död.
Min mamma minns ej heller-vi pratade nyligen om det-hur bra dom är..
Men-det kommer kanske lösa sig här iallafall med beskrivning.
Det är som Margareta skriver iallafall inte detsamma som dubbelstolpar och dubbelmaskor mm
#23 Jag tror du kan ha hittat rätt beskrivning..men svårt att se framför mig om det blir våfflat??Men det kanske finns flera typer av dubbelvirkning..Man får pröva sig fram någon dag..Skrattande

Anterrabae
0

Hmm nu har jag suttit och försökt få ihopa den här dubbelvirkningen. Är helt övertygad om att jag gör fel. Det ser inte alls ut som bilden som Mervi la upp..

Däremot de där extra tjocka dubbelmaskorna som hänvisas till i #9 var ganska lätta att få till. Men de var inte alls lika tjocka och kompakta som dubbelvirkningen som Mervi la upp beskrivning på… Jag kommer till och med varv två. sen går jag bet på vart jag ska göra den andra nedstickningen.. Dessutom var det svårt att få garnet att inte dela sig när man virkar "baklänges"

Någon som kan ge en novis tips? jag är helt övertygad om att jag gör det krångligare än det behöver vara..

//Ida

Anterrabae
0

Nu har jag försökt lite till.. och jag tror att jag fattat Skrattande Det är iaf inte lika trassligt längre..

*skrattar* att inte vända arbetet handlade inte om att virka "baklänges" utan att inte låta arbete "sno sig" .. Ja hur knäppt kan man inte läsa.. När den poletten trillade ner så var det busenkelt ju.. *fnissar*

Istället för att virka rad på rad så virkar man en halv rad omlott varje varv, så virkningen växer bara med halva maskhöjden per varv..

//Ida

Mervi
0

Precis så är det Anterrabae, du virkar bara tillbaka men vänder inte arbetet.

Bilderna jag lade ut har min svärmor virkat och jag vet inte med säkerhet om det är samma sätt som denna beskrivning visar men de är ganska tjocka.

Lycka till!

Anterrabae
0

Mervi: Men jag måste vända arbetet.. annars kommer ju den halva maskbågen som jag "lämnat", på fel sida och jag får inget att sticka igenom som kommer sig naturligt och sänker varvet så det blir dubbelt.

Menar du att man ska virka "baklänges", dvs från vänster till höger, vart annat varv?

Som jag gör nu, (vänder som vanligt) så blir arbetet dubbelt i tjocklek men växer bara med halva maskans höjd. Det är lätt att virka och ser snyggt ut. När jag inte vände arbetet så blev det bara kompakt knas som knappt gick att repa upp ens..

Däremot märkte jag att när man virkar andra varvet så tenderar arbetet att sno sig så man riskerar att  vända det upp och ner.. och då blir det väldigt svårt att fortsätta.. Är det detta som menas med att man inte ska vända arbetet?

Snälla förklara..

//Ida

Mervi
0

Jag har inte provat själv ännuGenerad så jag måste prova först. Jag återkommer.

Mervi
0

Nu har jag prövat och kommit fram till att det är bara varv 2 man virkar utan att vända arbetet. Sedan vänder man som vanligt.

Det går inte annars. När man vänder så kommer man åt båda bakre maskbågarna. Det blir tjockt.

Anterrabae
0

Precis så kom jag oxå fram till. *pustar ut* då lyckades jag..

Tack för bekräftelsen Mervi!! =D Ska lägga upp bild på min glassiga (den har glassfärger) grytlapp när den är klar.. eller om jag gör ett par först.. *vet inte än*

//Ida

Margareta
0

Nu är jag med igen och känner igen mig i det Anterrabae skriver om att arbetet inte växer lika mycket som vanligt.

Det där med vändningarna hit och dit förstår jag inte riktigt… måste nog testa själv först… här har inte regnet kommit ännu så vi är ute…

Anterrabae
0

Om man inte virkar "baklänges" (dvs inte vänder arbetet) i varv två så kommer det bli tunnt där, för det finns inget att göra nedstick i om man vänder.

Resterande är tvärt om.. =) Då måste man vända som vanligt.

//Ida

Mervi
0

Det är varv två man virkar "baklänges".

Jag har frågat slöjdmagasinet med bild på min svärmors grytlappar och fått följande svar.

Hej Mervi!

Har varit bortrest och inte hunnit svara Dig angåendedubbelvirkning.

Har tittat på din bild och det är inte dubbelvirkning.
Det kan vara en kombination av att man virkar varje varv två gånger.

Jag har ett häfte som heter Mönster och inspiration och i det häftet finns

beskrivning på grytlapp och underlägg i dubbelvirkning.
Det ser helt annorlunda ut mot din bild.

Häftet Mönster och inspiration innehåller en massa härliga saker;
korsstygnsbroderier, handledsvärmare både stickade och virkade,

virkade påsar, luffarslöjd, pärlmanschetter och massor av annat inspirerande.

MÖNSTER OCH INSPIRATIONFrån Hemslöjden Skåne ABBoken Mönster och Inspiration består av ett tjugotal slöjdbeskrivningar att göra själv. Föremålen representerar dagens och morgondagens slöjd för alla kategorier och användare. Steg för steg beskrivningar. Boken är tänkt att inspirera till eget slöjdande. Slöjdföremålen, textila, i trä, i trådtjack mm, har utgångspunkt i traditionella skånska tekniker och det finns detaljer som härrör sig från den stora textilskatten som finns i Skåne. Ett stort mönsterblad följer med.
Utgivare: Hemslöjden Skåne AB.
Tryckår: 2005. Boken är spiralbunden.

Pris: 225 kr. NY BOK**!

**Med vänliga hälsningar
AnneSofie med Slöjdmagasinet
www.slojdmagasinet.se

Mönster och Inspiration.

Anterrabae
0

min dubbelvirkning blev mer våfflad i mönstret än den som du la upp bild på.. inte klar än men bild kommer..

//Ida

Equipage
0

Nu har jag äntligen lärt mig av min "moster". Det ser inte ut som på bilden Mervi la ut, ska ta kort när jag blir klar med den första lappen, men just nu går det lite rassligt eftersom jag har stukat fingret.

Anterrabae
0

Nu är mitt dubbelvirkningsexperiment klart. Inte så vackert men funktionsdugligt. Har inte orkat pressa.. *flinar*

Nästa lär bli bättre.. =) Nu vet jag ju hur man gör.

//Ida

Margareta
0

wow Anterrabae… ser Du att virka, knappt jag ser?

Det där ser ut som de grytlappar jag gjorde när jag var yngre. Jag vill också lära mig och sen virka några nya till köket i ganska kraftigt bomullsgarn.

Mervi
0

Ser jättefin ut. Liknar faktiskt de som svärmor gjort men de är utrvättade så bilden jag satte in gör inte rättvisa åt dem.

Duktig gjort Anterrabae.

Anterrabae
0

Tack, nu blir jag generad… Generad

Margareta: Jo jag ser, under förutsättning att det är grov virknål, grova ljusa garner, bra förstoringsglas på näsan (både +glas och förstoring) och bra ljus.. Men det är klart utan den senaste op hade det inte gått..

Skulle vilja ta upp stickningen av min kofta igen, men ljusblått garn på grå stickor är inte nån bra ide maskorna lixom flyter ihop. Funderar på att skaffa rosenträstickor, de är mörkbruna och ger bättre kontrast..  

Mervi: tack.. det var faktist skoj.. Jag har en massa restgarner att göra åt.. det känns som lagom avancerat..

VIsst borde det gå att dubbelvirka runt? Försöker klura ut hur bara..

//Ida

Mervi
0

Det går säkert att virka runt också. Det fixar du nog.

Anterrabae
0

ja om inte annat så är det ju bara att vända vid varje varvsslut, som om den vore rak…

När jag gick i mellanstadiet så fick vi virka sexkantiga grytlappar.. man ökade inte så ofta och alltid på samma ställe. *spånar*

//Ida

Mervi
0

Nu blir jag lite sugen att virka jag med. Har sytt färdigt duken jag höll på me och har inget i händerna just nu. Till hösten kommer jag nog sticka igen.

Equipage
0

Så här ser mitt mönster ut, men ni verkar ha klurat ut något annat..?

Mervi
0

#46 Jasg tycker det liknar Anterrabaes virkning. Måste vara samma. Jag skall skaffa garn och virka jag med. Hittade inget i mina gömmer .

Anterrabae
0

#46 Det är samma mönster som jag får.. väldigt bekvämt sätt att virka må jag säga.. =)

//Ida

Mervi
0

Nu äntligen har jag klurat ut hur jag skall göra. Det blir jättefint. Jag har köpt bomullsgarn i två gröna nyanser och virkar 2 varv och byter färg. Det blir läckert. Sätter in foto på det när jag kommit en bit.

Mervi
0

Här kommer bilden på mitt virke

Pomperipossa
0

Det var ju jättelätt!!! Oj oj oj vad jag satt och fnulade på det där men när man väl fick till det var det ju ingen konst. Attans vad kul.Skrattande

Mervi
0

Jag har virkat 3 grytlappar klara redan och håller på den fjärde. Jättekul!

Equipage
0

#47 & #48 Det är nog så när ni säger det, men jag kunde inte riktigt se mönstret på din bild.. Det verkar hur som hellst ha blivit väldigt populärt, snart har ni alla ett eget rum fyllt med grytlappar ;)

/LinDA

Mervi
0

Hur går det??? Jag har virkat grytlappar på löpande band. Bra att ha i händerna när man tittar på TV eller lyssnar på musik.

Anterrabae
0

nu har det inte blivit på ett tag.. åkte bort en sväng och sen hade vi besök och så har allt bara rullat på. Men det ligger och väntar.

Har lite grejor jag vill göra klart oxå…

//Ida

Mervi
0

Jag är lite av en periodare när det gäller handarbete. När jag börjar så kör jag fullt och sedan kan det bli liggande.

Min äldsta dotter har tiggt mig att sticka en kofta och en väst till henne. När jag börjar med det blir väl grytlapparna liggandeSkrattande 

Men det är kul att sticka också!

Tufvans
0

Hej alla duktiga hantverkare! Glad

Jag har en tid kollat och läst på "Textilhantverk" eftersom jag själv håller på med stickning och sömnad och tycker det är kul att se hur duktiga ni är. Har dock inte fått tummen loss att skriva något här än. Men nu måste jag fråga hur ni gör denna dubbelvirkning? Fundersam

Jag är nästintill idiot när det gäller virkning (ok, kanske något överdrivet, men jag kan bara det allra enklaste). Därmed har jag inte lyckats förstå hur ni får till de praktiska och fina grytlapparna, trots både olika beskrivningar och foto. Hade det varit stickning hade det varit en helt annan sak… Flört Någon som kan skriva ner steg för steg så en virkningsnovis förstår?

Mervi
0

Det är knepigt att virka de första varven. Det tog mig jättelång tid innan jag fattade.

Men jag kan försöka:

1. Virka ett önskat antal luftmaskor, tex. 40, beror på hur tjock garn du har.

2. Vänd inte arbetetet utan virka sedan ett varv fasta maskor med nedtag i bakersta maskbågen, en fastmaska i varje luftmaska.

3. Här hade jag svårigheter men jag brukar vända arbetet och virka fasta maskor i föregågende varvs  bakre maskbåge och bakre maskbågen från de upplagda luftmaskerna i början av arbetet. Det är ganska krångligt och arbetet vill gärna vrida sig.

4. Nästa varv är lättare. Man virkar fastmaskorna i varv 2:s och varv 1:s bakre maskbågar. 

Hoppas du blev klokare av detta. Det är jättesvårt att beskriva. Hade varit lättare att visa.

Anterrabae
0

Nu har jag gjort färdigt mitt experiment att virka en "rund".. jag var inte så noga med ökningar fördelat så den blev femkantig.. =)

Det går ju inte att virka runt i traditionell mening, då får man inte med sig de bakre maskbågarna från varven innan. Principen är mao att vända som när man virkar rakt. Det roliga är att nu byter man varv på samma ställe, då är det lätt att ha en färg på ena sidan och en annan på den andra.. =D

Slänger upp bilder.

//Ida

Anterrabae
0

Jag är inte nån höjdarfotograf.. Men att det är olika färger på fram och baksida syns iaf.. =)

//Ida

storkenflyger
1

Jag har i dag varit på en marknad och där var en äldre tant som hade grytlappar som likna det ni skriver här som dubbelvirkning Jag har betalt och lämnat mitt namn och adress till tanten och hon lova att skicka en kopia på mönstret hon hade hemma Så nu är det att vänta och hoppas att tanten håller vad hon lova

Anterrabae
0

Kul!!

Mervi har skrivit av sitt mönster och lagt upp här.. Undrars om det är samma.. *nyfiken*

Annars får du gärna lägga upp ditt med så får vi prova fler.. Flört

//Ida

Mervi
0

Vilken fin grytlapp du virkat Anterrabae. Jag skall nog prova att virka runt för omväxlingens skull. Så du vänder efter varje varv?

skall prova.

Har nog provat att virka runt, det var nästan trevligare, nu blev det en rosa och en naturvit sida på grytlappen. Jättekul.

[SusanneKs]
0

Nu har till och med jag blivit intresserad. Det var länge sedan jag virkade. Igår såg jag en enfärgad dubbelvirkad grytlapp hos Warp & Weft. Snygg och funktionell. De grytlappar jag virkade på 60-talet börjar ta slut så vi behöver nya.

Det tar nog ett tag till innan jag kommer till skott för jag har mer att göra än orken tillåter.

storkenflyger
0

Nu har jag fått mönster på posten av tanten jag möte Nu ska jag inhandla garn och börja virka  Sen ska jag lägga ut resultatet här för att se om det är vad ni menar

Mervi
0

Spännande.

storkenflyger
3

Nu har jag virkat och fotograferat  Lägger ut två bilder

Nu är frågan är det det här ni tror är dubbelvirkning

storkenflyger
1

Här är en bild till

Mervi
0

#67-68 det ser inte likadant ut som det jag virkat. Men jag har grytlappar som min svärmor virkat och de liknar mer det som du gjort.

[SusanneKs]
0

Den dubbelvirkade grytlapp jag såg var slätare och mera kompakt. Men det mönster du har ser kul ut. Kanske jag ska virka två sorters grytlappar när det nu blir av. Jag har i alla fall garn och virknål.

Har du lust att dela med dig av beskrivningen skulle åtminstone jag bli glad.

Mervi
0

Jag vill gärna har beskrivningen om du vill dela med dig. Alltid kul att prova något nytt.

storkenflyger
0

Jag ska skriva ner beskrivningen och lägga ut den här senare Just nu är jag så förkyld och har inte lust och ork

Mervi
0

Krya på dig!

Jag har fotat mina senaste grylappar.

Mervi
1

En till bild

storkenflyger
0

#73-74 Lila är en färg jag tycker om

Nu har jag skrivit av grytlapparna som jag vissa i #67-68 och ska lägga in dem här

Om nått är oklart får ni gärna fråga så ska jag hjälpa till så gott jag kan

Det försvann Ska prova igen att lägga in det nedan

storkenflyger
0

GRYTLAPPAR

Storlek:22X22 cm

Garnåtgång: 1 nystan vitt, 1 nystan färgat Safari

eller Holiday från Marks

1:a st=3lm.

BESKRIVNING

Lägg upp 45 lm, börja i 4:e lm från nålen.

Varv 1: Färgat garn, 1 st i varje lm.

Varv 2: *2 st, 2 st ner om föregende varvs st*.

Byt till vitt garn och upprepa v 2, 2 ggr.

Byt till färgat garn och virka varv 2, 2 ggr.

Upprepa tills det finns 11 rader.

KANT

Varv 1: Vitt garn, 1 fm 6 st före ett hörn,

12 lm hoppa över hörnet, 11 fm i den 1:a vita st efter

hörnet= hank, fortsätt med 2 fm i varje varv eller 1 fm i varje st,

3 fm i hörnet.

Varv 2: Färgat garn, 1 fm i varje fm, 12 fm om hanken.

Mervi
0

Tack, jag skall prova och virka!

Langhol
0

Nu skulle jag prova eftersom jag blev nyfiken på detta men….

Varv 1 är jag med men varv 2 ?!

På ett nytt varv vill jag börja med 2lm och sen stolpar.Ska jag virka 2st och sen 2st i 3:e st? För att sen virka 2st i 2 föregående st. och 2st. i nästa st.

Vet inte om jag fått hjärnsläpp eller nåt?!Fundersam

Margareta
0

Det har vi kallat våffelvirkning

storkenflyger
0

#77 Lycka till

# 79 Okej Jag vet inte

Jag har nu även fått ett annat mönster på handuk där man sticka likadant fast endast en stolpe istället för två som i grytlappen där heter det (reliefst) Som jag aldrig hört innan

#78 Jag ska göra ett försök att förklara för dig här Du börjar varvet som du förståt med 3lm sen 2st sen nästa st går du ner till föregående varv och tar virknålen om den st och fortsätter göra stolpen färdig och sen en till likadan st i föregående varv Nu har du gjort 2st i föregående varv Om du inte förstår så skriv ska jag försöka ta foto i morgon och lägga in så är det kanske lättare om du ser Lycka till Berätta gärna med om du lyckas

Mervi
0

Det liknar våffel på bilderna. Det är nog så svärmor virkat också.

Jag fastnade också på varv 2 men nu skall jag prova igen. Tack för förklaringen.

Anterrabae
0

Jag tycker det verkar som principen för våffelvirkning liknar den för dubbelvirkning.. men man gör det med stolpar istället.. typ.

Men jag vet inte säkert.. har inte provat.. men jag ska absolut..

Ska bara sticka färdigt mina benvärmare först ;)

//Ida

GuNi
0

Hej

Jag har varit inne på you tube och tittat på duble crochet som jag trodde var dubbelvirkning…

Men det ser inte riktigt ut som det, kan ni som är kunniga säga om det är det eller ej.

Tacksam för hjälp snabbt då jag just nu försöker mig på det.

ulrikaberg
0

Jag såg en beskrivning när jag surfade på Internet och vet inte om det kanske är den beskrivningen ni är ute efter.

"Virka dubbelvirkning, dvs  med nedtag bara i bakre maskbågen + förra varvets främre maskbåge"

Jag har inte hunnit testa det själv.

GuNi
0

Vad sökte du på då?..kan ej hitta det

är jättetacksam för hjälp

storkenflyger
0

Inlägg #36 har mervi lagt ut boken Mönster och inspiration från hemslöjden i den boken finns mönster på dubbelvirkning Jag har själv nu virkat flera å alla gillar dessa grytlappar Lägger ut en bild

GuNi
0

#86  Tack så mycket, ska beställa den boken. Precis såna grytlappar du gör är jag ute efter att lära mig, jättefina!

storkenflyger
0

#87 De blir så härligt mjuka fast de är så tjocka Jag har nu virkat flera gryttlappar Bra att ha om jag går nånstans och jag inte vet vad jag ska ha och ge bort

Langhol
0

I senaste numret av Hemmets Journal finns beskrivning på en babyfilt och hur man virkar. Jag har inte hunnit läst så noga men tycker att det liknar grytlapparna.

ulrikaberg
1

GuNi, jag sökte på dubbelvirkning på Google och på andra sidan kom jag till en sida http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=60;action=display;threadid=29343

Det verkar som om fler sökt efter detta på olika forum. Om jag får tid över till helgen ska jag testa.

Mervi
0

Jag har virkat många grytlappar och tycker de är fungerar jättebra och snygga också.

storkenflyger
0

#89 Jag har köpt Hemmets Journal och läst nu Det är samma dubbelvirkning i tidningen som jag har gjort med mina gryttlappar

GuNi
0

Hej och ett stort Tack till er allihop som har kommit med tips och goda råd.

Jag ska få Hemmets Journal av min mor i helgen och ser fram emot detta jättemycket och vad smart att virka upp ett lager som man sen har i gåbortpresent.

Nästa vecka ska jag nog ha lärt mig hur man gör (hoppas jag).

Må gott

Anterrabae
0

Vilken bra ide med dubbelvirkad babyfilt =) MÅsta jag ju såklart testa eftersom vi ska ha smått i vår/försommar!!

//Ida

Puma77
0

Min mamma sitter just nu hos mig och virkar grytlapp efter mönster i en gammal mönsterbok. Virka 15. Där finns mönster på randiga, våffel och en som heter dubbel grytlapp. ska se om jag kan visa upp sidan här inne för det finns bilder också.

//Pia

Puma77
0

Här kommer bilderna från sidan i virka 15 boken. De finns ju inte längre att få tag i.

http://textilhantverk.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=3960a495-7767-4c78-b2d1-00be90c5b492&Filename=grytlapp.jpg

//Pia

Puma77
0

Nedre sidanhttp://textilhantverk.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=0df98a6d-0062-4c04-bb2d-fe5f0b9a2053&Filename=grytlapp1.jpg

//Pia

storkenflyger
0

#96-97 Gryttlapp längst till höger har jag försökt flera gånger att virka efter en gammal gryttlapp Men tyvärr inte förståt hur jag skulle göra och gett upp Nu vet jag tack var dig Jag tackar för att du la ut det här Tack tack

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.